Min drömvespa, en 125:a (V30T) från 1951.

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
anz
Entusiast
Entusiast

Min drömvespa, en 125:a (V30T) från 1951.

Post by anz »

Efter mycket letande och många års väntade och när jag nästan hade gett upp, ja, då dyker denna upp! Min drömvespa, en "Faro basso". Jag köpte den utan att blinka! Den kunde vara i bättre skick men det mesta verkar finnas. När jag såg den första gången (på foto), tänkte jag behålla den som den var, men tyvärr är den i uselt skick. Någon har penselmålat vespan med rödbrun färg! Det är rinningar överallt.

Hoppas någon kan hjälpa till med lite tips framöver, för det är en ovanlig modell och lite svårt att hitta delar/info. Kanske någon har delar liggandes eller en katalog över delarna. Elschemat har jag hittat men inte mycket mer. Som sagt, jag vet inte vad som är orginal och inte. Jag lägger upp 2 bilder nu, men så fort jag börjar riva den, lägger jag upp fler. Jag kommer att ha massor av frågor. 2 saker jag undrar över, är ju om någon har ett styrlås liggandes hehe och uppe på skärmlampan finns det ett håll, pecis innan sargen, vad är hållet till?

Ska bara avsluta en annan renovering på en 50R, Sen tar jag itu med denna...

Image
Vespan har ett hål genom höger skärm precis vid kicken. (Syns inte på bilden)

Image
På vänster skärm är det gott om bucklor. (Syns dåligt på bilden)
ola.G
Entusiast
Entusiast

Post by ola.G »

Grattis!!

Den gröna orginalfärgen verkar sitta kvar på fläktkåpan.Lampan på skärmen ser lite stor ut och hör nog egentligen hemma på en senare modell.I hålet har det suttit en röd plastbit.
Ola.G
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Så kul! Ännu fler oldtajmers! Ola har naturligtvis full koll som vanligt. Framlampan kommer troligen från en 54:a.
På din ska det sitta en mindre, med 95mm-glas och sarg, utan plastplopp.
Baklampan ser också lite stor ut, men jag tror att det senare under 50-talet såldes "kit" om man ville ha bromsljus på sin knarr så den kan ha suttit där länge.
Ulmakåpan över svingen ser ut att ha klarat sig bra. Fin kvalitet.
Kul att den även har tillbehöret som gör att man kan ha en senare ljusomkopplare. Inte för att den är lättare att hitta än originaltypen nuförtiden...
Image
Image

Jag har en liten låda med såna och har inte hittat något Piaggionummer i någon lista, så jag skulle tro att de är en eftermarknadsdel. Tidstypisk, om något.
/P
(Jag kan skicka ett PM om delar)
ola.G
Entusiast
Entusiast

Post by ola.G »

Image
1951 utan plopp.

Image
1954 med plopp.
Ola.G
anz
Entusiast
Entusiast

Post by anz »

Gud vad spännande. Alltid kul när man lär sig nytt. Att framlampan inte är orginal, hade jag ingen aning om. Jag får väl byta ut den då! En sak jag lade märke till är att det finns många nya muttrar, så jag antar att flera överraskningar kommer!

Jag var nere och tittade på den, motorn funkar! Men som sagt, jag tänker ta itu med den senare. Tänkte skaffa så mycket info som möjligt innan jag börjar. Mera, Mera...
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

oooh! den var läcker!! grattis!!
/ Christian
Erling
Lärling
Lärling

Post by Erling »

Ett stort GRATTIS - det där är en eftertraktad modell!

Snygg också!

Jag är just klar med en VN2 (1957) och har en VM2 (1954) senare att sätta tänderna i!

Mauro Pascoli (Italien) är kanske den som har mest delar till dessa fina gamlingar!
Kolla hans hemsida...

Erling
Loose Lips City Punk
Entusiast
Entusiast

Post by Loose Lips City Punk »

Grattis och betänk vilka kulturgärningar vi inom veteranhobbyn egentligen håller på med, denna Vespa är alltså nästan 60 år, hur många av oss är så gamla? Ska bli kul att följa....
....och även en annan fundering, vad är medelåldern på oss somm håller på med gamla scootrar egentligen??? Själv är jag 38.....
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)
micke_th
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by micke_th »

GRATTIS med stora bokstäver :D En riktig dröm vespa. Inte var dag man får göra sådana klipp. Ser fram med stor spänning på renoveringen.
/ Micke
anz
Entusiast
Entusiast

Post by anz »

Tack, själv är jag 38 år. Det skulle vara kul att veta genomsnittsåldern.
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Underbart vacker. Grattis!
Jag fyller för övrigt 32 i år...
micke_th
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by micke_th »

Själv 31
/ Micke
anz
Entusiast
Entusiast

Post by anz »

Kan inte moderatorn sätta upp en enkät (poll) där vi enkelt tar vi fram genomsnittet?

Förresten, är det ingen som har en sprängskiss över v30?
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

GRATTIS !!! Kul att du hittade den innan den fraktades söderut ...

...Ronny: Vadå fyller 32?... trodde du var 37 som resten av oss :-)
"Blech und Freude Rollerjungen"
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

tysken wrote:GRATTIS !!! Kul att du hittade den innan den fraktades söderut ...

...Ronny: Vadå fyller 32?... trodde du var 37 som resten av oss :-)
Nädå, jag ser bara sliten ut. :lol:
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Och så finns det vi åldringar som snart måste gå över från scooter till rullator. Fast jag har köpt både SS 180 och Rally 180 nya, och gick med i Vespa Club Sverige 1967, det får vara en tröst i åldrandet 8)
/jens (62)
scooterdaddy - gammal är äldst
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

jencla wrote:Och så finns det vi åldringar som snart måste gå över från scooter till rullator. Fast jag har köpt både SS 180 och Rally 180 nya, och gick med i Vespa Club Sverige 1967, det får vara en tröst i åldrandet 8)
/jens (62)
Hög ålder är inte alla förunnat och är många gånger ett resultat av ett spännande och händelsefyllt liv. :)
Alternativet är knappast lockande.
/Leif (65)
Woodstock

Post by Woodstock »

fritte wrote:Alternativet är knappast lockande.
Att vara yngre? Nej, håller med - önskar att jag vore ålderspensionär, så att man slapp knega och istället kunna pyssla med vad man vill: sovmorgnar, äta frukost toklänge, dutta med något nytt projekt, få pensionärsrabatt hos frissan o s v. Lyckost! :D

/ Fredrik (40)
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Woodstock wrote: få pensionärsrabatt hos frissan o s v. Lyckost! :D

/ Fredrik (40)
För rätt många år sedan var det en pensionärsfrisör i Malmö som hade följande i skyltfönstret. "Två varv runt månen 20:-"

Åldrandet är inget man skall vara rädd för, så länge det under naveln beter sig som 20.

Martin (49)
Go classic, not plastic
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Woodstock wrote:
Att vara yngre?
Nä, att va dö... :|
Woodstock

Post by Woodstock »

fritte wrote:
Woodstock wrote:
Att vara yngre?
Å andra sidan har man inget medvetande som döing = man kan ej grubbla över eventuella alternativ. Vi ska alla bli maskmat en dag - det är bara att gilla läget och njuta så länge man inte är det! :D

Mvh

/ Fredrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Woodstock wrote:
fritte wrote:
Woodstock wrote: Att vara yngre?
Å andra sidan har man inget medvetande som döing = man kan ej grubbla över eventuella alternativ. Vi ska alla bli maskmat en dag - det är bara att gilla läget och njuta så länge man inte är det! :D
Mvh

/ Fredrik
Precis, det var så jag menade! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Albin
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Albin »

Den Vespan väcker onekligen ha-begäret efter en lite äldre modell. Själv är jag av årsmodell -79. Min vespa är alltså 10 år äldre än mig... Men -69 var ju ett händelserikt år med både woodstockfestivalen och en månlandning. :D
anz
Entusiast
Entusiast

Post by anz »

Tänkte fortsätta på tråden med nya frågor.
Jag har börjat meka, och hittar massor med fel som förra ägaren har löst på konstiga sätt.

Ett är ju elen. Vet inte hur det ska vara kopplat.

Till kopplingsdosan finns det tre kablar. En vit, en svart och en röd. Hur de kopplas har jag ingen aning. Jag antar att vit är jord, svart ström och röd tutan? Som det är nu är röd fastskruvad i blocket! De elscheman som finns är lite svåra att förstå, för mig iallafall. Någon som vet/kan?

Hur är det med omkopplaren. Min är trasig, när jag skulle prova den, så föll den i bitar, Nu måste jag skaffa en ny, eller laga den jag har (svårt). Ska det sitta den modellen jag har, eller ska det sitta den som är lite större, se bilderna i början av tråden. Min tanke var att återställa den i orginalskick. därför frågar jag om omkopplaren.
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

33 år ung!
/ Christian
Post Reply