Lambretta S3 el. koppla handbroms till bromsljus.

Här diskuterar vi Lambrettor!
Post Reply
kejj
Mästare
Mästare

Lambretta S3 el. koppla handbroms till bromsljus.

Post by kejj »

Har ställt frågan på den engelska sidan men kan lika gärna fråga här ifall el-experterna vet ett bättre sätt.

Jag har installerat en skivbroms som kommer med en bromsljusswitch.
Jag försöker undvika att dra kabel hela vägen till lampan eller fotpedalswitchen och undrar ifall jag kunde aktivera bromsljuset från lamphållarens junctionlåda.

http://bit.ly/4XvddB

Image
Bara det är gjord av plåt så....
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej,

undrar vilket elsystem du har i Lambrettan, inte mycket som verkar vara standard i allafall...

Original bromsljuskrets på Li fungerar inte med GP-tändsystem så det är troligtvis ändrat i vilket fall som helst.
Du kanske kan klara dig med att dra endast en kabel till bromsljuskontakten.

För att veta hur du skall koppla in:
1. Vad har du för kablar i bromsljuskontakten?
a. färg?
b. vart går dessa?
2. Hur många anslutningar har du på bromsljuskontakten?

VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Jag missade att skriva ut det.
Jag har 12v elektronisk indisk.
på bilden är inte alla kablarna inkopplade, jag har för tillfället kopplat ur styrswitchen med tuta och lampswitch.

Som jag förstått det så måste jag dra en kabel från den bruna till handbromsswitchen för att mata den och sedan dra nästa därifrån ner till ena fotbromskontaktsswitchen.

för att svara på dian frågor måste jag ner i garaget och kika efter. ligger en bit härifrån så det lär ta några dagar.

i dina frågor, syftar du på fotbromsljuskontakten?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

kejj wrote: i dina frågor, syftar du på fotbromsljuskontakten?
Yes!
Mina scootrar:
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

1. Vad har du för kablar i bromsljuskontakten?
2 stycken elkablar se bild nedan.
a. färg?
Se bilden nedan
b. vart går dessa?
en till kopplingsdosan som håller lampan fram vid styrhuvudet och en till den bakre lampan.
2. Hur många anslutningar har du på bromsljuskontakten?
2 på fotbromsen och 2 på handbromsen.

Tändningen är som sagt SIL indisk elektronisk 12volt av sen modell då motorn är en 2007 GP200 från SIL. Kablarna är nog inte korrekt färgade då nog britten tog vad som fanns över mest.

Vid fotbromsen, gick knappt att fota, fick klämma mig under med ficklampan i ena handen och Iphonen ballanserandes med 2 fingrar i andra
Image

Bättre kopplat här
Image

Bakre anslutningar till Lampan
Image
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Tjena,

Du kan göra på två olika sätt;
1. Parallellkoppla direkt över fotbromskontakten upp till handbromskontakten (alltså dubbla kablarna vid fotbromskontakten och dra dessa hela vägen upp till handbromskontakten)
2.Dubbla den av kablarna nere vid fotbromskontakten som går till baklampan och dra denna upp till handbromskontaktens ena anslutning, den andra anslutningen på handbromsen matas med ström t.ex. från kopplinsplinten i styret.
Den kabeln du håller i vid styret är inte samma som går till bromsljus, det är hel eller halvljusmatning.

VH/Calle
Mina scootrar:
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

calle wrote: , den andra anslutningen på handbromsen matas med ström t.ex. från kopplinsplinten i styret.

Den kabeln du håller i vid styret är inte samma som går till bromsljus, det är hel eller halvljusmatning.

VH/Calle
Vad menas med "kopplinsplinten", eller vad är "kopplinsplinten"?

Bilden är gammal och av en annan syfte därav håller jag i hel/halvljusmatningen. Jag har nämligen tappat mitt halvljus läge och försökte ta reda på varför. helljus fungerar stabilt men jag har inget halvljus, misstänker antingen lampan eller lampan som agerar säkring.

O så fick jag samtidigt min första 12volts stöt :)

Jag misstänker att jag gör den 2. jag dubblar den kabeln som går bak till lampan och drar den till handbromsstiftets ena anslutning och matar på med ström från den bruna anslutningen på lampdosan till andra stiftet på handbromsswitchen.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Kopplingsplinten, baksidan på lamphållaren där alla kablar är kopplade :)
Alltså där du håller i en röd kabel när du fixar med halvljuset

12V stöt tror jag inte man kan få...men däremot skulle du kunna få en stöt av den gröna kabeln.

Lycka till!

VH/Calle
Mina scootrar:
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

calle wrote:Kopplingsplinten, baksidan på lamphållaren där alla kablar är kopplade :)
Alltså där du håller i en röd kabel när du fixar med halvljuset

12V stöt tror jag inte man kan få...men däremot skulle du kunna få en stöt av den gröna kabeln.

Lycka till!

VH/Calle
Ahh du menar från vilken ledig kontakt som helst?

jag hade scootern igång och tog tag i lamphållarens metallgrej och det värmde och pirrade gott i hela armen, första gången :)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Nix inte vilken ledig som helst, utan matningen från sp reg eller matn till bromljsukont
VH
Calle
Mina scootrar:
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Sådär.
Nu har jag kopplat allt och testat att det fungerar.

Drog en kabel från bromsljuskopplaren på frambromsens reglage till den delen på kopplingsboxen som är märkt med brun markering. På min kabelstam visade det sig vara den Rosa kabeln som kom från spänningsregulatorn med ström. Kopplade in den som sagt där.

Drog sedan den andra elsladden hela vägen bak till bakljuset då det var enklare än att försöka lirka in den vid fotpedalen då det var extra tajt där nere.
kopplade ihop den med den röda kabeln som går från fotpedalens bromsljuskopplaren till bakljuset.

Startade motorn och testade att allt fungerade korrekt vilket det också gjorde.
Tack för tipsen ni gav mig.

Skönt att ha bromsljus på handbromsen då jag misstänker att den kommer användas mest fr.o.m nu.
Post Reply