Helt plötsligt - Ny PX

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Martin O
Lärling
Lärling

Helt plötsligt - Ny PX

Post by Martin O »

Då har jag avverkat första säsongen på min PX, jag köpte för drygt ett år sedan, med då ca 600 mil på mätaren. Däcken (Michelin S83) var i bra skick men hade mer än tio år på nacken.
Som gammal motorcyklist tyckte jag det var obehagligt med den spårkänsliga vespan. Körde man över en vägmarkering stack vespan en decimeter i sidled och alla kan nog förstå hur obehagligt det är när man går in på en motorvägsavfart.
Bakdäcket började bli mer än halvslitet och jag beslutade mig för att göra en helsulning. Nya Michelin S83 (gillar mönstret :wink: ) monterades fram och bak. Det blev en helt annan väghållning. Spårkänsligheten har försvunnit och nu är det ett nöje att köra.

Lärdomen av detta är att även om däcket ser helt friskt ut, utan sprickor och defekter är åldern avgörande.
Go classic, not plastic
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Helt plötsligt - Ny PX

Post by Federico »

Martin O wrote:Då har jag avverkat första säsongen på min PX, jag köpte för drygt ett år sedan, med då ca 600 mil på mätaren. Däcken (Michelin S83) var i bra skick men hade mer än tio år på nacken.
Som gammal motorcyklist tyckte jag det var obehagligt med den spårkänsliga vespan. Körde man över en vägmarkering stack vespan en decimeter i sidled och alla kan nog förstå hur obehagligt det är när man går in på en motorvägsavfart.
Bakdäcket började bli mer än halvslitet och jag beslutade mig för att göra en helsulning. Nya Michelin S83 (gillar mönstret :wink: ) monterades fram och bak. Det blev en helt annan väghållning. Spårkänsligheten har försvunnit och nu är det ett nöje att köra.

Lärdomen av detta är att även om däcket ser helt friskt ut, utan sprickor och defekter är åldern avgörande.
slitaget kan också vara avgörande, ett "platt" slitet däck blir säkert mer spårkänsligt.
Federico
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Det är nog inte fel tänkt Federico, men backdäcket var inte direkt slitet när jag köpte Vespan. Jag tror att det hårda gummit inte kunde ta upp sidokrafter och gjorde att däcket "studsade" i sidled.
Go classic, not plastic
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Gammalt gummi är gräsligt! Har själv erenhet från bilsidan av gamla vinterdäck. Undrade hur i all världen de andra vågde bromsa så sent i röda ljus. När jag fattade att det var däcken det var fel på och lät byta så var det skillnad som mellan natt och dag. Släng gamla hårda däck!
Post Reply