GTS uppdatering: nya stötdämparbussningar

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
victor
Mästare
Mästare

GTS uppdatering: nya stötdämparbussningar

Post by victor »

Så anlände då slutligen paketet från det fria landet, från firman Jettin som tillverkar de på det amerikanska forumet modernvespa så lovordade uppstyvade stötdämparbussningarna:

Image

Själva bussningarna:

Image

De är tillverkade i ett tokhårt plastmaterial, så frågan är om det längre är frågan om "bussningar".

Hur som helst ska de råda bot på den sladdriga bakänden hos GTs:en, och de lovordas som "bästa uppdateringen jag gjort" av många....

Well well, den som lever får se. $20 har jag för mig de kostade, dyr plast ;)
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Håll oss uppdaterade med info och gärna foton från de olika stegen vid monteringen. Alltid intressant att se hur slitna de gamla bussningarna blivit. Som du själv säger, så är det många på MV som lovordar Jettins hårda bussningar. Min teori är att den stora förbättring som många upplever kanske helt enkelt kommer från att man byter ut väldigt slitna bussningar mot helt nya bussningar, och inte från det faktum att det är fråga om just hårdare bussningar. Man blir ju ganska snabbt ett med sin Vespa och även väldigt små skillnader känns direkt. En så enkel sak som att byta till de tyngre styrstångsvikterna, gjorde t.ex. mycket stor skillnad i körupplevelsen för mig. Det är en enkel mod på GT/GTS som jag varmt kan rekommendera, helt oavsett om man störs av wobbling eller inte.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Hej,

Jo, ska jag göra.
Kommer inte ihåg om det följde med nya bussningar med mina bakre (heter det så?) bitubos, men det är mycket möjligt att så var fallet.

Hur som helst, när jag monterade dem märkte jag praktiskt taget ingen skillnad mot tidigare, annat än att det blev svårare att justera förspänningen.

Framdämpningen från bitubo gjorde dock underverk.

Skulle tro att dessa också gör underverk då min upplevelse av bakänden på GTs:en är att den är sladdrig, speciellt när man tar en håla under sväng, t ex ett djupt brunnslock när man pressar genom en kurva. Då känns det som om bakdelen är tillverkad av en geleråtta...

Tyvärr är de inte rakt av kompatibla med bitubodämparna, utan jag kommer visst att bli tvungen att borra upp hålen något samt planslipa ner någon millimeter av den övre bussningen då den gängade bulten i bitubons överdel är kortare än motsvarande bult på originaldämparen...
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Ok, projektrapport.

Fick äntligen tummarna ur bakfyllearslet idag och tog mig ner i "garaget" (typ trottoaren) för att montera bussningarna.

Jag har länge dragit mig för det eftersom enligt uppgift skulle hålen i desamma behövas tas upp, och en av bussningarna skulle behöva sandpappras ned eftersom bitubono ej har samma dimensioner som originalstötdämparna.

Hur som helst, rev bakdelen på vespan, lirkade ur stötdämparna och plockade bort de gamla bussningarna. De såg ut så här:

Image

Här i jämförelse med bussningen från Jettin:

Image

Tack vare de fantastiskt tydliga instruktionerna från jettin (överflödiga) var det inget som helst problem att montera de nya...

Image

Övre bussningen syns monterad här:

Image

Tog en snabb och kort provtur och lade märke till 2 saker:

1. komfortmässigt ändrar de ingenting
2. vespan känns mycket mindre sladdrig i bakvagnen. Provade att lägga ner lätt och det var stabilare än tidigare. Även passera över asfaltsskarvar hade ingen påverkan längre.

Antar jag får återkomma med en tydligare rapport såfort jag tillryggalagt fler mil, specielt med passagerare då jag upplever problemet som störst då man tar en ojämnhet i vägbanan under stark sväng med passagerare. Då kändes det tidigare som om bakvagnen gick i zick-zack...
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Ok, ny uppdatering.

Vespan är betydligt stabilare, och man känner bakvagnens kontakt med vägbanan på ett helt annat sätt än tidigare, då motorn mest kändes vara upphängd i en blöt disktrase.

Kurvtagning är mycket, mycket stabilare, men på mellanregistret känner man lätt av vissa motorvibrationer. Som tur är kör jag alltid på fullgas :D

M a o kan verkligen rekommenderas. Antagligen mest möjliga uppgradering för pengarna med tanke på det låga priset.
Post Reply