Ca 500 pix på Amazon enligt artikeln på nyteknik.se
Oj, jäklar...om den funkar är det ju hur värt som helst! Hoppas på rapport om du köper en!victor wrote:En sån här bara måste jag köpa:
http://www.nyteknik.se/multimedia/archi ... 61004a.jpg
Det hävdas ju att den ska kunna användas för att kalibrera en "vanlig" momentnyckel, så den borde ju vara noggrann....Ronnie wrote:Oj, jäklar...om den funkar är det ju hur värt som helst! Hoppas på rapport om du köper en!victor wrote:En sån här bara måste jag köpa:
Hmmm...inte helt otänkbart att jag chansar och köper en för att prova ändå någon gång framöver. Om inte du hunnit lämna rapport tills dess kanske jag gör det istället, då!victor wrote:Det hävdas ju att den ska kunna användas för att kalibrera en "vanlig" momentnyckel, så den borde ju vara noggrann....Ronnie wrote:Oj, jäklar...om den funkar är det ju hur värt som helst! Hoppas på rapport om du köper en!victor wrote:En sån här bara måste jag köpa:
Tyvärr har jag ingen verkstad här i Rom men så fort jag får tillgång till en och återuppbygger mitt garage så jäklar anamma!
40NM = 2.7kgf/m?Hedge wrote:Ball grej, fast med ett litet aber: Det är inte mycket på en liten scootermotor som skall dras med minimum 2.7 kgf/m.
Problemet är ju att de små momentnycklarna bara går upp till runt 2 kgf/m, medans de stora börjar på det.
Denna klarar dock hela spannet (0-20 kgf/m):
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80945
Så en sån med några hylskonverterare, så kan man dra allt som finns på scootern. För 60 spänn är det ett klipp.
/G
Jo, visst - en sådan kör jag med nu och den funkar fint - det är mest bara det att jag är en nörd som gillar prylar därför blir jag automatiskt sugen när jag ser något som den digitala. :Hedge wrote:Ball grej, fast med ett litet aber: Det är inte mycket på en liten scootermotor som skall dras med minimum 2.7 kgf/m.
Problemet är ju att de små momentnycklarna bara går upp till runt 2 kgf/m, medans de stora börjar på det.
Denna klarar dock hela spannet (0-20 kgf/m):
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80945
Så en sån med några hylskonverterare, så kan man dra allt som finns på scootern. För 60 spänn är det ett klipp.
/G
Sen är ju formatet übersmidigt - bara att hala upp den och sedan använda favvo-spärrnyckelnRonnie wrote: Jo, visst - en sådan kör jag med nu och den funkar fint - det är mest bara det att jag är en nörd som gillar prylar därför blir jag automatiskt sugen när jag ser något som den digitala. :
Får väl hitta andra användningsområden för den än scootern...
40 Nm/9,81 = 4,08 kpmvictor wrote:40NM = 2.7kgf/m?
fritte wrote:40 Nm/9,81 = 4,08 kpmvictor wrote:40NM = 2.7kgf/m?
kgf/m finns inte, moment = kraft x arm, kgfm eller rättare kpm (kilopondmeter) är sorten i äldre måttenheter.
Det är ju en väldig skillnad på dessa två! Överhuvud taget är amerikaner totalt kass på att hantera enheter. Jag jobbar med översättningar, så jag svär ofta över det.Hedge wrote:I USA beskrivs Kilo Per Meter som Kilogram Force Meter kgf*m alt. kgf/m
victor wrote:
40NM = 2.7kgf/m?
Är det verkligen så att 40 Nm är för mycket? Tycker det låter lite
Nej, men ett enkelt sätt vore att spänna momentnyckelns 4-kantstapp i ett skruvstäd och fästa en fjädervåg i handtaget och dra vinkelrätt. Fjädervågens utslag x avståndet mellan dragpunkten o 4-kantens centrum är det verkliga momentet.Hedge wrote:Fritte: Har du någonsin kalibrerat en momentnyckel? Kan du beskriva hur man går till väga? Känns som att det borde göras med jämna mellanrum, och jag tror att jag vet hur det går till i teorin, men skulle gärna höra ett praktiskt exempel så man inte gör fel.
/G
vespaman wrote:Någon som vet var man kan hitta små "klickande" momentnycklar? Jag vet att jag sett 3/8" någonstans, men helst skulle jag vilja ha en 1/4" för upp till 20NM där min stora tar vid??
Tycker f.ö. det verkar lite overkill med en digital, dessutom bygger den ju rätt mycket utåt, vilket kanske är OK när man mekar vespa, men när man mekar bil (som jag gör just nu.. Smart till råga på allt), så finns detta utrymme sällan, tycker jag.
fritte wrote:Nej, men ett enkelt sätt vore att spänna momentnyckelns 4-kantstapp i ett skruvstäd och fästa en fjädervåg i handtaget och dra vinkelrätt. Fjädervågens utslag x avståndet mellan dragpunkten o 4-kantens centrum är det verkliga momentet.Hedge wrote:Fritte: Har du någonsin kalibrerat en momentnyckel? Kan du beskriva hur man går till väga? Känns som att det borde göras med jämna mellanrum, och jag tror att jag vet hur det går till i teorin, men skulle gärna höra ett praktiskt exempel så man inte gör fel.
/G
Har sökt på biltema, men hittar ingen liten. Har du månne köpt sista exemplaret?Hedge wrote:Biltema har vet jag. Har en sån själv. Den går upp till 2.5 kg (25 Nm)
/G
vespaman wrote:Någon som vet var man kan hitta små "klickande" momentnycklar? Jag vet att jag sett 3/8" någonstans, men helst skulle jag vilja ha en 1/4" för upp till 20NM där min stora tar vid??
Tycker f.ö. det verkar lite overkill med en digital, dessutom bygger den ju rätt mycket utåt, vilket kanske är OK när man mekar vespa, men när man mekar bil (som jag gör just nu.. Smart till råga på allt), så finns detta utrymme sällan, tycker jag.
fritte wrote:eller:
http://www.hsimport.se/products/tillbehor/Lights.php
Digital Mini Handvåg (OCS10+OCS20)
Marknadens "minsta" handvågar, med säker vägning av fångsten. Visar kg, lbs, oz och temperatur. Färg: Svart. Väger upp till 10kg/10gr och 20kg/20gr. Batteri ingår. Vågen "piper" till när vikten hittas och visar den riktiga vikten. Till 20kg:s vågen ingår även 1m måttband. Stryktålig och visar rätt vikt. Godkända för registering av rekordfisk. Godkända i Fiske För Allas test, Nr 6/2007.
vespaman wrote:Har sökt på biltema, men hittar ingen liten. Har du månne köpt sista exemplaret?Hedge wrote:Biltema har vet jag. Har en sån själv. Den går upp till 2.5 kg (25 Nm)
/G
Hedge wrote:http://www.biltema.se/products/product. ... mId=145731
Hög precision, max. avvikelse ± 3 %. Spärrhandtagsfunktion. 1/4"-fyrkantsfäste med Quick Release-funktion. Skala som visar inställt moment i Nm/kg-m. Låsfunktion för inställt moment. Längd: 320 mm.
Går från 0,4 kg till 2 kg.
Nästan på pricken den jag har.
/G
vespaman wrote:Har sökt på biltema, men hittar ingen liten. Har du månne köpt sista exemplaret?Hedge wrote:Biltema har vet jag. Har en sån själv. Den går upp till 2.5 kg (25 Nm)
/G
du e rätt lätt,va?vespaman wrote:En variant är väl att skruva fast ett skruvstäd på väggen i badrummet, två meter ovanför vågen, och kombinera med armgymnastik om mornarna.
Medelst subtraktion från sin egen kroppsvikt kan man då lätt avgöra om momentet är rätt.![]()
Tänk bara på att säkra våtmembranet med silikon.