Sitter cylinderkåpan med en M7:a?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
LIJ
Entusiast
Entusiast

Sitter cylinderkåpan med en M7:a?

Post by LIJ »

Skruven som håller fast cylinderkåpan i toppen finns inte på min vespa och jag tänkte att det kanske är bra att ha en sådan på plats. Jag kommer dock fram till att det borde vara en M7:a eftersom det inte passar med en M6:a eller M8:a. Stämmer detta?

Har någon i så fall nått bra tips var man hittar en sådan? De vanliga ställena tycks följa "melodifestivalmodellen" och hoppa över 7, 9 och 11.
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

EM har en liggande. :D
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Sitter cylinderkåpan med en M7:a?

Post by Hedge »

Det är en M7 ja. Sieverts i stockholm har, om det är där du bor.

Alternativet är att köpa en billig låda med gängverktyg och gänga om en M8 till M7. De flesta lådor har en M7x1.0.

LIJ wrote:Skruven som håller fast cylinderkåpan i toppen finns inte på min vespa och jag tänkte att det kanske är bra att ha en sådan på plats. Jag kommer dock fram till att det borde vara en M7:a eftersom det inte passar med en M6:a eller M8:a. Stämmer detta?

Har någon i så fall nått bra tips var man hittar en sådan? De vanliga ställena tycks följa "melodifestivalmodellen" och hoppa över 7, 9 och 11.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Popolino
Entusiast
Entusiast

Post by Popolino »

Nämnda EM, Skruvcenter på Ovädersgatan 14 och verkstäder för franska bilar som Citroèn.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

passa på att köpa ett litet kit med M7, skruv, mutter, fjäderbrickor, planbrickor. som vespaägare är det bra att ha lite hemma. M7 används på fler ställen både som skruv och mutter.
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Popolino wrote:Nämnda EM, Skruvcenter på Ovädersgatan 14 och verkstäder för franska bilar som Citroèn.
EM-scooters naturligtvis, du bor ju i götet. :)
LIJ
Entusiast
Entusiast

Post by LIJ »

Kindstrands vid Järntorget hade. Killen plockade fram en special-låda med lite M7-varianter. Han grymtade något om att det bara var biltillverkare som använde sånt för att folk skulle tvingas lämna in sina bilar på verkstad. När jag gick försäkrade han mig om att skruven skulle rosta. Lite av en försäljartyp...
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Post Reply