bra trim till px200e
-
- Nybörjare
- Posts: 19
- Joined: Tue 02 Mar 2010, 22:30
- Location: los vespholmos
bra trim till px200e
Jag har börjat titta på trim till min lilla gobit nu när solen börjar tittta fram och bestämt mig för följande:
60mm vev
fint sportigt avgassystem i rostfritt
eventuellt förgasare
4:växeldrevet
cosa koppling
malossi eller polini cylinder kit
samt matchande topp
Jag har sökt och sökt men kan inte finna ett bra svar på vad som är hållbarast, polini eller malossi 207 respektiva 210cc kit.
så min fråga är, vad är bäst om man inte vill ha värme nyp eller att skiten skär ihop, polini eller malossi?
sen undrar jag om man lämnar iväg cylindern för portning/putsning eller om det bara är att match porta lite själv mot avgas repektive insug.
tacksam för alla snälla svar.
60mm vev
fint sportigt avgassystem i rostfritt
eventuellt förgasare
4:växeldrevet
cosa koppling
malossi eller polini cylinder kit
samt matchande topp
Jag har sökt och sökt men kan inte finna ett bra svar på vad som är hållbarast, polini eller malossi 207 respektiva 210cc kit.
så min fråga är, vad är bäst om man inte vill ha värme nyp eller att skiten skär ihop, polini eller malossi?
sen undrar jag om man lämnar iväg cylindern för portning/putsning eller om det bara är att match porta lite själv mot avgas repektive insug.
tacksam för alla snälla svar.
Re: bra trim till px200e
Lär man sig bestycka ordentligt så håller alla cylinderkit..le baguette wrote: så min fråga är, vad är bäst om man inte vill ha värme nyp eller att skiten skär ihop, polini eller malossi?
Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Re: bra trim till px200e
Fast jag har lärt mig älska Nicasil-kit, som Malossi och Mugello (för Lambretta).marre wrote:Lär man sig bestycka ordentligt så håller alla cylinderkit..le baguette wrote: så min fråga är, vad är bäst om man inte vill ha värme nyp eller att skiten skär ihop, polini eller malossi?
Fördel: Cylinder och kolv är gjorda av samma material, aluminium, med samma utvidgningskoefficient. Minskar risken för nypning radikalt, enligt min erfarenhet, jämfört med kit med cylinder i gjutjärn och kolv i aluminium, som Polini.
Nackdel: En alucylinder med Nicasilbeläggning, som Malossi, går inte att borra om, som en gjutjärnscylinder. Det går att få ny beläggning, men det är dyrare och krångligare. Dock, jag har kört långt och mycket med Malossi och Mugello och aldrig fått en nypning.
Fördel Malossi, säger jag.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: bra trim till px200e
originalkolven till Polini 207 är rena skräpet, Malossi 210 kolven borde vara bättre.
Federico
Re: bra trim till px200e
Den är bra. Jag körde 1000 mil utan minsta problem med mitt Malossi, på min fd PX -86. Fast det finns ju bättre kolvar till Polini. Dock har jag lärt mig att Polini bör putsas till i portar etc innan montering för at funka optimalt.Federico wrote:originalkolven till Polini 207 är rena skräpet, Malossi 210 kolven borde vara bättre.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
I mitten på 60-talet handlade trimfrågorna kring Vespan om avgassystem, (=Abarth) eller hemgjorda, samt planing av toppen för att få högre kompression. Jag kan inte minnas att någon efter att ha lämnat mopedåldern, talade om att "jacka" kolven.
Det låter så komplicerat och dyrt att trimma nu för tiden, men jag förstår att dagens metoder med hela cylindersystem och långslagiga vevaxlar ger mer effekt. Men jag tror också att tröskeln in i trimmandets ädla konst kan bli väl hög.
Tänk om det kunde ställas samman ett "trimträd", där oerfarna kunde hitta råd i denna djungel och där även behov och råd om bromsförbättring och stötdämpar/fjädringsförstärkning/däck kunde fogas in. Att fara fram i 120-130 km med originalbromsar och -stötdämpare på en PX låter för mig äventyrligt. Men kanske har jag blivit för gammal för dessa farter på 2 hjul
?
Det låter så komplicerat och dyrt att trimma nu för tiden, men jag förstår att dagens metoder med hela cylindersystem och långslagiga vevaxlar ger mer effekt. Men jag tror också att tröskeln in i trimmandets ädla konst kan bli väl hög.
Tänk om det kunde ställas samman ett "trimträd", där oerfarna kunde hitta råd i denna djungel och där även behov och råd om bromsförbättring och stötdämpar/fjädringsförstärkning/däck kunde fogas in. Att fara fram i 120-130 km med originalbromsar och -stötdämpare på en PX låter för mig äventyrligt. Men kanske har jag blivit för gammal för dessa farter på 2 hjul

Re: bra trim till px200e
Du glömmer ett kit, nämnligen Pinasco. Aluminiumcylle med Nicasil.
Kollar man bara av squishet ordentligt, så ska det tydligen vara en bra cylinder med bra bottenvrid. Passar fint till long stroke, m a o.
/G
Kollar man bara av squishet ordentligt, så ska det tydligen vara en bra cylinder med bra bottenvrid. Passar fint till long stroke, m a o.
/G
le baguette wrote:Jag har börjat titta på trim till min lilla gobit nu när solen börjar tittta fram och bestämt mig för följande:
60mm vev
fint sportigt avgassystem i rostfritt
eventuellt förgasare
4:växeldrevet
cosa koppling
malossi eller polini cylinder kit
samt matchande topp
Jag har sökt och sökt men kan inte finna ett bra svar på vad som är hållbarast, polini eller malossi 207 respektiva 210cc kit.
så min fråga är, vad är bäst om man inte vill ha värme nyp eller att skiten skär ihop, polini eller malossi?
sen undrar jag om man lämnar iväg cylindern för portning/putsning eller om det bara är att match porta lite själv mot avgas repektive insug.
tacksam för alla snälla svar.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Niklas Enander som skrivit många utförliga trimtips genom åren byggde alltid upp trimningen i olika steg. Exempelvis kunde man med ett enklare trimagasystem och planad topp öka effekten på en PX200 med 2-3 hk och samtidigt få litte bättre vrid. Enket och billigt. Men de som en gång provkört Malossi eller Polini nöjer sig inte med detta. vad gäller bromsar och dämpare så behöver man inte köra 130 för att ha kul med dessa trimkit, ett Polini med 60mm är maximal körglädje redan från stillastående till 50km/h.OlleM wrote:I mitten på 60-talet handlade trimfrågorna kring Vespan om avgassystem, (=Abarth) eller hemgjorda, samt planing av toppen för att få högre kompression. Jag kan inte minnas att någon efter att ha lämnat mopedåldern, talade om att "jacka" kolven.
Det låter så komplicerat och dyrt att trimma nu för tiden, men jag förstår att dagens metoder med hela cylindersystem och långslagiga vevaxlar ger mer effekt. Men jag tror också att tröskeln in i trimmandets ädla konst kan bli väl hög.
Tänk om det kunde ställas samman ett "trimträd", där oerfarna kunde hitta råd i denna djungel och där även behov och råd om bromsförbättring och stötdämpar/fjädringsförstärkning/däck kunde fogas in. Att fara fram i 120-130 km med originalbromsar och -stötdämpare på en PX låter för mig äventyrligt. Men kanske har jag blivit för gammal för dessa farter på 2 hjul?
Federico
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Jag kör både Malossi och Polini. Behövs lite mer arbete för att få ut en bra effektkurva på malossi men det är ju hur gött varv som helst, dock så bör man byta till kortare 4e växel.
Polinin har bättre vrid och varvar inte lika hårt, man får lova att köra in den under lite längre tid men sen är den toppen(tycker jag.)
Den nya polini kolven med 2 kolvringar ska vara avsevärt bättre än den gamla med en ring. Har bara hört positiva saker om den nya kolven.
Jag kör själv med kolv från Grand Sport och den är jättebra.
Ska snart sätta igång med sidvagnsmotor till min fru, Polini, GS kolv, 60mm vev, förstärkt koppling, sen är det bara att köra.
Båda kitten har sin charm tycker jag.
Polinin har bättre vrid och varvar inte lika hårt, man får lova att köra in den under lite längre tid men sen är den toppen(tycker jag.)
Den nya polini kolven med 2 kolvringar ska vara avsevärt bättre än den gamla med en ring. Har bara hört positiva saker om den nya kolven.
Jag kör själv med kolv från Grand Sport och den är jättebra.
Ska snart sätta igång med sidvagnsmotor till min fru, Polini, GS kolv, 60mm vev, förstärkt koppling, sen är det bara att köra.
Båda kitten har sin charm tycker jag.
-
- Nybörjare
- Posts: 19
- Joined: Tue 02 Mar 2010, 22:30
- Location: los vespholmos
Tack för alla svar och åsikterpatrikgrann wrote:Jag kör både Malossi och Polini. Behövs lite mer arbete för att få ut en bra effektkurva på malossi men det är ju hur gött varv som helst, dock så bör man byta till kortare 4e växel.
Polinin har bättre vrid och varvar inte lika hårt, man får lova att köra in den under lite längre tid men sen är den toppen(tycker jag.)
Den nya polini kolven med 2 kolvringar ska vara avsevärt bättre än den gamla med en ring. Har bara hört positiva saker om den nya kolven.
Jag kör själv med kolv från Grand Sport och den är jättebra.
Ska snart sätta igång med sidvagnsmotor till min fru, Polini, GS kolv, 60mm vev, förstärkt koppling, sen är det bara att köra.
Båda kitten har sin charm tycker jag.
Det lutar åt malossi, men hur mycket mer arbete behövs och kan man göra det själv?
Kanske finns någon firma eller privatperson i stockholm som kan hjälpa till med portnings arbete.
Är du medlem i Svenska Scooterklubben? Jag vet att Rolf Axel Almqvist skrivit en artikel om precis det här. Den kommer i nästa nummer av Scooteristen, som går till tryck ungefär nu. Ja, alltså inte Polini vs Malossi utan om hur han byggde en vägtrimmad Malossi-utrustad PX200-motor med en del portning och annat fix.
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Nybörjare
- Posts: 19
- Joined: Tue 02 Mar 2010, 22:30
- Location: los vespholmos
Rätt man att svara är kanske Tino Sacchi:le baguette wrote:Tack för alla svar och åsikterpatrikgrann wrote:Jag kör både Malossi och Polini. Behövs lite mer arbete för att få ut en bra effektkurva på malossi men det är ju hur gött varv som helst, dock så bör man byta till kortare 4e växel.
Polinin har bättre vrid och varvar inte lika hårt, man får lova att köra in den under lite längre tid men sen är den toppen(tycker jag.)
Den nya polini kolven med 2 kolvringar ska vara avsevärt bättre än den gamla med en ring. Har bara hört positiva saker om den nya kolven.
Jag kör själv med kolv från Grand Sport och den är jättebra.
Ska snart sätta igång med sidvagnsmotor till min fru, Polini, GS kolv, 60mm vev, förstärkt koppling, sen är det bara att köra.
Båda kitten har sin charm tycker jag.
Det lutar åt malossi, men hur mycket mer arbete behövs och kan man göra det själv?
Kanske finns någon firma eller privatperson i stockholm som kan hjälpa till med portnings arbete.
http://www.scooterklubben.com/kalendari ... ino-sacchi
Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Jag körde alltid min Malossitrimmande PX på 98 oktan. Men det beror på vilket komp du väljer att ha i motorn. Tjockare topplockpackning eller större förbränningsrum i topplocket ger lägre komp som gör att du klarar dig med 95 oktan. Men också sämre effekt och då har du ju tappat lite av poängen med att trimmaOlleM wrote:Är det någon som vet om man måste köra på 98 oktan efter att ha monterat Polini- eller Malossi cylinderkit?

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Nybörjare
- Posts: 19
- Joined: Tue 02 Mar 2010, 22:30
- Location: los vespholmos
Falc är ett italienskt värstingtrim. Avancerat, ger massor av effekt och är DYRT. Mig veterligt finns i Sverige bara en Falc-trimmad Vespa, en Primavera ägd av subitus här på forumet (sök på honom så finner du det).
Vad gäller trimning måste du välja, och bestämma vad du ska ha hojen till. Är du ute efter en lite snabbare vardagsmaskin, lättkörd och till rimligt pris, eller en värsting som blir känsligare och dyrare men som kan göra wheelies på trean
Ett klassiskt vardagstrim på PX200 är ett Polini eller Malossikit, en bra effektpipa med brett effektband och en ombestyckad standardförgasare, som gör att du kan fortsätta köra med separatsmörjning.
/jens
Vad gäller trimning måste du välja, och bestämma vad du ska ha hojen till. Är du ute efter en lite snabbare vardagsmaskin, lättkörd och till rimligt pris, eller en värsting som blir känsligare och dyrare men som kan göra wheelies på trean

Ett klassiskt vardagstrim på PX200 är ett Polini eller Malossikit, en bra effektpipa med brett effektband och en ombestyckad standardförgasare, som gör att du kan fortsätta köra med separatsmörjning.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Falc har jobbat ett bra tag på en cylinder till 200. De ska ha gjort en längre provkörning och konstaterat att både vridmomentet och effekttoppen låg på så höga varv att veven gav upp.
Jag har tyvärr bara 100de hands information vad avser detta.
Vi får väl se vad som kommer, men det blir nog både extremt dyrt och mycket effekt på höga varv.
http://www.youtube.com/watch?v=wiyn01Fn ... PL&index=1
Jag har tyvärr bara 100de hands information vad avser detta.
Vi får väl se vad som kommer, men det blir nog både extremt dyrt och mycket effekt på höga varv.
http://www.youtube.com/watch?v=wiyn01Fn ... PL&index=1
-
- Nybörjare
- Posts: 19
- Joined: Tue 02 Mar 2010, 22:30
- Location: los vespholmos
-
- Nybörjare
- Posts: 19
- Joined: Tue 02 Mar 2010, 22:30
- Location: los vespholmos
-
- Nybörjare
- Posts: 19
- Joined: Tue 02 Mar 2010, 22:30
- Location: los vespholmos
-
- Nybörjare
- Posts: 19
- Joined: Tue 02 Mar 2010, 22:30
- Location: los vespholmos