1965 Vespa 180SS aka Tante Rød

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

1965 Vespa 180SS aka Tante Rød

Post by Svint1 »

Litt historie fra ifjor;

Heisann!

Etter en kjapp tur på 2000km iløpet av 2 døgn(!), var den nye damen i hus;
Image
Image
Image
Image

Damen er en 1965 Vespa 180 SuperSport.
Den observante leser ser også at hun opprinnelig er svensk -sorry... :roll:

Forøvrig er det en dame som ble parkert i 1975 og heller lite brukt siden.
Dermed er det original-lakk og originale merker mm:
Image

Heller ikke all verdens rust;
Image
Image

Image
Hvordan motoren er, vet jeg ikke. Den går rundt.
Men med bensin fra 1975 i tanken,
Image
trengs det nok litt rengjøring av tank, gasser osv. Får prøve etterhvert.

Dog skal det i en PX200-motor som ble kjøpt i samme anledning som scooteren.

Ellers er planen å gjøre minst mulig med scooteren, foruten litt obligatorisk TLC.
Så skal det kjøres i sommer!

En liten kuriositet som lå i hanskerummet;
Image
Original manual for Vespa 180SS..... :grin:
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

Nå har Tante Rød gått knirkefritt i et helt år, inkludert tur-retur Bergen for å delta på Classic Scooterrun 2009.

Eneste som har vært gjort, er å skifte gearolje 1 gang, pluss at alt lys røk rett før turen til Bergen, så det ble spennende i lange vestlands-tuneller.

Men for all del, dette har vært med en PX200 EFL motor i hekken...

Så nå som også Night Rider er ved sine fulle fem og tar meg til og fra jobb uten å klage, så skal endelig Tante Rød få seg en make-over.

Tante Rød vel plassert i et ny-ryddet verksted;
Image

Motoren ute og ferdig steamet på den lokale bensinsstasjon;
Image

Splittingen bød på noen overraskelser, men for det meste positive.
Blant annet en sylinder i veldig god skikk;
Image
Pluss EFL gearkasse og autolube...
Men ikke Cosa clutch...

Splittingen gikk som en lek, og motoren så fin ut invendig;
Image

I og med at jeg har en gammel Polini208-sylinder liggendes, så blir motoren lett portet for Polini-sylinderen.
Ellers blir det original SI24-gasser og Shito+ eksos.
Noe som burde gi en grei touring-motor.

Men mens jeg venter på nytt stempel, så skal jeg legge om det elektriske litt.
Jeg vil ha spenningsregulatoren ved reservehjulet;
Image

Noen som har forslag for hvordan den festes der?
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

Litt har skjedd siden sist;

Image
Polini208 sylinder borret opp til 1st oversize. Lakkert sylinder og MMW-topp med sort eksos-lakk

Image
Plugget igjen hull til oljedrev. Kun med locktite, så det er mulig å åpne opp igjen hvis ønskelig.

Image
Og selvfølgelig renset og renovert forgasser.

Image
Satt sammen motor med nye lager, pakninger osv.

Image
Praktisk med stativ.
Image
Og motor passet i ramma den gang også!


Jeg lurte litt på å løse det elektriske.
Jeg valgte å bruke en uoriginal spenningsregulator som Scooter Center Køln selger;
Image
Praktisk liten sak som er lett å gjemme bort.
Har kjørt Bastarden med denne regulatoren i 3 sesonger nå og den fungerer perfekt!
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Post Reply