I fjol halkade jag omkring med ett par nya S83 däck och det fungerade hysat men kändes ganska så ostadigt på nyskrapade vägar/cyckelbanor.
Inga stora haverier men lite färg blev nog bortskapat när man lade omkull pärlan...

Lite repig där bak....
Denna vinter skulle bli bättre!!!

Schwalbe Iceman däck inhandlades.
148 dubb 100/80-10, skulle dom verkligen passa på en V50

Profilen gör att ytterdiametern är i princip samma som standard 90/90 däck men bredden var lite större, skulle det passa?
Ja det gjorde dom, med EM scooters konverteringsfälgar så blev däcksbredden 94.7 mm vilken med god marginal (1,5 mm tillgodo) passade min V50-77.
Såg riktigt bra ut

Lite bilder på däcken.

samt denna lite närmare..

Däcken är inte billiga men klart värt pengarna, 148 dubb gör nytta och gummiblandnigen är helt klart anpassad för kalla vintrar.
Däcken har endast dubb på sidorna inga mitt på slitbanan (endast 2 rader/sida), det är mycket vettigt eftersom dom då rullar lite lättare men fortfarande ger bra grepp.
Hur är dom att köra med då?
Har testat dom med 2-2,5 bar och dom har lite skumma saker för sig, rakt fram är det inga som helst problem men när man ska luta omkull så blir man nästa rädd

Den vill nämligen hjälpa dej med kurvtagningen!
När dubb sidorna tar i så vill den svänga mer än Du har tänkt, inte lungt och stilla utan lite mer "pang på". Det är inte på något sätt farligt men känns otäckt i början, när man vant sig med det så märker man att vespan går som på räls. Har aldrig varit orolig för att köra omkull efter det att man lärt sig däckens små egenheter, tvärtom så känns det hur bra som helst. Lägger väl inte ner den som vanligt men Du behöver aldig ha fötterna ner vid normal körning.
Däcken går ganska så tungt men med min 100cc cyllinder så är det inga problem att komma upp i farter över 60-65 km (det är ju en V50 trots allt

Köpte däcken på från http://dapra.se/ och fälgarna från http://www.emscooters.se/, dom finns säkert på andra ställen också men nu blev det dom i alla fall.