En lösning på "semestergasen"

INGA FRÅGOR HÄR! Här lägger man upp bilder och beskrivningar t ex på hur man LÖST mekproblem eller hur man tillverkat nån kul specialdetalj.
Post Reply
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

En lösning på "semestergasen"

Post by colsson »

Jag har nu äntligen fixat mitt gashandtag som inte vill gå tillbaka. :D
Se först till att alla vajrar och kopplingar är uppsmorda och löper så bra det bara går....
Fortfarande semestergas???
Ta då och montera en extra återgångsfjäder på trottelarmen inne i lamphuset. Jag har även monterat en extra fjäder i förgasaren men det hjälpte inte alls.
Lycka till!

Image

Image
/ Christian
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Det brukar sitta en plan och en "vågig" bricka mellan röret och styrhuvudet. De där fiberbrickorna känner jag inte igen.
/P
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Paka wrote:Det brukar sitta en plan och en "vågig" bricka mellan röret och styrhuvudet. De där fiberbrickorna känner jag inte igen.
/P
på min 60:a stitter både vågbrickan och en fiberbricka
Federico
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: En lösning på "semestergasen"

Post by Federico »

colsson wrote:Image
ett tips är att spänna upp vajern lite mer så du slipper böjen mellan nippel och hölje, det finns ju alltid en risk att höljet hoppar ur hållaren om du har otur när vajern går tillbaka eller om höljet rör sig.

sedan är det skönare att köra om gasen tar direkt utan glapp.

mvh
Federico
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Ja, det kan ju vara den som sitter ytterst där. Den ska i alla fall sitta innerst och sedan den vågiga. Det ser likadant ut på växelsidan.
Har märkt att en del först monterar gasvajern i nippeln (friserar den riktigt kort) och sedan pillrar in den i hållaren.
Jag tycker att det känns bättre att lägga in nippeln och sedan sticka igenom vajern. Då sitter den där den sitter och det är enklare att justera.
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Post by colsson »

Den vågiga fjäderbrickan tog jag bort och ersatte med en 2mm fiberbricka. Vajerslacket fixades minuten efter det att jag tog bilden. :wink:
/ Christian
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Om handtaget har börjat glappa i sidled kan det vara plåtkanten som ligger mot styrhuvudet i andra änden som har fått stryk.
Johnny Sthlm
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 81
Joined: Wed 30 Sep 2009, 23:49
Location: Stockholm, Sweden

Post by Johnny Sthlm »

Semestergas handlar väl om att gasen "hänger kvar" för att handtaget inte återfjädrar? När är det ett problem då vi alltid håller i handtaget?
Idag blev jag positivt överasskad av att ha semestergas (trots ett nyrenoverat styre) då jag kunde visa tecken för filbyte utan att tappa fart, men det kanske bara är jag ;-)
Bara en tankte, annars är det en bra och självklar lösning med en extra/starkare fjäder :)
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Post Reply