Vem e kakelmannen ?

Allt off-topic, och annat kul som kanske inte alltid har med scooter att göra
Post Reply
gusten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 71
Joined: Tue 13 Oct 2009, 13:05
Location: Lund

Vem e kakelmannen ?

Post by gusten »

Vem elle vad fan e Kakelmannen man läser om här och där ?
Ural m72 och BMW R75 i garaget nu i sällskap med en Lambretta li 1958
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Vem e kakelmannen ?

Post by Hedge »

En skåning som satt i system att dammsuga Sverige på scootrar för att sedan exportera dem till t ex England eller Italien. Han utger sig bl a för att vara en samlare som saknar just den modellen som säljs för att få köpa.

Han drev/driver en kakelfirma, därav namnet. Risig typ.

/G
gusten wrote:Vem elle vad fan e Kakelmannen man läser om här och där ?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Woodstock

Re: Vem e kakelmannen ?

Post by Woodstock »

gusten wrote:Vem elle vad fan e Kakelmannen man läser om här och där ?
Du kan söka på "Alessandro" respektive "Cippolino" eller "Italienaren" via forumets sökfunktion, så får du reda på en del av intresse.

Enligt andrahandsuppgifter (dock från välinitierade källor) har han vid något tillfälle stått som ägare till strax över 100 scootrar i bilregistret. Från annat håll förekommer uppgifter om att han har exporterat > 200 scootrar från den svenska marknaden till utlandet - vet dock ej sanningshalten i denna senare uppgift.

Mvh

/ Fredrik
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Post by colsson »

Det låter inte så bra..
Egentligen är det både bra och dåligt. För oss som har scootrar så lär ju värdet så småningen stiga allteftersom de blir färre och färre i landet.
Men å andra sida så vill jag att vägarna ska vara fulla av scootrar och jag tycker det är dåligt att han skickar dem utomlands.
/ Christian
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

För tre-fyra år sedan slutade jag räkna Cippolinos exporter, då var det 160 st som lämnat landet tack vare honom.
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Martin O
Lärling
Lärling
Posts: 436
Joined: Sun 19 Oct 2008, 15:54
Location: Malmö
Contact:

Post by Martin O »

Med denna omsättning måste det vara en rörelse han driver som är offentlig och inte omfattas av PUL, så mer info vore trevligt.
Om inte, så vore det på sin plats att tipsa skatteverket och få stopp på eländet.
Go classic, not plastic
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

160!!! Jösses! Hur vet du vilka han köpt/sålt vidare?
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Oj, det här börjar bli några år sedan. Men vi var flera i klubben som höll koll på göken via Blocket och E-bay. I de fall hojarna var svenskreggade kunde vi slå numren om han reggade på sig själv. Vi hittade även hojar på E-bay sålda av honom som till 99.9 procent var uppköpta i Sverige. Vi räddade några, bland annat en enägar-SS.
Han kollades upp via skattemyndigheter, vägverket och andra offentliga register. Någon som har bättre koll än jag kanske kan tala om i vilken nummer av Scooteristen det var en artikel om honom.
Till sist tröttnade vi. Man blev ju ledsen av alla scootrar som försvann. Personligen klarar jag mig bra (elva st) och de lär ju öka i värde ju färre scootrar det finns kvar i Sverige.
Men hur går det med nyrekryteringen av medlemmar till SSK när scootrarna kommer att kosta från 30 000 kr och uppåt?
Det är ju där priserna ska ligga för att profitörerna inte ska anse det mödan värt att hålla på.
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Nyrekryteringen blir som i Finland, de nya har moderna skotrar. Fungerar bra så också. Gamlingsintresset smittar av sig på dem också, men räkna med andra diskussioner än bara renovering/trimning av gamlingar.

Några finnar har tydligen också köpt upp Vespor från Sverige. Bara för att sälja vidare alltså. De går via finska försäljningssidor, som. t.ex. Nettimoto. Kollade upp där för en stund sedan, och misstänker att 50cc Vesporna kan vara från Sverige. Men är inte säker, kan vara annanstans ifrån också. Gamla Vespamoppar har inte tagits in till Finland. Den eran började antagligen först från P-serien.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Fast det var ju inte länge sedan som den Finska scenen drogs med sin egen 'italienare'. Många var de scootrar som läckte ur landet när han var i farten. Kanske en bidragande orsak till att det är svårt att hitta objekt i Finland?

/G
vespaco wrote:Nyrekryteringen blir som i Finland, de nya har moderna skotrar. Fungerar bra så också. Gamlingsintresset smittar av sig på dem också, men räkna med andra diskussioner än bara renovering/trimning av gamlingar.

Några finnar har tydligen också köpt upp Vespor från Sverige. Bara för att sälja vidare alltså. De går via finska försäljningssidor, som. t.ex. Nettimoto. Kollade upp där för en stund sedan, och misstänker att 50cc Vesporna kan vara från Sverige. Men är inte säker, kan vara annanstans ifrån också. Gamla Vespamoppar har inte tagits in till Finland. Den eran började antagligen först från P-serien.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Man kan ju vända på hela den här exportgrejen också. Hade alla dessa fordon som exporteras kommit ut som renoverade maskiner i Sverige?

Är vi så bra på att ta hand om våra veteranare? Man ser ju fler ombyggda veteranscootrar än originalrenoveringar på träffar i Sverige, och så en massa skrot som ligger på gränsen till att komma igenom bilprovningen vart annat år. Vi renoverar ju med hammarlack och div delar bara för att det är billigare eller råkar finnas hemma i garaget och passar. Andra lägger många, många tusen på trim, finns den någon S3 Lambretta som inte har hål i sidokåpan eller en Touring med mindre cc än 177?

De scootrar som exporterats med allt vad det innebär i kostnad och pappersarbete för köparen kommer troligvis att renoveras på bästa sätt.
Nä, vi får nog ta och skärpa till oss med våra egna veteranfordon innan vi klagar på att de säljs till de som renoverar efter muséeregler eller strikta originalregler. det gäller i allra högsta grad mig själv också ;)
Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Hedge wrote:Fast det var ju inte länge sedan som den Finska scenen drogs med sin egen 'italienare'. Många var de scootrar som läckte ur landet när han var i farten. Kanske en bidragande orsak till att det är svårt att hitta objekt i Finland?

/G
Oj, det har jag inget hört om, är så pass ny i leken. Berätta genast mera!! :o :o :o

Man kan ju också fundera på hur scenen kan påverkas. Så länge man får mera beundran för trimning och rost och utbuad för orginalrenoveringar så leder det ju till att folk inte orkar med det. Överpatinerade och vråltrimmade skotrar kanske inte är så lockande för medelsvensson och då går inte skotrarna åt vid försäljning. Och då är det väl troligt att en annan scen utnyttjar situationen. Det här är bara en tolkning!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

vespaco wrote:Så länge man får mera beundran för trimning och rost och utbuad för orginalrenoveringar
Jag tror inte att någon blir utbuad för en originalrenovering tvärt om, men visst samlas folk runt trim och patina scooters, det är ju mer spännande så klart. Inom de flesta andra veteran-motor kretsar värdesätter man original och originalrenoveringar på ett helt annat sätt.

Det är märkligt att vi inte har fler samlare i Sverige, borde vara många med tanke på hur billigt man kunde köpa på sig "samlarmodeller" bara tio år tillbaka i tiden.
Federico
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Jag håller med, absolut kan vi svenskar bli bättre på att ta hand om skatterna. Tycker dock mig märka en klar ökning i intresset för orginalrenoveringar av iallafall Vespor sedan ett par år tillbaka, tror det hela började med Paka's första renovering. Och det känns kul, även om det inte är något för mig. Om sedan bara folk kunde tänka 'bevara lacken' istället för 'lämna in på blästring' som första tanke, så skulle jag bli ännu gladare...

F.ö: min TV175 har inget hål i sidokåpan... ;)
Federico wrote:Man kan ju vända på hela den här exportgrejen också. Hade alla dessa fordon som exporteras kommit ut som renoverade maskiner i Sverige?

Är vi så bra på att ta hand om våra veteranare? Man ser ju fler ombyggda veteranscootrar än originalrenoveringar på träffar i Sverige, och så en massa skrot som ligger på gränsen till att komma igenom bilprovningen vart annat år. Vi renoverar ju med hammarlack och div delar bara för att det är billigare eller råkar finnas hemma i garaget och passar. Andra lägger många, många tusen på trim, finns den någon S3 Lambretta som inte har hål i sidokåpan eller en Touring med mindre cc än 177?

De scootrar som exporterats med allt vad det innebär i kostnad och pappersarbete för köparen kommer troligvis att renoveras på bästa sätt.
Nä, vi får nog ta och skärpa till oss med våra egna veteranfordon innan vi klagar på att de säljs till de som renoverar efter muséeregler eller strikta originalregler. det gäller i allra högsta grad mig själv också ;)
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Post Reply