sito plus dämpare på touring -59

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
frans
Drömmare
Drömmare

sito plus dämpare på touring -59

Post by frans »

någon som kör Sito Plus effektdämpare eller Polinis på en sån här gl?
(bägge är ju för 125cc enl EM scooters men skall funka med mindre ombyggnad av fästet)

någon som testat, ger det utdelning? och finns det nån smidig lösning på ombyddnadsdetaljen?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by frans</i>
<br />någon som kör Sito Plus effektdämpare eller Polinis på en sån här gl?
(bägge är ju för 125cc enl EM scooters men skall funka med mindre ombyggnad av fästet)

någon som testat, ger det utdelning? och finns det nån smidig lösning på ombyddnadsdetaljen?

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

kör du original i övrigt så ger det troligvis inget extra föutom mer knatter. det är helt rätt att PX125 system passar på äldre 150cc motorer (till 1959) om man kapar ena "öglan" på blåset, då de äldre motorblocken inte har gernomgående bult som håller avgassystemet. bara att kapa med vinkel.

vill du ha ett nytt system så köp ett standardblås till PX125, Sito tillverkar en originalkopia för löjligt lite pengar. SITO-Plus finns ju åxå men är tyvärr större och ger sämre markfrigång samt mer oljud, effektökningen är nog minimal utan annat trim.

Köp inte polini; låter illa, passar illa och fungerar sämst av budgetblåsen. Simonini få alltid bättre betyg, men låter ännu värre. Det fina ljudet och kvalitén kostar minst 2500kr och heter RZ, PM m.m.

Federico
fat_mac
Entusiast
Entusiast

Post by fat_mac »

Jag köpte en Touring 1960 som det redan satt en polini 177 trimsylle på, men orginalblås och orginalgasare. Då gick den inte särskild bra, vilket oxå kan berott på bl.a. förtändningsinställning (28 istf. 18).

Köpte sedan ett SitoPlus och en 24/24-förgasare och märkte en väsentlig skillnad. Inte så mycket med endast förgasaren på, men desto bättre när Sitoplus åkte på. Så jag kan rekommendera denna konstillation. Dock vet jag inte hur meckigt det är att få på Polinicylindern. Sen gör sig den oxå bäst av att få lite kanaler uppfilade.

Se tråd http://www.scooterklubben.com/forum/top ... PIC_ID=391

// Mackan
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fat_mac</i>
<br />Jag köpte en Touring 1960 som det redan satt en polini 177 trimsylle på, men orginalblås och orginalgasare. Då gick den inte särskild bra, vilket oxå kan berott på bl.a. förtändningsinställning (28 istf. 18).
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det är jättestor skillnad på ett originalblås till Touring och originalblås till PX125. det går att byta mellan de två modellerna utan problem men touring-systemet saknar förlängningsböjen innan burken (effekthöjande) och rördiametern är som ett sugrör i jämförelse. Men Sito-plus ger säkert lite-lite bättre effekt än PX125 orig.blås. men väg det mot nackdelarna (oljud+mycket sämre markfigång).

låter jag som en försäljare av PX125 system??? det är jag inte. har själv kört SITO-plus, och givetvis fungerar det bra åxå.

Federico
Post Reply