Scooter Rally Toscano 2010

Annonsera och diskutera träffar i Norden eller övriga världen här.
Post Reply
victor
Mästare
Mästare

Scooter Rally Toscano 2010

Post by victor »

Idag anlände flyern/bookleten för Scooter Rally Toscano 2010, aka Isola d'Elba 2010:

Image

Det absolut bästa scooter-rally jag besökt hittills.

Datum: 29-30-1-2 april-maj.

Någon som är sugen?

Se bilderna från förra årets träff här: Flickr scooter rally toscano 2009
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Image
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Jahapp, är det ingen som ska med!?

Vi kommer att köra upp från södra Lazio och från Rom, en nätt liten 4-timmarstripp på 350km :)

Förra året träffade jag på såväl lambrettister från UK som kört ner till Elba som tyskar på cut-downade vespor, även de hade kört ner :)
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Dåligt med intresse :/

Ok, hur som helst. Imorgon kl 07.00 startar en grupp vespister sin resa från Terracina längs kusten nära Napoli mot Isola d'Elba.

Kl 10.30 möter jag upp med dem lite drygt 75km hemifrån, norr om Rom, vid en mack längs via Aurelia där det blir bensträckning, pissepaus och tankning av såväl fordon som förare :)

Kl 15.10 tar vi färjan från Piombino, drygt 350 km norr om Rom, över till Isola d'Elba. En en-timmesfärd ungefär.

Sedan blir det incheckning vid basecampet vid stranden och sweet northern soul, ska och reggea vid stranden intagandes aperitivos fram till 20-tiden ungefär. Middag och all-nighter :)

För er som är lite väg-nördar är detta rutten vi/jag tar: Google maps
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Kort rapport från träffen:

Vi hoppade över torsdagen eftersom ingen kunde ta ledigt från jobbet och körde upp i fredags morse.

Mina vänner från Terracina avreste kl 07.40, och vi hade bestämt möte längs Via Aurelia ca 70 km hemifrån norr om rom kl 10.30. Kl 09.55 avreste jag hemifrån, och 10.30 bromsade jag in utanför baren vid macken där vi skulle mötas.

Sedan följde en snabb resa norrut där vi åter och åter igen passerade Vespa Club Latina, som åter passerade oss var gång vi stannade för proviantering. I Piombino mötte Paolo upp som tagit minibuss med sin pistagegröna GL från Terni.

Någon gång framåt kl 17 checkade vi in och köpte de första ölen, och sedan följde timmar av scooterbeundrande, ölande, dans och allmänt strandhäng innan middag intogs i centrala Capoliveri. Sedan allnighter tills vi knappt kunde stå upp längre framåt 6-tiden lördag morgon, där jag sprang på bland annat Tino som visade sig vara en sjukt skön man, och som visade sig vara en av få som kunde festa och dansa dygnet runt :P

Lördag morgon vaknade man lätt seg någon gång kring lunch, och efter att ha kontrollerat programmet konstaterades att scooterrallyt skulle avgå kl 12.30. Klockan var redan 12.45. Vi bestämde oss för att käka en bakfyllefrukost istället på någon pizzeria.

Dock, efter 300 meter mötte vi en kortege av ca 200 veteranscootrar dolda i ett blåtaktsdis, och valde förstås att hänga på. Med en blygrå himmel och stark risk för regn kördes en ca 20 km lång tur uppe i bergen till en strandort där aperitivo, välbehövd, intogs på stranden. Sedan rejsade vi hem längs de slingriga bergsvägarna, jag på min GTs med Bernie bakpå, Ale på sin hondakolvs- och powerjettrimmade DL 200 och Leo på sin Mugellikittade TV 175 ser II med hemmabankat blås, och vi lyckades med konststycket att köra så pass vansinnigt att vi skakade av oss 2 stycken par på BMW GS som hade bestämt sig för att vi på våra mopedscootrar minsann inte skulle släppas iväg.

Sedan ett par timmars öldrickande, dansande, däcksparkande och trimljugande i basecampet på stranden innan det var dags för premiering. Första pris för längsta scooterresa gick till några scottar, andra till någon tysk och tredje till Italien.

Kvällen avslutade med grillning i trädgården utanför vårt guesthouse och sedan med allnighter på klubben Mandel.

Självklart regnade det när vi vaknade söndag morgon, men skam den som ger sig. Jag hade som tur var goretex-jacka och -handskar, men värre var det för mina vänner från Terracina som kör i parkas utan handskar. Deras kamoflagefärgade nyinskaffade regnställ höll tätt i ca en timme, efter 2.5 timmars färd var mina handskar dyblöta och raster inräknade tog det oss 5 timmar att avklara de 300 km ner från Piombino till rom, och ytterligare någon timme för terracineserna på sina PX 125 att tillryggalägga de sista 140km längs Pontina hem.

För att kort summera träffen: fantastisk precis som förra året och helt klart att rekommendera. Man bör dock anlända på 2-hjuling även om man klarar sig utan, men i så fall bör man boka guesthouse ett halvår i förväg för att försäkra sig om att hamna inte längre än 50m från basecampet då det är bergsområden och vägarna stiger med 40% lutning.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

De första bilderna är klara:

Image
Bättre med öl i avgassystemet än vatten.

Image
Schysst montering av stöden; motorfästet torde vara stabilare än golvet.

Image
En mod har förstås bomullsvadd i handskfacket för att putsa skorna innan inträde på klubben

Image
De här hjälmarna är senaste mode i veteranscooterkretsar i Italien. Tillverkas i kevlar/fibermix, och har inbyggt visir.
Det här visiret tyckte jag var grymt coolt.

Fler bilder kommer, det här är adressen till fotoalbumet på flickr.com.
Last edited by victor on Tue 04 May 2010, 13:52, edited 1 time in total.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Några bilder till, resten finns på Flickr.com

Image
Tino Sacchis twin cylinder SX 200-nånting

Image
Chrome

Image
Lambretta Manneken Pis

Image
Sidecar TV 175

Image
Lucas
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Image

Här ser man bättre visiret :)
Ca €180 går de visst på.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Skrattade gott när jag insåg att jag driver en tråd med mig själv som enda andra part :) Märkligt med över 500 pageviews.... Antagligen är man väl för antipatisk :P
Micool1972
Entusiast
Entusiast

Post by Micool1972 »

nej, du får inte sluta skriva Victor. Dina varma bilder och info från sydligare platser sitter fint bland all det nordliga här.
//Michaele som är i samma tidszon iallafall.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Nejdå, hade inte tänkt att sluta, är för tjurskallig för det. Möjligen börjar jag att länka in mina inlägg på engelska från modernvespa.com som är lite mer levande ;)
Micool1972
Entusiast
Entusiast

Post by Micool1972 »

victor wrote:Nejdå, hade inte tänkt att sluta, är för tjurskallig för det. Möjligen börjar jag att länka in mina inlägg på engelska från modernvespa.com som är lite mer levande ;)
MODERNvespa...hmm :yuck: men det är klart, när fan blir gammal så blir han religiös :wink:
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Jo, fast vad ska man göra? Här verkar det ju inte intressera andra än mig själv :D Hade det funnits någon slags intresse hade ju ett reportage för scooteristen varit på sin plats.

Faktum var att bortsett från alla gammal-scootrar från England så var även två stycken brittiska GTs:er närvarande. Sprang dock aldrig på ägarna så jag vet inte vilka de var, eller om de figurerar på modernvespa.com...
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Kanonbilder Victor! Mera! Bara för att inläggresponsen på forat inte är kioskvältande så utesluter inte det att vi i SSK vill ha ett reportage! Självkart ska du skriva! Det är VÄLDIGT många på forat som ej är medlemmar i SSK och det är ÄNNU flera SSK:are som aldrig skriver en rad på forat, desto flera fluktare. Artikel på skrivmaskin å fax NU! ( kravmärkt!)

Sert fram emot myseläsning!
Återigen TACK Victor för värmande bilder i höstkallt vårnorden
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Tar det under övervägande och slår samtidigt ett slag för min vän Peters träff utanför Rom den 29e maj. Se separat tråd.
Micool1972
Entusiast
Entusiast

Post by Micool1972 »

Ola Lång wrote:Kanonbilder Victor! Mera! Bara för att inläggresponsen på forat inte är kioskvältande så utesluter inte det att vi i SSK vill ha ett reportage! Självkart ska du skriva! Det är VÄLDIGT många på forat som ej är medlemmar i SSK och det är ÄNNU flera SSK:are som aldrig skriver en rad på forat, desto flera fluktare. Artikel på skrivmaskin å fax NU! ( kravmärkt!)

Ja det är faktiskt sant som amen i kyrkan.

Hinner du slänga ihop en artikel så gör det på studs. Jag vet att sista inlämningen för artiklar till kommande scooteristen är...12 maj (rätta mig någon om jag har fel)
Sen är inte nästa nr förrän i Augusti.
Så hoppa upp på tangentbordet och släng ihop något på svenska. Bilderna har du ju redan ;)
//Michaele
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Micool1972 wrote:
Ola Lång wrote:Kanonbilder Victor! Mera! Bara för att inläggresponsen på forat inte är kioskvältande så utesluter inte det att vi i SSK vill ha ett reportage! Självkart ska du skriva! Det är VÄLDIGT många på forat som ej är medlemmar i SSK och det är ÄNNU flera SSK:are som aldrig skriver en rad på forat, desto flera fluktare. Artikel på skrivmaskin å fax NU! ( kravmärkt!)

Ja det är faktiskt sant som amen i kyrkan.

Hinner du slänga ihop en artikel så gör det på studs. Jag vet att sista inlämningen för artiklar till kommande scooteristen är...12 maj (rätta mig någon om jag har fel)
Sen är inte nästa nr förrän i Augusti.
Så hoppa upp på tangentbordet och släng ihop något på svenska. Bilderna har du ju redan ;)
//Michaele
12e... Känns tajt.... Hur många tecken är rekommenderat per sida?
Eftersom bilderna är numerosa krävs nog ett helt uppslag, d v s 2 sidor, 50% text... Får se om jag hinner med det mellan jobb, träning, mods-fest vid havet i Ostia lördag och tattoo convention med hells angels :roll: lördag-söndag....
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

12e känns ännu tajtare... Om jag får reda på snabbt antal teckennedslag för ett uppslag kan jag kanske få ihop något imorgon.

Be redaktörn maila mig....
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

De här hjälmarna är senaste mode i veteranscooterkretsar i Italien. Tillverkas i kevlar/fibermix, och har inbyggt visir.
Snygga! Vet du var i Rom man hittar dessa hjälmar?
/Johan
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

klinkhammer wrote:
Snygga! Vet du var i Rom man hittar dessa hjälmar?
/Johan
Tyvärr inte - glömde ta namnet på dem men skulle själv vilja ha ett par av dem :)

Återkommer när jag har mer info.
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Toppen! Vi ska till Siena i Toscana i början av juni. Vi flyger till Rom och hyr bil. En utflykt till Pontedera är inplanerad. När vi åker hem har vi en halv dag i Rom, perfekt med lite hjälmshopping.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

klinkhammer wrote:
Toppen! Vi ska till Siena i Toscana i början av juni. Vi flyger till Rom och hyr bil. En utflykt till Pontedera är inplanerad. När vi åker hem har vi en halv dag i Rom, perfekt med lite hjälmshopping.
Det är ju lite synd ni ska dit i juni för i augusti hålls det storslagna riddarturneringar på häst mellan de olika stadsdelarna i Siena....

Fast å andra sidan är ju klimatet bättre; i Siena borde det vara en otrolig AFA (kvävande värmebölja) i Augusti med toppar på ca 40 grader så...

Vilka datum gäller det?
Den 29e maj så är det scooterpartaj i Rom: http://scooterklubben.com/forum_new/vie ... php?t=5564

Den 18e-20e juni i Umbrien: http://www.facebook.com/event.php?eid=4 ... 566&ref=ts

Vh Vic

PS På en halv dag hinner ni inte med mer än att ta er från Termini (centralen) till centrum och tillbaka :( Planera om!!!
Post Reply