Klarlack?
Klarlack?
En nyfiken nybörjarfråga om lack. Jag har läst om gamla poster om klarlack som läggs ovanpå den nya lacken vid omlackering. Görs detta enbart för metallicfärg eller annars också? Inte för äldre färger men för nyare? Kort sagt, i vilka fall används klarlack? Varför? Vilken är skillnaden för slutresultatet? Skulle ni rekommendera det?
Re: Klarlack?
klarlack har flera bra egenskaper oavsett om det är metallic eller intedanperk wrote:En nyfiken nybörjarfråga om lack. Jag har läst om gamla poster om klarlack som läggs ovanpå den nya lacken vid omlackering. Görs detta enbart för metallicfärg eller annars också? Inte för äldre färger men för nyare? Kort sagt, i vilka fall används klarlack? Varför? Vilken är skillnaden för slutresultatet? Skulle ni rekommendera det?
det blir blankare
det blir en mekaniskt slitstarkare lack
det blir en kemiskt slitstarkare lack
det är minskar risken att färgpigment "kritar av sig" (gäller främst 1-lack)
tror också att det har ett visst UV-skydd, alltså skyddar det underliggande färglagret att blekas av solen
Federico
Bakgrunden är att jag funderar på att lacka om min V50 med en gråvit vespafärg från mitten av femtiotalet (MaxMeyer 15048/PIA135). På era svar (tack för dem!) verkar det klart fördelaktigt att be lackeraren lägga klarlack ovanpå ur skyddsaspekt.
Samtidigt vill jag ha en färg som inte är alltför olik den som satt på en Super VL1T. Jag är absolut inte ute efter att få det gjort på "originalvis" i någon mening (det handlar ju om en moppe, dessutom tillverkad 20 år efter att färgen användes i original), men ett någorlunda liknande utseende. Skulle ni säga att skillnaden med eller utan klarlack blir stor? När jag bläddrar i gamla trådar ser jag att det verkar som det går att blanda mattning i klarlacken. Det kanske är en idé?
Den här bilden av frittes primmy från en annan tråd har en liknande färg (MM 15081/PIA157), är det klarlack på den måntro?

Samtidigt vill jag ha en färg som inte är alltför olik den som satt på en Super VL1T. Jag är absolut inte ute efter att få det gjort på "originalvis" i någon mening (det handlar ju om en moppe, dessutom tillverkad 20 år efter att färgen användes i original), men ett någorlunda liknande utseende. Skulle ni säga att skillnaden med eller utan klarlack blir stor? När jag bläddrar i gamla trådar ser jag att det verkar som det går att blanda mattning i klarlacken. Det kanske är en idé?
Den här bilden av frittes primmy från en annan tråd har en liknande färg (MM 15081/PIA157), är det klarlack på den måntro?