Cykeldator som hastighetsmätare??
Cykeldator som hastighetsmätare??
Har slörenoverat en Primavera under några år och tycker det känns j-ligt trångt i mätarhuset med nya vajrar och kablar, fattar inte hur jag ska få ner mätaren också samt skruva på wiren. Har funderingar på att bara sätta på ett lock i mätarhålet och montera en cykeldator uppepå men är det tillåtet och var säger besiktningen?
Hej,
ja det verkar OK hos besiktningen.
Tänk på att alla cykeldatorer fungerar ej bra över ca. 60km/h.
Sigmas verkar dock fungera bra till mycket höga hastigheter.
Förresten, om du monterar fler magneter på fälgen (kan limmas med epoxy) så kan du få en snabbare uppdatering av hastigheten, t.ex. sätt fyra magneter på framhjulet med 90° mellanrum och lagra hjulets omkrets /4 i cykeldatorn.
Om man bara har en magnet kan den långa uppdateringshastigheten vara störande. (tycker jag i allafall
)
Den magnet som brukar följa med till cykeldatorer brukar vara för att fästa i en eker och är inte alltid lätt att fästa på fälgen, men clas i gatan har ju en magnetsats att köpa.
VH/Calle
ja det verkar OK hos besiktningen.
Tänk på att alla cykeldatorer fungerar ej bra över ca. 60km/h.
Sigmas verkar dock fungera bra till mycket höga hastigheter.
Förresten, om du monterar fler magneter på fälgen (kan limmas med epoxy) så kan du få en snabbare uppdatering av hastigheten, t.ex. sätt fyra magneter på framhjulet med 90° mellanrum och lagra hjulets omkrets /4 i cykeldatorn.
Om man bara har en magnet kan den långa uppdateringshastigheten vara störande. (tycker jag i allafall

Den magnet som brukar följa med till cykeldatorer brukar vara för att fästa i en eker och är inte alltid lätt att fästa på fälgen, men clas i gatan har ju en magnetsats att köpa.
VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Sigma har fler fördelar än att den klarar hög hastighet.
Hjulets omkrets programmeras in med noggrannhet på millimetern.
Datorfästet går lätt att modifiera för plan yta.
Räcker originalkabeln inte till, finns det längre kabel som tillbehör, för de cyklister som vill ha givaren på bakhjulet.
Vill man köra trådlöst är den nya digitala överförningen mindre känslig.
Köp inte den allra billigaste Sigmadatorn, då den inte går att nollställa manuellt och bläddrar själv mellan de olika skärmarna.
Hjulets omkrets programmeras in med noggrannhet på millimetern.
Datorfästet går lätt att modifiera för plan yta.
Räcker originalkabeln inte till, finns det längre kabel som tillbehör, för de cyklister som vill ha givaren på bakhjulet.
Köp inte den allra billigaste Sigmadatorn, då den inte går att nollställa manuellt och bläddrar själv mellan de olika skärmarna.
det är en ganska enkel signal så om man ej hittar den längre kabeln, kan man kapa kabeln och förlänga.Martin O wrote: Räcker originalkabeln inte till, finns det längre kabel som tillbehör, för de cyklister som vill ha givaren på bakhjulet.
Funkar den trådlösa på en scooter med elektroniskt tändsystem? någon som testat?
Förresten det är ett Hong Kong företag som tillverkar Sigmas cykeldatorer i Kina (och flera andra för den delen), var där på besök för några år sedan, juste ställe.
Mina scootrar:
Jo det är lite trångt men det går.
Börja med att ta loss framlampan.
Ta loss vajer/hölje nere i hjulet och skjut/dra upp det en bit så det kommer upp ur styrhuvudet.
Skuva på hylsan och dra/tryck försiktigt ned det hela på plats.
En länk som kanske kan hjälpa:
http://web.ukonline.co.uk/niall.king/sm ... speedo.htm
Hittade en tråd till kring cykeldator:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=2301
Nu blev jag sugen på en digital variant.
Någon som prövat märkena Velo och Strada? De har visst billiga produkter som enligt reklamen ska klara 2-300 km/h.
Surfade runt på ClasO men lyckade inte hitta några där.
Blir att besöka cykelhandlarna framöver.
Frederico.
Elegant! Hur kommer du åt knappsatsen?
Börja med att ta loss framlampan.
Ta loss vajer/hölje nere i hjulet och skjut/dra upp det en bit så det kommer upp ur styrhuvudet.
Skuva på hylsan och dra/tryck försiktigt ned det hela på plats.
En länk som kanske kan hjälpa:
http://web.ukonline.co.uk/niall.king/sm ... speedo.htm
Hittade en tråd till kring cykeldator:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=2301
Nu blev jag sugen på en digital variant.
Någon som prövat märkena Velo och Strada? De har visst billiga produkter som enligt reklamen ska klara 2-300 km/h.
Surfade runt på ClasO men lyckade inte hitta några där.
Blir att besöka cykelhandlarna framöver.
Frederico.
tack!Popolino wrote: Frederico.
Jag har den billigaste sigmavarianten som clas o sålde för runt hundringen.
den här mätaren har inga knappar på framsidan utan två på baksidan, dessa kan man placera var som helst bara genom att löda på kablar direkt på kretskortet, sedan sätta små knappar under sadeln m.m. själv har jag valt att inte göra det utan ser bara hastighet. min mätare klarar i alla fall att visa hastigheter upp till 128km/h.
Federico
he he. ja när cykeldatorn visar 100km/h så står originalmätaren på 115. Bilar ligger ca 10 över. m.a.o när jag ligger bredvid en bil i 128 så visar bilens mätare 140km/h.calle wrote:Juste, alltså snäppet bättre än originalhastighetsmätaren då he heFederico wrote: min mätare klarar i alla fall att visa hastigheter upp till 128km/h.
Snygg lösning f.ö.!
Federico
En bra inställd cykeldator gör en alltid besviken 
Drar mig till minnes en Grännatrip när jag sakta blev omkörd, och där personen som körde om sedan deklamerade att han legat i över 110 vid omkörningen. Min mätare visade då 95...
Den satt för övrigt på en Rally 200, där jag använt backspegelfästen under styret för att montera ett fäste. Magneten sattes med epoxy mellan två kylflänsar på framhjulet. Givaren sattes även den med epoxy bakom fjädringen fram. Förutom själva mätaren, syntes det nästan inte alls.
/G

Drar mig till minnes en Grännatrip när jag sakta blev omkörd, och där personen som körde om sedan deklamerade att han legat i över 110 vid omkörningen. Min mätare visade då 95...
Den satt för övrigt på en Rally 200, där jag använt backspegelfästen under styret för att montera ett fäste. Magneten sattes med epoxy mellan två kylflänsar på framhjulet. Givaren sattes även den med epoxy bakom fjädringen fram. Förutom själva mätaren, syntes det nästan inte alls.
/G
Federico wrote:he he. ja när cykeldatorn visar 100km/h så står originalmätaren på 115. Bilar ligger ca 10 över. m.a.o när jag ligger bredvid en bil i 128 så visar bilens mätare 140km/h.calle wrote:Juste, alltså snäppet bättre än originalhastighetsmätaren då he heFederico wrote: min mätare klarar i alla fall att visa hastigheter upp till 128km/h.
Snygg lösning f.ö.!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Har gafflat om det i en annan tråd. Min originalmätare visade hopplöst för mycket, och felet ökade med ökad hastighet... 70 verkliga km/h blev nära 90 på originalmätaren. Köpte billig "Sigma" på Claes och monterade (med skarvad kabel, gick utmärkt). Kontrollerade mot gps och dom stämde ruggigt bra mot varandra...
Vespa Rally 180 1971
He he, javisst är det så, samma sak på bilar också, tidigare innan cykeldatorer och GPS var grejen att man sa "jag har ju testat mot en bil", I Malmö hade tidigare Motormännen en testanläggning för hastighetsmätare på bilar, jag som trodde min gamla smallframe gick i 140km/h, men tji fick jag efter test av bilens hastighetsmätare där...115 var närmre sanningen. Men efter ett par öl på scooterträffen var den nog lika snabb igen he heHedge wrote:En bra inställd cykeldator gör en alltid besviken![]()
Mina scootrar:
Re: Cykeldator som hastighetsmätare??
Väcker denna tråd till liv.
Alla rekomenderar Sigma BC 800 som en bra cykeldator.
Modellen har dock utgått sen något år eller två.
Finns det någon allmän rekommendation på en bra cykeldatormodel som passar MC/Scooter.
Alla rekomenderar Sigma BC 800 som en bra cykeldator.
Modellen har dock utgått sen något år eller två.
Finns det någon allmän rekommendation på en bra cykeldatormodel som passar MC/Scooter.
Bara det är gjord av plåt så....