Vinterdäck på en V50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Vespalun
Lärling
Lärling

Vinterdäck på en V50

Post by Vespalun »

Ska sammanfatta mina erfarenheter angående vinterkörning med vespa.
I fjol halkade jag omkring med ett par nya S83 däck och det fungerade hysat men kändes ganska så ostadigt på nyskrapade vägar/cyckelbanor.
Inga stora haverier men lite färg blev nog bortskapat när man lade omkull pärlan...

Image

Lite repig där bak....
Denna vinter skulle bli bättre!!! :/

Schwalbe Iceman däck inhandlades.
148 dubb 100/80-10, skulle dom verkligen passa på en V50 :?
Profilen gör att ytterdiametern är i princip samma som standard 90/90 däck men bredden var lite större, skulle det passa?

Ja det gjorde dom, med EM scooters konverteringsfälgar så blev däcksbredden 94.7 mm vilken med god marginal (1,5 mm tillgodo) passade min V50-77.

Såg riktigt bra ut 8)

Lite bilder på däcken.
Image

samt denna lite närmare..

Image

Däcken är inte billiga men klart värt pengarna, 148 dubb gör nytta och gummiblandnigen är helt klart anpassad för kalla vintrar.

Däcken har endast dubb på sidorna inga mitt på slitbanan (endast 2 rader/sida), det är mycket vettigt eftersom dom då rullar lite lättare men fortfarande ger bra grepp.

Hur är dom att köra med då?

Har testat dom med 2-2,5 bar och dom har lite skumma saker för sig, rakt fram är det inga som helst problem men när man ska luta omkull så blir man nästa rädd :o
Den vill nämligen hjälpa dej med kurvtagningen!
När dubb sidorna tar i så vill den svänga mer än Du har tänkt, inte lungt och stilla utan lite mer "pang på". Det är inte på något sätt farligt men känns otäckt i början, när man vant sig med det så märker man att vespan går som på räls. Har aldrig varit orolig för att köra omkull efter det att man lärt sig däckens små egenheter, tvärtom så känns det hur bra som helst. Lägger väl inte ner den som vanligt men Du behöver aldig ha fötterna ner vid normal körning.
Däcken går ganska så tungt men med min 100cc cyllinder så är det inga problem att komma upp i farter över 60-65 km (det är ju en V50 trots allt :roll: ). En standard V50 kommer INTE att orka med dessa däck, i så fall blir det 2:an hela tiden.

Köpte däcken på från http://dapra.se/ och fälgarna från http://www.emscooters.se/, dom finns säkert på andra ställen också men nu blev det dom i alla fall.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Og et bra piggfritt, men billig alternativ;
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=5215

Merker også at scooteren ikke går så fort som før, men er absolutt verdt det! :oops:

Ø
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Uffebuffe
Nybörjare
Nybörjare

Schwalbe Iceman Spikes.

Post by Uffebuffe »

Jag kör också med dom på min PX 125. Fungerar hur bra som helst.

/Ulf
PX 125-06
SX 200-68
SS 180-65
President of 365 ScooterClub, Nordic Branch.
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Synd att det inte finns 9 tums vinterdäck men vad tror ni om att använda crossdäck som man sätter dubbar i klackerna?

Det finns ett i 3.00-9 här http://www.partsforscooters.com/MX500-6 ... tegory=326

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Ja det såg ju ut att vara rejäla klackar på däcken i all fall men tror inte att det blir bra att dubba när dom är så höga. Riskan är att däcken kommer att "vandra" vid kurvtagning och "orma" sig vid körning rakt fram. Troligtvis kommer detta däck att fungera bättre vid terrängkörning än på asfalt. Försök att hitta ett däck med lite lägra klackar, om du ska dubba, så kommer det att fungera bra.
Har sökt lite efter 9" däck för vinterbruk och det är inte enkelt att hitta.
Gör som jag skaffa konverteringsfälgar och lägg på 10" däck, där finns det ju mer att välja på. Det blir i alla fall bättre för vintern :D
Kör sen 9" på sommaren.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Ja du har säkert rätt att det inte blir så stabilt på asfalt, det är väll också något som riktiga vinterdäck redan lider lite av lite? Jag har Nokian vinterdäck på cykeln och de känns lite skumma på asfalt när man gör lite snabba svängar. Det känns ungefär som att det är för lite luft i dem, antagligen att klackerna/dubberna rör sig då. Men det är ifs inte så stort problem, så länge det är vinterdäcksväder vågar jag ändå inte köra så att det känns.

Jag tror dubbade crossdäck inte heller funkar lika bra som riktiga vinterdäck på hård snö och kanske vibrera på hård underlag. Men på mjukare snö / snömodd kanske de skulle vara bra.

Förutom längsgående ishala kanter/ränder tycker jag att blandning av lös snö/salt/sand som man sjunker in i är jobbigast att köra på, om man vågar hålla hög fart rakt fram så verkar det funka, men annars är det svårt att styra i det.

Här är en bild på hur det skulle kunna se ut (fast det är en annan storlek)
Image
http://www.blocket.se/vasterbotten/Dubb ... ?ca=11&w=3

/Aryan
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Hmm 4 håls 10" konverteringsfälgar är faktist inte så dyra heller hos SIP. Utväxlingen skulle bli näsan 1,4 ggr längre.

Men jag undrar om konverterings fälgerna egentligen inte är för smala för Schwalbe Iceman (100/80 - 10) däcken, på bilden ser ut att de ytterste dubbraden hamnar ganska snedd/långt ut. Hur mkt ska man luta vespan innan de hjälper till nått?

/Aryan
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Fälgarna är inte för smala, med 2 bar luft och mej (100+ :oops: ) på så tar schwalbe dubben i när jag kör rakt fram.
Med en lättare förare så behöver man bara släppa ut lite luft så löser det sig. 8)
Skämt åsido, det är inget problem lutar du vespan någon grad så har Du flera dubb med markkontakt. Har provat att köra efter bilväg med ganska så djupa spår och det greppar utan problem när man försöker köra ur dem.
En varning för trottoarkanter, dom är halkiga trots dubb!
Tänk dock på att en vespa med dubbdäck går tungt, nästan som att köra i sand, inget för en helt otrimmad.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

jag har svårt att se den yttre dubbradens funktion på Schwalbe Iceman däcken, möjligtvis om man vill "klättra" snett över frysta spår.

själv cyklar jag med nokian dubb och det är extremt stor skillnad mot vanliga däck, har däremot inte testat vinterdäck utan dubb.
jag tror att gummiblandningen är minst lika viktig som dubben i ett vinterdäck, det gäller att mjukheten finns kvar i minusgrader, där faller det med hemmadubbade 9" crossdäck som troligtvis blir hårda i kylan. de fungerar säkert bra i snö men i alla fall stockholmsväglaget är en blandning av snö, modd, is och ren asfalt.

mina cykeldäck är precis som Schwalbe Iceman inte dubbade i mitten vilket gör att de fungerar på asfalt så länge man inte lägger ner på dubben, då sladdar det som tusan, det finns cykeldäck som är dubbade över hela ytan och de ska vara livsfarliga på asfalt samma sak borde gälla scooterdäck med dubb över hela däcket. givetvis fungerar heldubbade däck otroligt bra på rent is och snöunderlag.
Federico
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

När man bromsar på is är det en väldigt bra om dubben tar i även när man åker rakt fram, i varje fall på min cykel är det så. De har inte heller dubb i mitten men tydligen "når" de ändå, det hörs lite när man gör på asfalt också, det låter som man kör på lite grus.

Att den går så mkt "tyngre" med däcken måste väll mest bero på 40% större diameer/längre utväxling?

Jag tror också att crossdäckens gummi kan vara för hård för att vara optimalt som vinterdäck. Det är väll också därför vanliga offroad däck på bilar inte brkar vara godkända som vinterdäck, bara de med M&S märkning duger. Men med dubb blir det kanske bättre än sommardäck på is och i snömodd och tillräcklig ok på barmark?

För övrigt funkar Michelin ACS 2.75 - 9 sommardäck bättre än jag trodde jag kommar iväg snabbare än bilarna som står och slirar vid trafikjuset

Skulle det kunna vara en ide at bara ha ett 10" vinterdäck fram? Då frår man i varje fall bättre kontroll på framhjulet, vilket vore en stor fördel.

/Aryan
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Det blir säkert inte lika bra grepp som riktiga vinerdäck men jag ska nog ändå testa med 3.00 - 9 mini crossdäck, det verkar ett roligt expiriment och de kostar inte så mkt.

Image

De ser ut att ha 40 rader med 2 och 3 klackar var alltså plats för 120 dubb som mest.

/Aryan
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Ikonen wrote:http://www.workzbike.com/view_image.asp ... 194446.jpg

Ser ut att bita bra på snö och måste sägas vara billiga, 235:- !

http://www.workzbike.com/default.asp?c= ... 252&id=726
säkert ok på en V50, men inget man sätter på ett fordon som går fortare än 50km/h. satt shengshin (eller vad det heter) på min första vespa, däcken var ungefär lika stabila som innerslangen.
Federico
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Ett större problem för mig är att dessa är 10 isf 9 tum.

/Aryan
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

Federico,

Hahah, okej, är de så dåliga som vespadäck så ska man nog avstå. Kommer dock ihåg när jag körde cross att Cheng Shin gjorde bra crossdäck.

Aryan,

Ja, det är ett större problem...
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Ikonen wrote:Federico,

Hahah, okej, är de så dåliga som vespadäck så ska man nog avstå. Kommer dock ihåg när jag körde cross att Cheng Shin gjorde bra crossdäck.

Aryan,

Ja, det är ett större problem...
har ingen koll på just det där crossdäcket, men de normalmönstrade jag hade var kass.
Federico
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

Aryan,

Ja, det verkar hopplöst att hitta 9 tums däck med ordentligt mönster.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Hittade (och beställde) som sagt 9-tums "crossdäck".
Image

Glömde dock skriva adressen, jag köpte de här
http://www.petrolscooter.co.uk/tyre-3-0 ... -dr49.html

men hittade troligtvis samma däck också här
http://www.happy-motorparts.de/shop/art ... 0---9.html

Storleken verkar i varje fall vara helt rätt:

Dimension mm/inches
Tyre width 70/2.75
Inner diameter 230/9
Profile 75/3
Outer diameter 370/14.5

Nästa fråga blir väll om, och i så fall vad för slags dubb jag ska ha i dem.

Verkar finnas flera alternativ från bäst/dyrast till billig/sämst?
-vanlig bildubb (kan man inte göra själv)
-skruvdubb med härdade stift som vanliga dubb (maxi grip)
-kamdubb en slag skruv med special 6-kant skalle (bronco, cold cutters)
-vanliga plåtskruv med 6-kant skalle (bitema, bygg-max etc)

/Aryan
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Hmmmm, svårt att ge råd eftersom man kör med andra däck!
Hur som helst, har INGEN som helst koll på dessa däck.
Vet inte om dom är bra eller dåliga.
Det enda som jag vet är att Schwalbe däcken fungerar ner mot -25 grader. Om de andra däcken funkar så kan det vara bra MEN jag tvivlar att de billigare däcken är nåt att satsa på om man bor nära polcirkeln!
Appropå vinterkörning så drar den kära Vespan c:a 100% mer bränsle när temperaturen närmar sig 10-15 grader under fryspunkten.
Just nu så måste jag tanka med 7 dagars intervall mot c:a 13 dagar under den tempurerade tiden ( + grader hela dygnet).
Satsa på BRA däck om Du vill köra på vintern.(Jag vet eftersom jag har testat!!!)
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Jag kanske blir den första att testa de på en Vespa V50 men jag har svart att tro att de kan bli lika bra som dina 10" riktiga Schwalbe vinterdäck. De kanske inte heller klarar av att köras snabbare än 80 km/t utan att bl överhettade, men för V50 med 9 tums fälgar kan nog dessa däck (+ dubb) vara det bästa/minst dåliga vinterdäck alternativet om man inte vill/kan större hjull. Då är de i varje fall en förbättring jmfd med vanliga sommardäck när det är halt.

F.ö. är vägerna väll halare rund fryspunkten än när det är jättekallt?

Jag har inte fullt så stor ökning i förbrukning, men det beror kanske på vinter kartongen som bara ämnade en liten glipa till kyllningen, meni idag var det förresten mkt varmare här (bara någon minusgrad) och var jag tvungen att öppna öppningen framför fläkten mera. Nu är bara halva fläkten täckt annars blev moorn för var.

/Aryan
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Provade crossdäcken ikväll utan dubb för första gången.

De ger mkt mera grepp i hård och mjuk snö och det går bättre/bra att styra/bromsa i det. På halvhård packad snö är de fantastiska, tror att jag skulle kunna köra uppför en skidbacka med dem.

Men däcken känns nu redan utan dubb mycket skumma på hård underlag, de styr skälva som om det vore för lite luft i de, värst är det med lite grus på vägen. Det gör det svårare att avgöra om de är halt eller om det är bara däcken som är ostabila. När man kommer upp i fart ca 50 km/t blir det ifs bättre men det gäller att ha is i magen.

De verkar också ha mera rullmotstånd, särskild i lösare snö förståss, då de gräver/kastar upp mera snö.

I snö är de väldigt underhållande roligt att köra, och de klättrar lättare diagonalt över hjulspår vilket är svårt/farligt med sommardäck, men på is hjälper de inte alls lika mkt såklart. Det gör att man fortfarande kan ramla om man blir övermodig -fråga inte hur jag vet-.

Jag tror att klackerna som är ganska mjuka rör sig/välter är man svänger, däcken blir kanske bättre näsr de är mea slitna.

Imogon ska jag prova hur de känns i snöstormen :-)
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Idag funkade däcken faktiskt jättebra!

Bara man häller fötterna beredd att parera så går det att köra fort genom snödrivorna som snöstormen skapade idag

Image

http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=481673
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

aryan,

Det var bra att höra att de var mjuka, trodde de skulle vara för hårda för att köra med.

Dubbning verkar inte vara det billigaste att utföra, skruvdubb som man kan montera själv är inte det billigaste..
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Jasså även dina däck vill styra :D
Ja så är det, man blir lite av en passagerare, men det blir i all fall ganska så spännande.
Har nu kört någon månad och vill nog påsta att det fungerar alldeles förträffligt, i det stora hela så känns det som att jag har kontroll över det hela. Har inte ens varit nära ett haveri men vinter är ju inte riktigt slut än :wink:
Största problemet just nu är att synas bakom en 1,5 hög snödriva.

Kul om fler vinterförare kunde höra av sig med sina erfarenheter.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Ja de styr lite och oavsedd om underlaget är snö eller asfalt så finns det en liten fördröjning när man svänger. Men i lagom mkt snö är det riktigt underhållande, man kan ha lite sladd i svängen utan att glida iväg och tappa kontrollen.

Decimeter djup snö(modd) med is under är fortfarande jobbigt men man har i varje fall bra drivning så att man inte fastnar.

/Aryan
Post Reply