Portning av block - malossi 136
Portning av block - malossi 136
Ska försöka få till det där med portning av blocket till min PV och anpassa till en malossi 136 cylinder. http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... LOSSI.aspx. Kommer köra kittet med befintligt reedinsug direkt till cylinder.
Behöver tips angående tillvägagångssätt. Vilka verktyg ska jag använda?
Jag har fixat så att jag kan lägga på aluminium material på utsidan av blocket för att porten ska kunna vidgas utan problem. Den enda information som tillhandahålls av malossi är följande, "Then join the section of the transfer ports on the crankcase with that on the cylinder, using the base gasket as point of reference."
Att tillägga är att jag redan har förstärkt koppling, utökad utväxling, poninibananblås, 28 mm dellorto fugge med reedmatning till cylinder.
Min gamla malossicylle med enkolvringskolv har skurit och nu är jag trött på att den stått i skamvrån sen 1996 och ska nu ut på vägarna igen.
På inköpslistan står även en ny fetare worb5 vev. http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... orb+5.aspx Och på önskelistan ett 12 voltssysem såklart. Får försöka köra med brytarsystem ett tag till. Funkar förresten worbveven med originalbrytarsystemet?
Så till min fråga igen, hur ska jag porta? Hur djupt ska man gå, vilka vinklar/böjar ska man ha i blocket mm, vilka verktyg ska användas? Funkar biltemas Minislipmaskin, 130 W
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=125173
Polinis instruktioner för portning är ju ganska utförliga och tror ni experter att jag kan använda dessa instruktioner för att porta till malossikittet eller har ni andra användbara tips. Jag har även kollat på scooterhelp och deras utförliga instruktioner men det är återigen till Polinikittet som de refererar till.
Tack på förhand
Behöver tips angående tillvägagångssätt. Vilka verktyg ska jag använda?
Jag har fixat så att jag kan lägga på aluminium material på utsidan av blocket för att porten ska kunna vidgas utan problem. Den enda information som tillhandahålls av malossi är följande, "Then join the section of the transfer ports on the crankcase with that on the cylinder, using the base gasket as point of reference."
Att tillägga är att jag redan har förstärkt koppling, utökad utväxling, poninibananblås, 28 mm dellorto fugge med reedmatning till cylinder.
Min gamla malossicylle med enkolvringskolv har skurit och nu är jag trött på att den stått i skamvrån sen 1996 och ska nu ut på vägarna igen.
På inköpslistan står även en ny fetare worb5 vev. http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... orb+5.aspx Och på önskelistan ett 12 voltssysem såklart. Får försöka köra med brytarsystem ett tag till. Funkar förresten worbveven med originalbrytarsystemet?
Så till min fråga igen, hur ska jag porta? Hur djupt ska man gå, vilka vinklar/böjar ska man ha i blocket mm, vilka verktyg ska användas? Funkar biltemas Minislipmaskin, 130 W
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=125173
Polinis instruktioner för portning är ju ganska utförliga och tror ni experter att jag kan använda dessa instruktioner för att porta till malossikittet eller har ni andra användbara tips. Jag har även kollat på scooterhelp och deras utförliga instruktioner men det är återigen till Polinikittet som de refererar till.
Tack på förhand
Hei,
Worb veven är inte för dig. Den är anpassad för crankcase reed, och du skulle ju mata via cylindern. Fullcirkel fungerar bäst men i princip kan du köra med originalveven. Fullcirkeln fyller upp vevhuset bättre och ger en högre vevhuskomppression och dessutom så är den i bra balans.
Finns 12v system till både 19/20 och 20/20 vevar, dock är en 20/20 att föredra.
Polini portning, samma gäller för malossi och övriga cyllen
http://www.scooterhelp.com/tuning/vespa ... stall.html
Och en par bilder för inspiration
Här har man bultat fast cylindern i ena blockhalvan i taget och portat innifrån, bra sätt att få en fin övergång från cylle till block.


nicke
Worb veven är inte för dig. Den är anpassad för crankcase reed, och du skulle ju mata via cylindern. Fullcirkel fungerar bäst men i princip kan du köra med originalveven. Fullcirkeln fyller upp vevhuset bättre och ger en högre vevhuskomppression och dessutom så är den i bra balans.
Finns 12v system till både 19/20 och 20/20 vevar, dock är en 20/20 att föredra.
Polini portning, samma gäller för malossi och övriga cyllen
http://www.scooterhelp.com/tuning/vespa ... stall.html
Och en par bilder för inspiration
Här har man bultat fast cylindern i ena blockhalvan i taget och portat innifrån, bra sätt att få en fin övergång från cylle till block.


nicke
Hei,
Original tändningen kommer inte att passa med 20/20 veven, så du måste investera i ett tändsystem också.
20/20 är att föredra för att den är hållbarare, men jag tror att Subitus körde med 19/20 på sin filade polini, utan problem. Jag körde 2000 km med min poliniprimmy i somras och min vev(19/20) höll ihop fast jag kör med olättat original svänghjul. Hållbarheten går väl hand i hand med körstilen.
Primaverans original svänghjul väger närmare 3kg om jag minns rätt, mot 1kg eller 1.6kg Vespatronic/Parma svänghjul. Försöker väl säga att om du reijsar så måste du ha 20/20 men om du tar det relativt lugnt så kommer du undan med 19/20. Om du sen vid senare tillfälle satsar i Vespatronic så kommer ju veven att få en märkbar avbelastning och kommer att klara av en sportigare körstil.
Om budgeten tillåter skall du glömma allt ovan och göra det rätt med en gång:
Fullcirkel vev 20/20
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... Vespa.aspx
Vespatronic tändning 20/20
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... Vespa.aspx
Om du har en budget:
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... Vespa.aspx
Kör med original tändning.
20/20
Lager koppling typ 6303 17x47x14
packb. koppling 22,7x47x7/7,5
Lager svänghjul Nu204 c3 20x47x14
packb. svänghjul 20x32x7
edit: calle har lagt in en länk på en tabell alla lager/packbox storlekar. Använd sök funktionen så borde du hitta
nicke
Original tändningen kommer inte att passa med 20/20 veven, så du måste investera i ett tändsystem också.
20/20 är att föredra för att den är hållbarare, men jag tror att Subitus körde med 19/20 på sin filade polini, utan problem. Jag körde 2000 km med min poliniprimmy i somras och min vev(19/20) höll ihop fast jag kör med olättat original svänghjul. Hållbarheten går väl hand i hand med körstilen.
Primaverans original svänghjul väger närmare 3kg om jag minns rätt, mot 1kg eller 1.6kg Vespatronic/Parma svänghjul. Försöker väl säga att om du reijsar så måste du ha 20/20 men om du tar det relativt lugnt så kommer du undan med 19/20. Om du sen vid senare tillfälle satsar i Vespatronic så kommer ju veven att få en märkbar avbelastning och kommer att klara av en sportigare körstil.
Om budgeten tillåter skall du glömma allt ovan och göra det rätt med en gång:
Fullcirkel vev 20/20
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... Vespa.aspx
Vespatronic tändning 20/20
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... Vespa.aspx
Om du har en budget:
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... Vespa.aspx
Kör med original tändning.
20/20
Lager koppling typ 6303 17x47x14
packb. koppling 22,7x47x7/7,5
Lager svänghjul Nu204 c3 20x47x14
packb. svänghjul 20x32x7
edit: calle har lagt in en länk på en tabell alla lager/packbox storlekar. Använd sök funktionen så borde du hitta
nicke
Ahhh... kul att möta våren på en vässad smallie...
Biltema maskinen du länkar funkar säkert för detta jobb.
Men för att göra ett snyggt/enkelt jobb kan jag rekomendera:
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=116326
Förmodligen lika dyra som maskinen du hade i åtanke men värda varenda krona! Vid behov smörj med sprit lr stearin, låter sjukt men funkar.
Tror inte du behöver lägga till material på blocket för att matcha en malossi 136cc, såvitt du inte siktar mot stjärnorna. Försök undvika detta om du kan. Gammal gjuten alu är lurigt även för duktiga svetsare.
Jag körde 19/20 worb spezial lip dock med vespatronic s-hjul till min filade polini.
Att lätta orginal PV s-hjul är i det närmaste menlöst, har försökt. Verkar som att det är magneterna som väger mest. Svarvade våldsamt ett orginal hjul med minimalt gods kvar för att inte skjuta magneterna igenom sadeln, knapp vikt skillnad, inte värt jobbet.
En eftermarknads tändning (typ parma, v-tronic) gör mycket på totala upplevelsen, nästan så att jag hade prioriterat den framför mycke annat lull-lull.
Att matcha blocket rätt..... Finns förmodligen lika många skolor som det finns 2-taktare. Kolla runt på nätet, GSF, et3.it, smallframeforum.com, youtube.
Tänk på att det skiljer sig en hel del på slipning beroende på om man kör med vev lr kolvstyrt. Låna boken "two stroke performance" av Graham Bell på biblioteket, han har en del tips. Eller som Pdf:
http://www.kreidler.nl/artikelen/perfor ... m-bell.pdf
Ps. Reedmatad 136:a och 28:a fugge kan troligtvis belöna dig med ett par xtra smiles om du överväger lite vassare expansionskammare än bananen.Ds
Biltema maskinen du länkar funkar säkert för detta jobb.
Men för att göra ett snyggt/enkelt jobb kan jag rekomendera:
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=116326
Förmodligen lika dyra som maskinen du hade i åtanke men värda varenda krona! Vid behov smörj med sprit lr stearin, låter sjukt men funkar.
Tror inte du behöver lägga till material på blocket för att matcha en malossi 136cc, såvitt du inte siktar mot stjärnorna. Försök undvika detta om du kan. Gammal gjuten alu är lurigt även för duktiga svetsare.
Jag körde 19/20 worb spezial lip dock med vespatronic s-hjul till min filade polini.
Att lätta orginal PV s-hjul är i det närmaste menlöst, har försökt. Verkar som att det är magneterna som väger mest. Svarvade våldsamt ett orginal hjul med minimalt gods kvar för att inte skjuta magneterna igenom sadeln, knapp vikt skillnad, inte värt jobbet.
En eftermarknads tändning (typ parma, v-tronic) gör mycket på totala upplevelsen, nästan så att jag hade prioriterat den framför mycke annat lull-lull.
Att matcha blocket rätt..... Finns förmodligen lika många skolor som det finns 2-taktare. Kolla runt på nätet, GSF, et3.it, smallframeforum.com, youtube.
Tänk på att det skiljer sig en hel del på slipning beroende på om man kör med vev lr kolvstyrt. Låna boken "two stroke performance" av Graham Bell på biblioteket, han har en del tips. Eller som Pdf:
http://www.kreidler.nl/artikelen/perfor ... m-bell.pdf
Ps. Reedmatad 136:a och 28:a fugge kan troligtvis belöna dig med ett par xtra smiles om du överväger lite vassare expansionskammare än bananen.Ds

-1967 Primavera 154cc-
Stämmer detta nu då? Här är min iköpslista.
Full circle crankshaft Vespa
PK125/XL 20/20mm
Art.Nr. 45063000 1.264,35 kr
129,73 €
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... Vespa.aspx
CDI ignition VESPATRONIC Vespa
PK, incl. flywheel, stator
plate, coil, voltage regulator
tool
Art.Nr. 50006000 3.491,50 kr
358,25 €
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... Vespa.aspx
Racing cylinder 136cc MALOSSI
Vespa PK/PV, direct or
crankshaft casing intake,
Ø=57.5mm, incl. cylinder head
Art.Nr. 15030000 1.672,80 kr
171,64 €
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... LOSSI.aspx
Bearing crankshaft clutch V50/
PV/ET3/PK/XL, 17x47x14
Art.Nr. 22768700 154,67 kr
15,87 €
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... h+V50.aspx
Bearing flyhweel side V50/S/SS
PK/S/XL/XL2/FL/MINARELLI engin
output shaft wheelside Vespa
20x47x14, SKF/FAG, C3 bearing
Art.Nr. 90030000 96,29 kr
9,88 €
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... 50SSS.aspx
Oil seal flywheelside V100/
PK50/80/100/125/S/XL/FL/N/Rush
XL2, big cone, 20x32x7mm
Art.Nr. 15579100 51,56 kr
5,29 €
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... +V100.aspx
Oil seal kit V50/90/PV/ET3/PK
50-125/S, 19mm,
19x32x7-22,7x47x7/7,5-37x37x7
Art.Nr. 91100000 82,65 kr
8,48 €
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... ET3PK.aspx
Vad säger proffsen, lirar grejorna ihop, speciellt då vev, lager och packboxar som jag är lite osäker på?
Full circle crankshaft Vespa
PK125/XL 20/20mm
Art.Nr. 45063000 1.264,35 kr
129,73 €
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... Vespa.aspx
CDI ignition VESPATRONIC Vespa
PK, incl. flywheel, stator
plate, coil, voltage regulator
tool
Art.Nr. 50006000 3.491,50 kr
358,25 €
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... Vespa.aspx
Racing cylinder 136cc MALOSSI
Vespa PK/PV, direct or
crankshaft casing intake,
Ø=57.5mm, incl. cylinder head
Art.Nr. 15030000 1.672,80 kr
171,64 €
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... LOSSI.aspx
Bearing crankshaft clutch V50/
PV/ET3/PK/XL, 17x47x14
Art.Nr. 22768700 154,67 kr
15,87 €
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... h+V50.aspx
Bearing flyhweel side V50/S/SS
PK/S/XL/XL2/FL/MINARELLI engin
output shaft wheelside Vespa
20x47x14, SKF/FAG, C3 bearing
Art.Nr. 90030000 96,29 kr
9,88 €
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... 50SSS.aspx
Oil seal flywheelside V100/
PK50/80/100/125/S/XL/FL/N/Rush
XL2, big cone, 20x32x7mm
Art.Nr. 15579100 51,56 kr
5,29 €
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... +V100.aspx
Oil seal kit V50/90/PV/ET3/PK
50-125/S, 19mm,
19x32x7-22,7x47x7/7,5-37x37x7
Art.Nr. 91100000 82,65 kr
8,48 €
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... ET3PK.aspx
Vad säger proffsen, lirar grejorna ihop, speciellt då vev, lager och packboxar som jag är lite osäker på?
V.tronic för 294e(310e - online discount 5%)
http://www.duepercento.com/product_info ... cts_id=309
Tvivlar på att reed från lilla malossin är samma som till 136..fast är inte säker. Någon vet säkert.
Annars ser prylarna rätt ut. Veven du har nu kräver att reed-ventilen monteras direkt i cylindern.
http://www.duepercento.com/product_info ... cts_id=309
Tvivlar på att reed från lilla malossin är samma som till 136..fast är inte säker. Någon vet säkert.
Annars ser prylarna rätt ut. Veven du har nu kräver att reed-ventilen monteras direkt i cylindern.
Hei! Alltid lika roligt med paket.
Kollade igenom din lista på nytt och såg att du har kullagret 20x47x14 till vevens svänghjulsida. Det är helt rätt men det finns ett alternativ,tvådelade nållagret NU204, som underlättar mycket då du lägger ihop blockhalvorna.


NU 204 har jag köpt på lokala lagerhandlaren, borde finnas på hyllan,standardvara.
Om du bestämmer att använda nållagret så har du inte köpt kullagret i onödan,som du ser på bilden så är det samma lager som huvudaxeln använder sig av.
nicke
Kollade igenom din lista på nytt och såg att du har kullagret 20x47x14 till vevens svänghjulsida. Det är helt rätt men det finns ett alternativ,tvådelade nållagret NU204, som underlättar mycket då du lägger ihop blockhalvorna.


NU 204 har jag köpt på lokala lagerhandlaren, borde finnas på hyllan,standardvara.
Om du bestämmer att använda nållagret så har du inte köpt kullagret i onödan,som du ser på bilden så är det samma lager som huvudaxeln använder sig av.
nicke
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
En kort 4:de växel borde vara bra med malossin, eftersom den trivs högre i registret.
DRT gör denna som fungerar med original primmy julgranen.
http://www.duepercento.com/product_info ... cts_id=355
DRT gör denna som fungerar med original primmy julgranen.
http://www.duepercento.com/product_info ... cts_id=355
Japp, idag har jag en 24/61 primärutväxling.
Är det värt 1000 spänn att skaffa en kort 4:de växel?
Jag ska inte tokrejsa på något sätt. Primmyn borde väl bli kul ändå? Eller kommer man att reta sig på originalutväxlingen. Faktum är att jag inte vet hur den känns att köra nu med denna setup.
De pengarna kanske jag kan ha till något annat, typ ny lack eller något sånt. Shit det finns ju hur många hål att stoppa slantarna i när man börjar riva och renovera. Det är ju precis som ett husprojekt...

Är det värt 1000 spänn att skaffa en kort 4:de växel?
Jag ska inte tokrejsa på något sätt. Primmyn borde väl bli kul ändå? Eller kommer man att reta sig på originalutväxlingen. Faktum är att jag inte vet hur den känns att köra nu med denna setup.
De pengarna kanske jag kan ha till något annat, typ ny lack eller något sånt. Shit det finns ju hur många hål att stoppa slantarna i när man börjar riva och renovera. Det är ju precis som ett husprojekt...

-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Testa med originallådan om den orkar dra på fyran så fint, om inte så kommer ju vinter i vilket fall som helst snart igen.
Jag körde min poliniprimmy med originalutväxling och down n´forward blås förra säsongen och had inte mycket nöje av fyran, jag är 185cm 80kg.
Blåset är typ det sämsta möjliga för vridet, kan vara att med ett PM40 eller FRANZ skulle det ha fungerat bättre.
Skulle nog ha gett 1000 spänn direkt om man hade kommit upp i registret då man låg och tryckte bakom legshielden på landsvägen.
För quattrinimotorn är drt fyran inskaffad.
Jag körde min poliniprimmy med originalutväxling och down n´forward blås förra säsongen och had inte mycket nöje av fyran, jag är 185cm 80kg.
Blåset är typ det sämsta möjliga för vridet, kan vara att med ett PM40 eller FRANZ skulle det ha fungerat bättre.
Skulle nog ha gett 1000 spänn direkt om man hade kommit upp i registret då man låg och tryckte bakom legshielden på landsvägen.
För quattrinimotorn är drt fyran inskaffad.
Sakta men säkert är PVn snart färdiglackad. Motorn har fått upptagna portar och nya lager överallt och kan snart stoppas tillbaka i ramen om en vecka förhoppningsvis. Jag behöver beställa lite kompletterande grejor.
1. Mitt elsystem är nu konverterat till 12 Volt och då behöver jag nya lampor. Vilken sort använder ni som har konverterat till 12 V.?
2. Tändstift verkar vara svårt att få tag på här hemma. Rekommendationen är ett Denso W 24 FS-ZU och dessa finns att köpa på Sip, men ett liknande stift finns till exempel varken på MC-huset/Malmö eller MC-depån/Staffanstorp.
3. Jag har sett i Subitus tråd att HT coil och regulator har placerats under sadeln, har ni några andra bra ställen att sätta dessa grejor på? Hur har ni gjort kabeldragning till exempel?
4. En sista fråga till er som installerat Vespatronic tillsammans med Malossi 136. Vad jag kan se så finns inga markeringar på statorplattan hur den ska sitta, den enda info jag hittat på nätet är denna bild: http://img459.imageshack.us/img459/5573 ... nikrk5.jpg
Givetvis får jag stroba tändningen till 17° men det hade varit bra med ett utgångsläge för statorplattan så att man kan starta motorn. Kan detta stämma?
1. Mitt elsystem är nu konverterat till 12 Volt och då behöver jag nya lampor. Vilken sort använder ni som har konverterat till 12 V.?
2. Tändstift verkar vara svårt att få tag på här hemma. Rekommendationen är ett Denso W 24 FS-ZU och dessa finns att köpa på Sip, men ett liknande stift finns till exempel varken på MC-huset/Malmö eller MC-depån/Staffanstorp.

3. Jag har sett i Subitus tråd att HT coil och regulator har placerats under sadeln, har ni några andra bra ställen att sätta dessa grejor på? Hur har ni gjort kabeldragning till exempel?
4. En sista fråga till er som installerat Vespatronic tillsammans med Malossi 136. Vad jag kan se så finns inga markeringar på statorplattan hur den ska sitta, den enda info jag hittat på nätet är denna bild: http://img459.imageshack.us/img459/5573 ... nikrk5.jpg
Givetvis får jag stroba tändningen till 17° men det hade varit bra med ett utgångsläge för statorplattan så att man kan starta motorn. Kan detta stämma?
1. Jag tog de gamla 6v lamporna med mig och gick till lokala lampspecialisten. Han hade alla i hyllan.
2.Kan säkert använda ett NGK eller Bosch el. motsvarande..
3.Handsfacket på vänster sida? Jag hatr som subitus valt att placera i förgasarutrymmet.
4.Bilden borde fungera som utgångsläge, dock är den för en M1/M1L cylinder, jag använde bilden som ref. och hade 22/14 med bildens anvisning.
kolla bara med strobon.
nicke
2.Kan säkert använda ett NGK eller Bosch el. motsvarande..
3.Handsfacket på vänster sida? Jag hatr som subitus valt att placera i förgasarutrymmet.
4.Bilden borde fungera som utgångsläge, dock är den för en M1/M1L cylinder, jag använde bilden som ref. och hade 22/14 med bildens anvisning.
kolla bara med strobon.
nicke
Re: Portning av block - malossi 136
Primavera Malossi 136 Dellorto PHBH BS 28mm Vespatronic 12V
http://www.youtube.com/watch?v=xJBRyEagyQU" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu snart börjar det likna något...

... och hur ska man göra nu för att Bilprovningen inte ska bli för nyfikna?
http://www.youtube.com/watch?v=xJBRyEagyQU" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu snart börjar det likna något...

... och hur ska man göra nu för att Bilprovningen inte ska bli för nyfikna?
Re: Portning av block - malossi 136
Problem
Varför tokrusar motorn på tomgången ibland?
Blir inte bättre när man chokar, den bara fortsätter ändå
Setupen är som ovan.
Reed direkt till cyllen
I filmen ovan har jag inte pillat på förgasaren alls och då funkade den sådär lite lagom, på höga varv bluddrade den och ville inte varva ur
Nu har jag försökt fininställa den med 2.5 varv ut på luftskruven
Finlirat med tomgångsskruven
Stoppat i större huvudmunstycke till ett 105
Kan det ha att göra med flottörnivån eller något sånt?
Känns som att den blir vit på stiftet och blir sur samtidigt.
Suck, jag vill bara att den ska funka som jag vill.
Varför tokrusar motorn på tomgången ibland?
Blir inte bättre när man chokar, den bara fortsätter ändå
Setupen är som ovan.
Reed direkt till cyllen
I filmen ovan har jag inte pillat på förgasaren alls och då funkade den sådär lite lagom, på höga varv bluddrade den och ville inte varva ur
Nu har jag försökt fininställa den med 2.5 varv ut på luftskruven
Finlirat med tomgångsskruven
Stoppat i större huvudmunstycke till ett 105
Kan det ha att göra med flottörnivån eller något sånt?
Känns som att den blir vit på stiftet och blir sur samtidigt.
Suck, jag vill bara att den ska funka som jag vill.
Re: Portning av block - malossi 136
Du böt väl packboxar när du renoverade motorn? Kolla om växellådsoljan minskar. Låter tyvärr som om kopplingssidans packbox skulle ha gått..
Re: Portning av block - malossi 136
Det KAN vara lättare än så. Jag kör med liknande saker och märkte att det där luftfiltret är en orsak till problem.
Jag saknar den tekniska kunskapen att förklara varför, men jag hade ett likadant luftfilter, som nu ligger i soporna.
Prova att ta bort det helt och hållet. Det är kanske ingen god idé att köra så en längre period, men testa!
Jag modifierade ett Polini-filter (det där "burkfiltret" som är original är gjort för 19 mm-förgasare) som jag nu kör med och alla mina problem är borta.
Johan
Jag saknar den tekniska kunskapen att förklara varför, men jag hade ett likadant luftfilter, som nu ligger i soporna.
Prova att ta bort det helt och hållet. Det är kanske ingen god idé att köra så en längre period, men testa!
Jag modifierade ett Polini-filter (det där "burkfiltret" som är original är gjort för 19 mm-förgasare) som jag nu kör med och alla mina problem är borta.
Johan