Om man skulle köpa sig en SX 200? (uppdaterad title)

Här diskuterar vi Lambrettor!
Post Reply
victor
Mästare
Mästare

Om man skulle köpa sig en SX 200? (uppdaterad title)

Post by victor »

Vad tror ni om detta renoveringsobjekt?

http://www.portaportese.it/rubriche/Vei ... 9069076815

Tänkte det skulle vara intressant med lite feedback innan jag hoppar på Vespan och svänger förbi för en titt.

Saknar dokument och nummerskylt, men har registerutdrag som möjliggör en utdragen och byråkratisk italiensk procedur för återregistrering (efter en topprenovering till originalskick).

Texten lyder: Li 150 komplett i sina delar säljes med "visura" men utan dokument och skylt för prutbara €800.

En bifråga - saknar Li 150 stötdämpare (alltså hydrauldelen, att den har fjädrar i gaffelbenen är jag medveten om, men min Tv har externa) och hur är den i så fall att köra? Finns det eftermarknadskit att montera?

Och en till - RB verkar ju ta sig an heltrimningar av standardmotorer för kring 15 papp; någon som testat sig på en sådan trimning och är det bara att sända in den slutkörda motorn och tillbaka kommer en på 20 hk? :twisted:
Last edited by victor on Mon 10 May 2010, 17:11, edited 2 times in total.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

70 page views men ingen feedback... Dålig fart på lammyfolket :D
BD-Robert
Entusiast
Entusiast

Post by BD-Robert »

Hej
förstår ärligt talat inte varför du ska köpa en LI i Italien..
en sån kan du får i Sverige för samma pengar, tom billigare om du bevakar classicmotor och blocket tex..
LI har inga dämpare fram "men det kan man sätta dit senare om man vill" i övrigt är det helt ok maskin egentligen likadan som TV 175 fast till mkt mindre inköpspris
Zikes
Lärling
Lärling

Post by Zikes »

Jag hade nog kunnat tänka mig att göra det.

Frågan är ju bara hur mycket byråkrati det är och hur mycket du tänkt renovera den. Orkar man och har råd är det väl bara att slå till tycker jag.

Det handlar ju helt och hållet om dina prioriteringar. Har du renoverat något annat liknande så att du vet hur man gör? I sådana fall är det ju bara att fundera på om du orkar göra det igen.

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av att skicka iväg en motor, eller registrera scootrar i Italien så det kan jag inte hjälpa dig med. :-)
Mästare
Mästare

Post by victor »

BD-Robert wrote:Hej
förstår ärligt talat inte varför du ska köpa en LI i Italien..
en sån kan du får i Sverige för samma pengar, tom billigare om du bevakar classicmotor och blocket tex..
Eftersom jag ju bor i Italien ;)
Och skulle nog inte köpt en Li om inte priserna på övriga modeller var så hysteriskt överdrivna ;)
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Zikes wrote:Jag hade nog kunnat tänka mig att göra det.

Frågan är ju bara hur mycket byråkrati det är och hur mycket du tänkt renovera den. Orkar man och har råd är det väl bara att slå till tycker jag.
Mycket. Men det löser sig alltid på ett eller annat sätt här nere ;)
Det handlar ju helt och hållet om dina prioriteringar.
Jo, det är nog mest det här det hänger på just nu; med lite fritid och f n ingen tillgång till garage får det tas en funderare. Finns även firmor som tar sig an originalrenoveringar här nere, och med tanke på att chassi och kaross verkar i ok skick kanske det bara är att hoppa på tåget...
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av att skicka iväg en motor, eller registrera scootrar i Italien så det kan jag inte hjälpa dig med. :-)
Känns som om det inte ens är någon ide att originalrenovera motorn, borde räcka med att den puttrar lite för att passera original-kontrollen. Men 6.5 hk är ju inget att hänga i julgranen, det får bli England direkt.

Så som det ser ut nu hänger det lite på va de högupplösta bilderna jag väntar på avslöjar, och om den kommer att vara möjlig att skriva in igen...
BD-Robert
Entusiast
Entusiast

Post by BD-Robert »

allora se abiti in Italia e tutta un altra cosa..
en LI i Italien för bara 800 € är billigt. skulle tro den är redan såld..
en TV ligger väl på 3000 till 6000 € kanske mer
tycker inte det är dyrt. utan vad andra Lambrettister värderar den

BTW
har liggandes en fin cylle till din SS 180
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

BD-Robert wrote:allora se abiti in Italia e tutta un altra cosa..
en LI i Italien för bara 800 € är billigt. skulle tro den är redan såld..
en TV ligger väl på 3000 till 6000 € kanske mer
tycker inte det är dyrt. utan vad andra Lambrettister värderar den

BTW
har liggandes en fin cylle till din SS 180
Esatto - la cosa che penso anch'io ;) Però la Li non è valutata tanto alto, e questa è stata radiata d'ufficio ;)

Typ, i Italien är priset helt ok, och Li är den enda modell som inte är övervärderad. Speciellt inte som när i det här fallet när den blivit totalt avregistrerad och saknar papper...
BD-Robert
Entusiast
Entusiast

Post by BD-Robert »

abiti a Roma? io sono di Napoli
Zikes
Lärling
Lärling

Post by Zikes »

Vi får hoppas att de högupplösta bilderna lovar mera och att du kan få tag i ett garage och lite fritid. När jag läser mellan raderna så är det typ det du behöver.

"Tid är inget man får, det är något man tar sig."
Mästare
Mästare

Post by victor »

Zikes wrote:Vi får hoppas att de högupplösta bilderna lovar mera och att du kan få tag i ett garage och lite fritid. När jag läser mellan raderna så är det typ det du behöver.

"Tid är inget man får, det är något man tar sig."
Ahaha - absolut!

Hittade öglor för stötdämpare på scootrs, färdiga att svetsa fast på gaffeln, så det bekymret är borta också.

Nej, håller tummarna för att karossen är i gott skick så att en renovering går smärtfritt :)
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Ok, fått fler bilder, och har laddat upp dem här:

http://www.dropbox.com/gallery/5793450/ ... 0?h=a0fa94

Som jag ser det verkar det inte som att något kritiskt skulle saknas, och den ser ut att må bra i karosseriet. Borde i praktiken räcka med blästring och omlackering, men om någon av er mer kunniga ser något kritiskt får ni gärna hojta till :)

Vh

Vic
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Ser väl ut som ett bra renoveringsobjekt tycker jag, rak och fin i karossen. Ny lack och en större eller mindre genomgång av motorn så är den på vägen igen 8)
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

victor wrote:Söker en cylinder till min SS 180
BD-Robert wrote:har liggandes en fin cylle till din SS 180
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

fritte wrote:
victor wrote:Söker en cylinder till min SS 180
BD-Robert wrote:har liggandes en fin cylle till din SS 180
Jo, jag har redan varit i kontakt med Robert om den cylindern för ett halvår sedan ;)

Tyvärr står min SS kvar i Sverige så för närvarande är det inte akut... :(
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Hoppade över Li:n och fick precis ett mail med följande bilder av en SX 200 till salu:

http://www.dropbox.com/gallery/5793450/ ... 0?h=2ea770

Vad tror ni, verkar den någorlunda original bortsett från hastighetsmätaren?
La märke till fuskrenovering / bättring av gaffeln, bulthuvudena är övermålade = de har inte demonterat gaffeln för att lacka om den.

Antagligen kommer killen begära ett hutlöst pris, men vi får väl se...
Post Reply