bra trim till px200e

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
le baguette
Nybörjare
Nybörjare

bra trim till px200e

Post by le baguette »

Jag har börjat titta på trim till min lilla gobit nu när solen börjar tittta fram och bestämt mig för följande:

60mm vev
fint sportigt avgassystem i rostfritt
eventuellt förgasare
4:växeldrevet
cosa koppling
malossi eller polini cylinder kit
samt matchande topp

Jag har sökt och sökt men kan inte finna ett bra svar på vad som är hållbarast, polini eller malossi 207 respektiva 210cc kit.

så min fråga är, vad är bäst om man inte vill ha värme nyp eller att skiten skär ihop, polini eller malossi?

sen undrar jag om man lämnar iväg cylindern för portning/putsning eller om det bara är att match porta lite själv mot avgas repektive insug.

tacksam för alla snälla svar.
marre
Lärling
Lärling

Re: bra trim till px200e

Post by marre »

le baguette wrote: så min fråga är, vad är bäst om man inte vill ha värme nyp eller att skiten skär ihop, polini eller malossi?
Lär man sig bestycka ordentligt så håller alla cylinderkit..
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

marre wrote:
le baguette wrote: så min fråga är, vad är bäst om man inte vill ha värme nyp eller att skiten skär ihop, polini eller malossi?
Lär man sig bestycka ordentligt så håller alla cylinderkit..
Fast jag har lärt mig älska Nicasil-kit, som Malossi och Mugello (för Lambretta).

Fördel: Cylinder och kolv är gjorda av samma material, aluminium, med samma utvidgningskoefficient. Minskar risken för nypning radikalt, enligt min erfarenhet, jämfört med kit med cylinder i gjutjärn och kolv i aluminium, som Polini.

Nackdel: En alucylinder med Nicasilbeläggning, som Malossi, går inte att borra om, som en gjutjärnscylinder. Det går att få ny beläggning, men det är dyrare och krångligare. Dock, jag har kört långt och mycket med Malossi och Mugello och aldrig fått en nypning.

Fördel Malossi, säger jag.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

originalkolven till Polini 207 är rena skräpet, Malossi 210 kolven borde vara bättre.
Federico
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Federico wrote:originalkolven till Polini 207 är rena skräpet, Malossi 210 kolven borde vara bättre.
Den är bra. Jag körde 1000 mil utan minsta problem med mitt Malossi, på min fd PX -86. Fast det finns ju bättre kolvar till Polini. Dock har jag lärt mig att Polini bör putsas till i portar etc innan montering för at funka optimalt.
/jens
OlleM
Entusiast
Entusiast

Post by OlleM »

I mitten på 60-talet handlade trimfrågorna kring Vespan om avgassystem, (=Abarth) eller hemgjorda, samt planing av toppen för att få högre kompression. Jag kan inte minnas att någon efter att ha lämnat mopedåldern, talade om att "jacka" kolven.
Det låter så komplicerat och dyrt att trimma nu för tiden, men jag förstår att dagens metoder med hela cylindersystem och långslagiga vevaxlar ger mer effekt. Men jag tror också att tröskeln in i trimmandets ädla konst kan bli väl hög.
Tänk om det kunde ställas samman ett "trimträd", där oerfarna kunde hitta råd i denna djungel och där även behov och råd om bromsförbättring och stötdämpar/fjädringsförstärkning/däck kunde fogas in. Att fara fram i 120-130 km med originalbromsar och -stötdämpare på en PX låter för mig äventyrligt. Men kanske har jag blivit för gammal för dessa farter på 2 hjul :wink: ?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Du glömmer ett kit, nämnligen Pinasco. Aluminiumcylle med Nicasil.

Kollar man bara av squishet ordentligt, så ska det tydligen vara en bra cylinder med bra bottenvrid. Passar fint till long stroke, m a o.

/G
le baguette wrote:Jag har börjat titta på trim till min lilla gobit nu när solen börjar tittta fram och bestämt mig för följande:

60mm vev
fint sportigt avgassystem i rostfritt
eventuellt förgasare
4:växeldrevet
cosa koppling
malossi eller polini cylinder kit
samt matchande topp

Jag har sökt och sökt men kan inte finna ett bra svar på vad som är hållbarast, polini eller malossi 207 respektiva 210cc kit.

så min fråga är, vad är bäst om man inte vill ha värme nyp eller att skiten skär ihop, polini eller malossi?

sen undrar jag om man lämnar iväg cylindern för portning/putsning eller om det bara är att match porta lite själv mot avgas repektive insug.

tacksam för alla snälla svar.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

OlleM wrote:I mitten på 60-talet handlade trimfrågorna kring Vespan om avgassystem, (=Abarth) eller hemgjorda, samt planing av toppen för att få högre kompression. Jag kan inte minnas att någon efter att ha lämnat mopedåldern, talade om att "jacka" kolven.
Det låter så komplicerat och dyrt att trimma nu för tiden, men jag förstår att dagens metoder med hela cylindersystem och långslagiga vevaxlar ger mer effekt. Men jag tror också att tröskeln in i trimmandets ädla konst kan bli väl hög.
Tänk om det kunde ställas samman ett "trimträd", där oerfarna kunde hitta råd i denna djungel och där även behov och råd om bromsförbättring och stötdämpar/fjädringsförstärkning/däck kunde fogas in. Att fara fram i 120-130 km med originalbromsar och -stötdämpare på en PX låter för mig äventyrligt. Men kanske har jag blivit för gammal för dessa farter på 2 hjul :wink: ?
Niklas Enander som skrivit många utförliga trimtips genom åren byggde alltid upp trimningen i olika steg. Exempelvis kunde man med ett enklare trimagasystem och planad topp öka effekten på en PX200 med 2-3 hk och samtidigt få litte bättre vrid. Enket och billigt. Men de som en gång provkört Malossi eller Polini nöjer sig inte med detta. vad gäller bromsar och dämpare så behöver man inte köra 130 för att ha kul med dessa trimkit, ett Polini med 60mm är maximal körglädje redan från stillastående till 50km/h.
Federico
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Jag kör både Malossi och Polini. Behövs lite mer arbete för att få ut en bra effektkurva på malossi men det är ju hur gött varv som helst, dock så bör man byta till kortare 4e växel.
Polinin har bättre vrid och varvar inte lika hårt, man får lova att köra in den under lite längre tid men sen är den toppen(tycker jag.)
Den nya polini kolven med 2 kolvringar ska vara avsevärt bättre än den gamla med en ring. Har bara hört positiva saker om den nya kolven.
Jag kör själv med kolv från Grand Sport och den är jättebra.
Ska snart sätta igång med sidvagnsmotor till min fru, Polini, GS kolv, 60mm vev, förstärkt koppling, sen är det bara att köra.

Båda kitten har sin charm tycker jag.
le baguette
Nybörjare
Nybörjare

Post by le baguette »

patrikgrann wrote:Jag kör både Malossi och Polini. Behövs lite mer arbete för att få ut en bra effektkurva på malossi men det är ju hur gött varv som helst, dock så bör man byta till kortare 4e växel.
Polinin har bättre vrid och varvar inte lika hårt, man får lova att köra in den under lite längre tid men sen är den toppen(tycker jag.)
Den nya polini kolven med 2 kolvringar ska vara avsevärt bättre än den gamla med en ring. Har bara hört positiva saker om den nya kolven.
Ska snart sätta igång med sidvagnsmotor till min fru, Polini, GS kolv, 60mm vev, förstärkt koppling, sen är det bara att köra.

Tack för alla svar och åsikter

Det lutar åt malossi, men hur mycket mer arbete behövs och kan man göra det själv?

Kanske finns någon firma eller privatperson i stockholm som kan hjälpa till med portnings arbete.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Är du medlem i Svenska Scooterklubben? Jag vet att Rolf Axel Almqvist skrivit en artikel om precis det här. Den kommer i nästa nummer av Scooteristen, som går till tryck ungefär nu. Ja, alltså inte Polini vs Malossi utan om hur han byggde en vägtrimmad Malossi-utrustad PX200-motor med en del portning och annat fix.
/jens
le baguette
Nybörjare
Nybörjare

Post by le baguette »

Nej inte medlem ännu.

Nu ska jag leta delar.
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

le baguette wrote:
patrikgrann wrote:Jag kör både Malossi och Polini. Behövs lite mer arbete för att få ut en bra effektkurva på malossi men det är ju hur gött varv som helst, dock så bör man byta till kortare 4e växel.

Tack för alla svar och åsikter

Det lutar åt malossi, men hur mycket mer arbete behövs och kan man göra det själv?

Kanske finns någon firma eller privatperson i stockholm som kan hjälpa till med portnings arbete.
Rätt man att svara är kanske Tino Sacchi:
http://www.scooterklubben.com/kalendari ... ino-sacchi

Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
OlleM
Entusiast
Entusiast

Post by OlleM »

Är det någon som vet om man måste köra på 98 oktan efter att ha monterat Polini- eller Malossi cylinderkit? :roll:
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

OlleM wrote:Är det någon som vet om man måste köra på 98 oktan efter att ha monterat Polini- eller Malossi cylinderkit? :roll:
Jag körde alltid min Malossitrimmande PX på 98 oktan. Men det beror på vilket komp du väljer att ha i motorn. Tjockare topplockpackning eller större förbränningsrum i topplocket ger lägre komp som gör att du klarar dig med 95 oktan. Men också sämre effekt och då har du ju tappat lite av poängen med att trimma :wink: Dessutom bör du uppgradera till helsyntetisk olja typ TTS, om du inte redan kör på sådan.
/jens
le baguette
Nybörjare
Nybörjare

Post by le baguette »

är det någon som provat falc:s prylar? ser fina ut. såg lite klipp på youtube.
OlleM
Entusiast
Entusiast

Post by OlleM »

le baguette wrote:är det någon som provat falc:s prylar? ser fina ut. såg lite klipp på youtube.
Ursäkta en novis, men vad är falc? :?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Falc är ett italienskt värstingtrim. Avancerat, ger massor av effekt och är DYRT. Mig veterligt finns i Sverige bara en Falc-trimmad Vespa, en Primavera ägd av subitus här på forumet (sök på honom så finner du det).

Vad gäller trimning måste du välja, och bestämma vad du ska ha hojen till. Är du ute efter en lite snabbare vardagsmaskin, lättkörd och till rimligt pris, eller en värsting som blir känsligare och dyrare men som kan göra wheelies på trean :twisted:

Ett klassiskt vardagstrim på PX200 är ett Polini eller Malossikit, en bra effektpipa med brett effektband och en ombestyckad standardförgasare, som gör att du kan fortsätta köra med separatsmörjning.
/jens
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Finns FALC till annat än smallframe?
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Falc har jobbat ett bra tag på en cylinder till 200. De ska ha gjort en längre provkörning och konstaterat att både vridmomentet och effekttoppen låg på så höga varv att veven gav upp.
Jag har tyvärr bara 100de hands information vad avser detta.
Vi får väl se vad som kommer, men det blir nog både extremt dyrt och mycket effekt på höga varv.
http://www.youtube.com/watch?v=wiyn01Fn ... PL&index=1
le baguette
Nybörjare
Nybörjare

Post by le baguette »

jag ska ha så mycket effekt som går utan att det går sönder, kommer bara köra ca 150 mil per år max.

har försökt få mail kontakt med falc men min utrikiska italiano e int så bra.

får nog bli mallosi istället, kanske någon kan porta upp den istället.
le baguette
Nybörjare
Nybörjare

Post by le baguette »

nu har jag fått hem malossi kit, cosa koppling, drev, packningar lager å en jätte fin 60mm vev.

väntar bara på min förgasare med reed insug så kan portnings arbetet påbörjas.

ska beställa ett rostfritt blänkande avgassystem när motorn är ihopbyggd.
le baguette
Nybörjare
Nybörjare

Post by le baguette »

nu har jag portat motorblocket mot cylindern, väntar fortfarande på min förgasare med reed insug för vidare arbete.

jäkla vulkan som sabbar min flygfrakt.
freeway
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by freeway »

Hej
jag kör en motor med nämda trimmdelar.
Har förut kört med en glansig bazooka av märket SIP Perform. men nu har jag ett omsvetsat T5 blås.det är i mitt tycke det ultimata för malossi,reed och 60 vev
mvh Calle
le baguette
Nybörjare
Nybörjare

Post by le baguette »

jag har fått hem ett rz evo 2000 blås i rostfritt, synd att dom inte svetsade med rotgas bara= ser ut som faan invändigt....
Post Reply