Larm (original) till 300an?

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Larm (original) till 300an?

Post by vägkung »

Är det någon som har kopplat i ett originallarm på sin 300?
Jag undrar om det är nödvändigt att koppla i "electronic key" som det heter på utländska, eller räcker det med bara larmdelen?
Jag har visserligen instruktionsboken, men där framkommer det inte om man kan utesluta "electronic key", vill slippa borra hål för denna.

Bild på larmet när det är ikopplat och klart vore oxså bra :D
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jag har inget svar på den fråga du ställer. Däremot hade jag larm på en Piaggio Hexagon jag körde på 90-talet, och vill komma med en lite varning. Larmet drar ström, och kapaciteten på batteriet på en scooter är inte jättestor. Jag råkade ut för tomt batteri några gånger, när hojen stod lite längre tid med larmet aktiverat. Men jag hade kick också, det har inte du :wink:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

vägkung in da house:
g undrar om det är nödvändigt att koppla i "electronic key" som det heter på utländska, eller räcker det med bara larmdelen?

Du har redan immobilizer i Vespa nyckeln från orginal så koppla inte in en till, vad är det för larm? Spyball? om det är det så har den en bra funktion som "stänger ner" och drar väldigt lite ström om den står en längre tid orörd, din Vaspa har även det i varningslampan på panelen som blinkar rött, om den står längre än en vecka så släcker den ner den. Precis som Jens påpekar så är alarm ofta en styggelse på dessa fordon med ganska underdimensionerade batterier, dom kan suga ur ett batteri på 2 veckor och på 300'an utan kick är det inge kul....

DP says: Skulle nog låta larmet ligga kvar i lådan....
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Fast... vägkung bor väl i Malmö? Absolut nödvändigt enligt mig.

Minns en morgon framåt lunchtid en lördag då jag vaknade av att larmet på min SS gick. Hasade mig över till fönstret och såg en herre som höll på att baxa upp min Vespa med tjutandes larm på trottoaren.

Sprang ner i morgonrock och läste lusen av mannen, som var i ca 50-årsåldern och menade på att jag inte hade någon rätt att parkera i en parkeringsruta.

Efter 5 minuters dividerande kom polisen förbi, plockade in galningen i bilen och förklarade grundläggande trafikregler för honom...

Sen tror jag inte Piaggio-larmet drar så mycket, det är väldigt, väldigt vanligt här nere i Italien, fast det är ju sant, här låter man inte sin scooter stå parkerad i över 2 veckor heller ;)
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

victor in da house:
Fast... vägkung bor väl i Malmö

DP says: Lantligt i Dalarna.....
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

I så fall så.... ;)

Malmö är ju trots allt Sveriges motsvarighet till Napoli...
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by vägkung »

Näää malmoe är inget för mig, å inte bor där heller. Men DP får rätt- dalom är min hemvist, visserligen suger det rätt duktigt att bo där nu med tanke på all snö vill säga.

Det är ett Piaggio Vespa originallarm jag har köpt, det är det jag har funderingar på att montera.
Och till det larmet finns det något som kallas electronic key, man ska (som jag förstår det hela) "stoppa i" en plastbit med en liten metalldel i änden :oops: i en hållare, hållaren ska monteras i ett hål :oops: (som borras någonstans bredvid hastighetsmätaren),för att aktivera/avaktivera larmet (tror jag) :?

Dessutom medföljer det en fob/larmknapp som man kan aktivera/avaktivera larmet meddelst att trycka på en knapp (som man normalt gör med ett larm).

Man får väl förutsätta att originallarmet är så konstruerat att man tänkt på strömförbrukningen, alltså låg sådan vill säga.

Och jodå- jag vet att 300:an är utrustad med immobilizer, men jag tänkte att ett vrålande larm vore bra dä mä.

Jahaaa! Å nu blev det svårt då, Larmet (original) har nummer 602780M om det hjälper nåt.
Post Reply