tomgångs problem Vespa touring 1960 VGLA1T

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
MagnusG
Nybörjare
Nybörjare

tomgångs problem Vespa touring 1960 VGLA1T

Post by MagnusG »

Ok jag behöver hjälp med tips vad jag skall fixa/kolla/byta. Motorn är original men jag satte i höstas in en Pinasco 177a +12v i den. Motorn gick ok men nu efter vintern får jag inte till tomgången. Jag trodde först att det bara var nåt skit med bränsletillförseln men jag har nu checkat tanken, bytt soppakran, bytt flottör och flottör nål och det är ingen skillnad.

Förgasaren är en Si20/17 rengjord och urblåst.

Bestyckningen är som funkade innan är: 185-BE1-108
Image

till Pinascon fick jag med den ett annat jet kit 160-BE3-(104/106/108/110/112) men som det framgår av bilden är "huvudet" för stort för att passa in i förgasaren.

Motorn starta på max 4 kick men dör om jag inte throttlar. kolla videon så framgår problemet.
View My Video
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: tomgångs problem Vespa touring 1960 VGLA1T

Post by Hedge »

Låter som den får för lite soppa/mager blandning. Drar den tjuvluft någonstans? Har du kollat att lågfartsmunstycket verkligen släpper igenom som det ska? Hur står luftskruven? Prova att skruva in den helt och sen ut 1.5 varv.

Munstycket som medföljde är för Si20/20 (P-PX125).

Har den gått bra med grejorna tidigare, så är det något som förändrat sig. Jag skulle gissa på att den antingen börjat dra tjuvluft, eller att det är något med förgasaren. Har du möjlighet att prova en annan fg?

/G
MagnusG wrote:Ok jag behöver hjälp med tips vad jag skall fixa/kolla/byta. Motorn är original men jag satte i höstas in en Pinasco 177a +12v i den. Motorn gick ok men nu efter vintern får jag inte till tomgången. Jag trodde först att det bara var nåt skit med bränsletillförseln men jag har nu checkat tanken, bytt soppakran, bytt flottör och flottör nål och det är ingen skillnad.

Förgasaren är en Si20/17 rengjord och urblåst.

Bestyckningen är som funkade innan är: 185-BE1-108
Image

till Pinascon fick jag med den ett annat jet kit 160-BE3-(104/106/108/110/112) men som det framgår av bilden är "huvudet" för stort för att passa in i förgasaren.

Motorn starta på max 4 kick men dör om jag inte throttlar. kolla videon så framgår problemet.
View My Video
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
MagnusG
Nybörjare
Nybörjare

Re: tomgångs problem Vespa touring 1960 VGLA1T

Post by MagnusG »

Hedge wrote:Har du kollat att lågfartsmunstycket verkligen släpper igenom som det ska?
Där satt den! det pyttelilla hålet undertill i munstycket var helt igentäppt! och nu puttrar den på som som i höstas!

Kanon tackar så hemskt mkt!
Post Reply