Hjälp! ingen gnista på stiftet

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Eskilander
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 54
Joined: Wed 12 Aug 2009, 18:28
Location: Göteborg

Hjälp! ingen gnista på stiftet

Post by Eskilander »

hej håler på att försöka att få liv i min "nya" LML motor 150cc med elektronisk tändning som jag satt i min vespa GL jag har 12V konventerat GL'n och instalerat cdi och volt regulator men det är ingen gnista på stiftet
funderar på om jag kopplat fel har gjort ett el-schema.
Image[/img]

funderar även på om tänd plattan sitter rätt hade liknande problem med min cross ktm250 där plattan satt fel men när man flyttade den ett halvt varv så startade den på andra kicken ska den sitta så här?
[/img]Image

undrar även vad de olika sladdarna i motorn är till för här är kablarna som kommer ut ur motorn
Image

här är lite andra bilder över hur jag kopplat cdi och volt regulator
[/img]Image
Image
[/img]Image

Image

funderar om man kan mäta de olika delarna och se om någon är trasig?
såna fall hur? är tacksam för alla svar ska besiktiga hojen på torsdag så är lite stressad anars kanske man kan sätta i det gamla tändsystemet från original motorn och köra med brytarsystem och hoppa cdi mm?

VH/Johan :(
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej,

du kan använda en vanlig PX-tändspole (CDI och tändspole i ett), det är enklare att koppla in. Att det är uppdelat system i Indien beror mest på att de tycker om att laga felet, inte göra modullagning...p.g.a. ekonomin.

Vet inte om färgerna passar men borde ha dessa värde:
1. Kabeln från matarspolen (den med vit tejp) 300-500ohm mot jord (grön kabel på PX)
2. Kabeln från pickupen (den lilla svarta spolen) 80-150ohm mot jord (röd kabel på PX)
3. Jordkabeln (vit på din tändplatta) 0ohm...

VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Eskilander
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 54
Joined: Wed 12 Aug 2009, 18:28
Location: Göteborg

Post by Eskilander »

tack för tipset har något liknande PX-tändspole till min cross som jag vet fungerar ha testat att koppla in den men stiftet är lika döt som innan

funderar på om det har någon betydelse att svänghjulet hadde någon gul beläggning på magneter mm om det kanske blir bättre om man putsar svänghjul och kontakt ytor på tändplattan?

före puts
Image

efter
Image


sen värkar pikuppen sitta lite löst ska den gå att rukka lite gran?
den har även gått i mot sväng hjulet och gjort två fina märken inte så djupa men de känns ju men det kanske inte är så faligt?
Image[/img]
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!
Den gula beläggningen påverkar ej.
Pickupen skall ej vara lös, då jordan den inte korrekt.

...Har du mätt upp spolarna?
Rekomenderar fortf test med PX-spole även om din cross ser liknande ut

VH
Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Eskilander
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 54
Joined: Wed 12 Aug 2009, 18:28
Location: Göteborg

Post by Eskilander »

jo jag har försökt mäta spolarna och får inga värden över huvud taget
vet inte om jag gjort rätt ställde Multimetern på ohm men det verkar inte som det finns någon kontakt.
på pikupen körde jag röd till röd och svart till vit
och på matar spolen körde jag röd till grön och svart till vitt testade även att jorda direkt i tänd plattan
men mätning på blå och svart på plattan dvs elen värkar funka
betyder detta att jag ska byta dessa delar pikupen verkar gå att byta men matar spolen går den att byta?
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej,
spolarna för lyse har bara några ohm mot jord. Kolla också att multimetern är okej genom att hålla ihop kablarna och se att du får nära 0ohm.
Både pickupen och matarspolen går att byta.

När jag ser bilderna från din motor så ser den inte perfekt ut som en ny motor ska, tändplattorna från LML brukar se bättre ut och de brukar inte ha rost på vevpartiets svänghjulskona, var har du köpt motorn?

...en liten bild:
Image
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Eskilander
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 54
Joined: Wed 12 Aug 2009, 18:28
Location: Göteborg

Post by Eskilander »

jo jag har gjort om mätningarna i dag men resultatet blev likadant
båda verkar vara döda
motorn är köpt av sip-scootershop så det är nog dax att sätta sig med engelska lexikonet och skriva till dem och klaga och se vad de säger :(
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

trist!

klaga då också på den rostiga veven...och be dem att skicka en ny tändplatta
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Philip30
Drömmare
Drömmare
Posts: 1
Joined: Tue 27 Jul 2010, 05:19

Post by Philip30 »

THANKS FOR THE PICTURE YOUVE SHARED FOR US..
BUT I CANT UNDERSTAND THE LANGUAGE..
CAN YOU GIVE SOME ANY INFORMATION ABOUT THAT IN ENGLISH LANGUAGE..
THANKS....
[url=http://makemoneyonline.net.ph]Make Money Online[/url]
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Philip30 wrote:THANKS FOR THE PICTURE YOUVE SHARED FOR US..
BUT I CANT UNDERSTAND THE LANGUAGE..
CAN YOU GIVE SOME ANY INFORMATION ABOUT THAT IN ENGLISH LANGUAGE..
THANKS....
Hi, send an pm and I send my email address
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Hjälp! ingen gnista på stiftet

Post by colsson »

Jaha? och sen då?
/ Christian
Eskilander
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 54
Joined: Wed 12 Aug 2009, 18:28
Location: Göteborg

Re: Hjälp! ingen gnista på stiftet

Post by Eskilander »

ja detta var ju ett tag sen. Det var mycket fel med min LML motor i början. mejlade sip och fick lite nya delar till motorn ny vevstake ny tändplatta mm byte dessa delar och motorn började fungera. sen började jag trimma den motorn och som vanligt när man trimmar går fler saker sönder. Först var det kopplingen som inte orkade med mer så då blev det en trim koppling mm. 2012 hade jag ett jätte motor ras utan för Värnamo där vevstaken gick av och slog sönder ena motorhalvan så då fick jag köpa nya motor halvor så funkade det ett tag och för några månader sen så gav växellådan upp så nu är det bröd och vatten tills jag har råd med en mer trim vänlig växellåda. så av den LML motorn jag hade 2010 finns det inte mycket som inte är utbytt. det kostar att ligga på topp :mrgreen:
Attachments
4.jpg
motorn efter fjäder renoveringen
(303.33 KiB) Downloaded 14 times
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Hjälp! ingen gnista på stiftet

Post by colsson »

Herrejösses!
Igår provstartade jag en 5-ports LML med reed som jag köpt på Ebay direkt från Indien. Ska montera den i min Touring nu i vinter tänkte jag. Jag vill gärna att den ska hålla så nåt trimmande blir det inte för mig. :) Var har du monterat cdi:n? Kan inte se den på bilden. Vad köpte du för koppling? Är det PX200-delar du köper eller måste det vara PX150? Antar att du inte köper LML-delar?
/ Christian
Eskilander
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 54
Joined: Wed 12 Aug 2009, 18:28
Location: Göteborg

Re: Hjälp! ingen gnista på stiftet

Post by Eskilander »

cdin och voltregulatorn har jag gömt under tanken.

kopplingen är sip's sportkoppling.
Delarna brukar vara px 150 eller när man tittar på sip's hemsida så brukar de nämna vilka motorer delarna passar till finns LML star med då brukar jag gå på det. motor packningen för reed motorn är inte samma som px150 det finns en speciell till LML. LML är inte dåligt det är budget delar som håller en stund :mrgreen:
glöm inte byta broms kotakten till en för px då 12v systemet inte funkar som 6v.
Attachments
cdi under tanken
cdi under tanken
cdi och volt.jpg (79.8 KiB) Viewed 8281 times
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Hjälp! ingen gnista på stiftet

Post by colsson »

Aha. Jag har monterat min cdi direkt på motorn.
Attachments
20141010_062649.jpg
20141010_062649.jpg (265.82 KiB) Viewed 8275 times
/ Christian
Post Reply