Nytt tillbehör gör hylsnyckeln till digital momentnyckel

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
victor
Mästare
Mästare

Nytt tillbehör gör hylsnyckeln till digital momentnyckel

Post by victor »

En sån här bara måste jag köpa:

Image

Ca 500 pix på Amazon enligt artikeln på nyteknik.se
Ronnie
Lärling
Lärling

Re: Nytt tillbehör gör hylsnyckeln till digital momentnyckel

Post by Ronnie »

victor wrote:En sån här bara måste jag köpa:

http://www.nyteknik.se/multimedia/archi ... 61004a.jpg

Oj, jäklar...om den funkar är det ju hur värt som helst! Hoppas på rapport om du köper en!
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Ronnie wrote:

Oj, jäklar...om den funkar är det ju hur värt som helst! Hoppas på rapport om du köper en!
Det hävdas ju att den ska kunna användas för att kalibrera en "vanlig" momentnyckel, så den borde ju vara noggrann....

Tyvärr har jag ingen verkstad här i Rom men så fort jag får tillgång till en och återuppbygger mitt garage så jäklar anamma!
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

victor wrote:
Ronnie wrote:

Det hävdas ju att den ska kunna användas för att kalibrera en "vanlig" momentnyckel, så den borde ju vara noggrann....

Tyvärr har jag ingen verkstad här i Rom men så fort jag får tillgång till en och återuppbygger mitt garage så jäklar anamma!
Hmmm...inte helt otänkbart att jag chansar och köper en för att prova ändå någon gång framöver. Om inte du hunnit lämna rapport tills dess kanske jag gör det istället, då! :wink:

Tackar för tipset förresten! Hade helt missat att sådana ens fanns...
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Ball grej, fast med ett litet aber: Det är inte mycket på en liten scootermotor som skall dras med minimum 2.7 kgf/m.

Problemet är ju att de små momentnycklarna bara går upp till runt 2 kgf/m, medans de stora börjar på det.

Denna klarar dock hela spannet (0-20 kgf/m):

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80945

Så en sån med några hylskonverterare, så kan man dra allt som finns på scootern. För 60 spänn är det ett klipp.

/G

==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Hedge wrote:Ball grej, fast med ett litet aber: Det är inte mycket på en liten scootermotor som skall dras med minimum 2.7 kgf/m.

Problemet är ju att de små momentnycklarna bara går upp till runt 2 kgf/m, medans de stora börjar på det.

Så en sån med några hylskonverterare, så kan man dra allt som finns på scootern. För 60 spänn är det ett klipp.

/G
40NM = 2.7kgf/m?

Är det verkligen så att 40 Nm är för mycket? Tycker det låter lite :D
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Hedge wrote:Ball grej, fast med ett litet aber: Det är inte mycket på en liten scootermotor som skall dras med minimum 2.7 kgf/m.

/G

Jo, visst - en sådan kör jag med nu och den funkar fint - det är mest bara det att jag är en nörd som gillar prylar därför blir jag automatiskt sugen när jag ser något som den digitala. :
Får väl hitta andra användningsområden för den än scootern... :lol:
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Ronnie wrote: Jo, visst - en sådan kör jag med nu och den funkar fint - det är mest bara det att jag är en nörd som gillar prylar därför blir jag automatiskt sugen när jag ser något som den digitala. :
Får väl hitta andra användningsområden för den än scootern... :lol:
Sen är ju formatet übersmidigt - bara att hala upp den och sedan använda favvo-spärrnyckeln :)

Håller tummarna för en med mindre utslagsområde...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

victor wrote:40NM = 2.7kgf/m?
40 Nm/9,81 = 4,08 kpm

kgf/m finns inte, moment = kraft x arm, kgfm eller rättare kpm (kilopondmeter) är sorten i äldre måttenheter. :-?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Finns gör den visst. I USA beskrivs Kilo Per Meter som Kilogram Force Meter (kgf*m alt. kgf/m). Händelsevis är det även det mått som nästan alltid står på momentnycklarna, förutom Newtonmeter då.

1 kgf/m = 9.80665 Nm

Eller var det notationen du hängde upp dig på?

/G

fritte wrote:
victor wrote:40NM = 2.7kgf/m?
40 Nm/9,81 = 4,08 kpm

kgf/m finns inte, moment = kraft x arm, kgfm eller rättare kpm (kilopondmeter) är sorten i äldre måttenheter. :-?
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Hedge wrote:I USA beskrivs Kilo Per Meter som Kilogram Force Meter kgf*m alt. kgf/m
Det är ju en väldig skillnad på dessa två! Överhuvud taget är amerikaner totalt kass på att hantera enheter. Jag jobbar med översättningar, så jag svär ofta över det.
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

40 Nm = ~4 kgfm

I vanligt tal brukar man typ säga 'den och den bulten skall dras med X kilo'.

Några exempel:

Topplock till Lambretta = 1,5 - 2 kilo (~ 15-20 Nm)
Endplate till Lambretta = 1,4 - 1,8 kilo (~ 14-18 Nm)
Transkåpa till Lambretta = 0,4 - 0,6 kilo (~ 4-6 Nm)

Svänghjul Lambretta = 6,9 kilo (~69 Nm)
Ryckutjämnarbulten Lambretta = 3 - 3.5 kilo (~ 30 - 35 Nm)
Bakaxelmutter Lambretta = 16 kilo (~ 160 Nm)

Så det är ett hopp mellan de saker som skall dras med lågt moment, och de som skall dras med högt. Och mig veterligen finns det ingen momentnyckel som täcker hela spannet förutom den jag tipsade om.

Fritte: Har du någonsin kalibrerat en momentnyckel? Kan du beskriva hur man går till väga? Känns som att det borde göras med jämna mellanrum, och jag tror att jag vet hur det går till i teorin, men skulle gärna höra ett praktiskt exempel så man inte gör fel.

/G

victor wrote:
40NM = 2.7kgf/m?

Är det verkligen så att 40 Nm är för mycket? Tycker det låter lite :D
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hedge wrote:Fritte: Har du någonsin kalibrerat en momentnyckel? Kan du beskriva hur man går till väga? Känns som att det borde göras med jämna mellanrum, och jag tror att jag vet hur det går till i teorin, men skulle gärna höra ett praktiskt exempel så man inte gör fel.

/G
Nej, men ett enkelt sätt vore att spänna momentnyckelns 4-kantstapp i ett skruvstäd och fästa en fjädervåg i handtaget och dra vinkelrätt. Fjädervågens utslag x avståndet mellan dragpunkten o 4-kantens centrum är det verkliga momentet.
vespaman
Entusiast
Entusiast

Post by vespaman »

Någon som vet var man kan hitta små "klickande" momentnycklar? Jag vet att jag sett 3/8" någonstans, men helst skulle jag vilja ha en 1/4" för upp till 20NM där min stora tar vid??

Tycker f.ö. det verkar lite overkill med en digital, dessutom bygger den ju rätt mycket utåt, vilket kanske är OK när man mekar vespa, men när man mekar bil (som jag gör just nu.. Smart till råga på allt), så finns detta utrymme sällan, tycker jag.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Biltema har vet jag. Har en sån själv. Den går upp till 2.5 kg (25 Nm)

/G
vespaman wrote:Någon som vet var man kan hitta små "klickande" momentnycklar? Jag vet att jag sett 3/8" någonstans, men helst skulle jag vilja ha en 1/4" för upp till 20NM där min stora tar vid??

Tycker f.ö. det verkar lite overkill med en digital, dessutom bygger den ju rätt mycket utåt, vilket kanske är OK när man mekar vespa, men när man mekar bil (som jag gör just nu.. Smart till råga på allt), så finns detta utrymme sällan, tycker jag.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Tack, precis vad jag behövde. Då är frågan var man köper en fjädervåg som är känslig nog för de riktigt små momenten. Att få den att funka med 1 kg och uppåt är nog lugnt, men det vore kanon att verkligen VETA att man drar med rätt moment för de under 1 kg.

/G
fritte wrote:
Hedge wrote:Fritte: Har du någonsin kalibrerat en momentnyckel? Kan du beskriva hur man går till väga? Känns som att det borde göras med jämna mellanrum, och jag tror att jag vet hur det går till i teorin, men skulle gärna höra ett praktiskt exempel så man inte gör fel.

/G
Nej, men ett enkelt sätt vore att spänna momentnyckelns 4-kantstapp i ett skruvstäd och fästa en fjädervåg i handtaget och dra vinkelrätt. Fjädervågens utslag x avståndet mellan dragpunkten o 4-kantens centrum är det verkliga momentet.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Jula har:
Digital hängvåg
För både stora och små fångster. Tydlig digitaldisplay och kraftig hängkrok. Vikten visas i gram. Max belastning: 23 kg.
Art.nr: 771007 Inkl moms
179:-
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

eller:

http://www.hsimport.se/products/tillbehor/Lights.php

Digital Mini Handvåg (OCS10+OCS20)
Marknadens "minsta" handvågar, med säker vägning av fångsten. Visar kg, lbs, oz och temperatur. Färg: Svart. Väger upp till 10kg/10gr och 20kg/20gr. Batteri ingår. Vågen "piper" till när vikten hittas och visar den riktiga vikten. Till 20kg:s vågen ingår även 1m måttband. Stryktålig och visar rätt vikt. Godkända för registering av rekordfisk. Godkända i Fiske För Allas test, Nr 6/2007.
vespaman
Entusiast
Entusiast

Post by vespaman »

Hedge wrote:Biltema har vet jag. Har en sån själv. Den går upp till 2.5 kg (25 Nm)

/G
vespaman wrote:Någon som vet var man kan hitta små "klickande" momentnycklar? Jag vet att jag sett 3/8" någonstans, men helst skulle jag vilja ha en 1/4" för upp till 20NM där min stora tar vid??

Har sökt på biltema, men hittar ingen liten. Har du månne köpt sista exemplaret?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Visade sig att kollegan är fisketok, så han hade ett gäng fjädervågar liggandes. Lånar en och provar. Fruktar resultatet en aning, jag har inte kollat momentnyckeln en enda gång sen inköp...

Tack för tipsen!

/G

fritte wrote:eller:

http://www.hsimport.se/products/tillbehor/Lights.php

Digital Mini Handvåg (OCS10+OCS20)
Marknadens "minsta" handvågar, med säker vägning av fångsten. Visar kg, lbs, oz och temperatur. Färg: Svart. Väger upp till 10kg/10gr och 20kg/20gr. Batteri ingår. Vågen "piper" till när vikten hittas och visar den riktiga vikten. Till 20kg:s vågen ingår även 1m måttband. Stryktålig och visar rätt vikt. Godkända för registering av rekordfisk. Godkända i Fiske För Allas test, Nr 6/2007.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

http://www.biltema.se/products/product. ... mId=145731

Hög precision, max. avvikelse ± 3 %. Spärrhandtagsfunktion. 1/4"-fyrkantsfäste med Quick Release-funktion. Skala som visar inställt moment i Nm/kg-m. Låsfunktion för inställt moment. Längd: 320 mm.

Går från 0,4 kg till 2 kg.

Nästan på pricken den jag har.

/G

vespaman wrote:
Hedge wrote:Biltema har vet jag. Har en sån själv. Den går upp till 2.5 kg (25 Nm)

/G

Har sökt på biltema, men hittar ingen liten. Har du månne köpt sista exemplaret?
vespaman
Entusiast
Entusiast

Post by vespaman »

En variant är väl att skruva fast ett skruvstäd på väggen i badrummet, två meter ovanför vågen, och kombinera med armgymnastik om mornarna.
Medelst subtraktion från sin egen kroppsvikt kan man då lätt avgöra om momentet är rätt. :P

Tänk bara på att säkra våtmembranet med silikon.
vespaman
Entusiast
Entusiast

Post by vespaman »

Hedge wrote:http://www.biltema.se/products/product. ... mId=145731

Hög precision, max. avvikelse ± 3 %. Spärrhandtagsfunktion. 1/4"-fyrkantsfäste med Quick Release-funktion. Skala som visar inställt moment i Nm/kg-m. Låsfunktion för inställt moment. Längd: 320 mm.

Går från 0,4 kg till 2 kg.

Nästan på pricken den jag har.

/G

vespaman wrote:

/G

?? Hur kunde jag missa den ?? Precis en sån vill jag ha!

Tackar, nu måste jag pallra mig till Biltema å det snaraste.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

vespaman wrote:En variant är väl att skruva fast ett skruvstäd på väggen i badrummet, två meter ovanför vågen, och kombinera med armgymnastik om mornarna.
Medelst subtraktion från sin egen kroppsvikt kan man då lätt avgöra om momentet är rätt. :P

Tänk bara på att säkra våtmembranet med silikon.
du e rätt lätt,va? :lol:
Post Reply