Dubbla kopplingsfjädrar? (Primavera)

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
adadhd
Drömmare
Drömmare
Posts: 1
Joined: Wed 17 Aug 2005, 13:53
Location: Sweden

Dubbla kopplingsfjädrar? (Primavera)

Post by adadhd »

Hej,

behöver hjälp.

Jag har en Vespa 50 kaross med en primavera 125 motor i. Har tagit isär kopplingen p.g.a att den inte frikopplade ordentligt, testade först att spänna wiren. Väl isär upptäckte jag dubbla kopplingsfjädrar, att krysskilen var i två delar samt att muttern som håller primärdrevet var helt lös. Lamellkorgen hade ca 1 mm djupa spår efter lammellernas "tänder" men det borde gå bra att fila bort. Själva lammelllerna såg inte så slitna ut vid jämförelse med de nya men jag antar att de kan vara dåliga ändå.

Är två fjädrar standard på någon 125 cc motor eller tror ni det rör sig om någon form av uppgradreing?

Jag har inte haft problem med att kopplingen slirar så det kanske är ok att stoppa tillbaka fjädrarna, helst hade jag dock bytt när delarna ändå var isär.


mvh Anders



AD
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Dubbelfjädrarna är tillbehör som används vid trimning.
Starkare eller dubbelfjäder är ett måste vid trimning av smallframe, ännu viktigare på V50 än PV.

VH/Calle
Post Reply