växelvajern!!!

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
blizzy
Lärling
Lärling

växelvajern!!!

Post by blizzy »

Hej!Har sökt på forumet,men inte hittat det svaret jag ville ha..
Är på den tredje renoveringen på en vespa 50,och nu har jag gått bet..
Får inte i ettan :evil: måste jag öppna växelhuset?I så fall,kan jag göra det med motorn på plats?Kan jag ta bort växelföraren och öppna där?Vill gärna ha en genväg å slippa hänga ner motorn igen...Annars går motorn grymt bra!
det här e gjort på motorn:
Bytt koppling till 4-skivig med förstärkt fjäder
Bytt kondensator
Bytt brytare
Bytt tändkabel och tändhatt samt tändstift
Nya Packboxar och packningar
Satt på Polini 75cc med 16.16 förgasare och tillhörande insugningsrör
Och öppen racingvev
Det är denna det gäller:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... ght=#38741
crispin
Lärling
Lärling

Re: växelvajern!!!

Post by crispin »

blizzy wrote:Hej!Har sökt på forumet,men inte hittat det svaret jag ville ha..
Får inte i ettan :evil: måste jag öppna växelhuset?I så fall,kan jag göra det med motorn på plats?Kan jag ta bort växelföraren och öppna där?Vill gärna ha en genväg å slippa hänga ner motorn igen...Annars går motorn grymt bra!
Bytt kondensator
Bytt brytare
Och öppen racingvev
Det är denna det gäller:
Hej, jag antar att växlarna är rätt inställda och vajrana upptajtade ordentligt men att växen ändå inte går i? Har du testat att koppla loss vajrana och växla genom att flytta växelföraren för hand?

Anledningen till att jag frågar är att du bör eleminera alla andra möjliga fel innan du öppnar motorn i onödan. Men du säger att det är 3:e renoveringen så du borde ha koll på läget vid det här laget :)

Det går nog att öppna motor utan att ta bort den men det är nog krångligare än att ta bort den och jobba på en bänk om du inte har en Vespa-lyft där du kan vrida och vända på vespan i ståhöjd (ala uffes snabbservice)

å andra sidan så verkar du ju inte ha bytt växlar så vad ska du ha ettan till om du har en 75 cc motor?

Hoppas jag svarat på frågan.

MVH
Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
blizzy
Lärling
Lärling

Re: växelvajern!!!

Post by blizzy »

crispin wrote:
blizzy wrote:Hej!Har sökt på forumet,men inte hittat det svaret jag ville ha..
Bytt kondensator
Bytt brytare
Och öppen racingvev
Det är denna det gäller:
Hej, jag antar att växlarna är rätt inställda och vajrana upptajtade ordentligt men att växen ändå inte går i? Har du testat att koppla loss vajrana och växla genom att flytta växelföraren för hand?

Anledningen till att jag frågar är att du bör eleminera alla andra möjliga fel innan du öppnar motorn i onödan. Men du säger att det är 3:e renoveringen så du borde ha koll på läget vid det här laget :)

Det går nog att öppna motor utan att ta bort den men det är nog krångligare än att ta bort den och jobba på en bänk om du inte har en Vespa-lyft där du kan vrida och vända på vespan i ståhöjd (ala uffes snabbservice)

å andra sidan så verkar du ju inte ha bytt växlar så vad ska du ha ettan till om du har en 75 cc motor?

Hoppas jag svarat på frågan.

MVH
Crispin
Har provat för hand oxå,den går inte i !!Klart att jag inte behöver ettan,men jag vill ju att allt ska fungera,som sagt,detta är den tredje renoveringen och jag har lagt ner det där lilla extra på allt,vill att den här ska bli perfekt :wink: men vad kan vara fel i lådan då?växelföraren?
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Har den fungerat förut?
I sådana fall, när slutade den fungera?
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

crispin wrote:Har den fungerat förut?
I sådana fall, när slutade den fungera?
Jag köpte den av en kille härifrån forumet,det enda jag har gjort med motorn e bytt vev å packningar,enligt honom så fungerade den.men det va flera år sen,den har legat sen dess.mer vet jag inte
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

förlåt om jag tjatar men har du lyckats få i ettan under tiden som du har ägt scootern? eller satte du igång att renovera den så fort du fick den?
crispin
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

crispin wrote:förlåt om jag tjatar men har du lyckats få i ettan under tiden som du har ägt scootern? eller satte du igång att renovera den så fort du fick den?
crispin
jaha,jag kanske inte va tydlig.Jag köpte motorn separat och killen hade kört med den på en annan vespa,och han sa att den funka,jag har aldrig kört den,jag har bara bytt vev å packningar,resten har han gjort.
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Det var jag som hade motorn innan (tror jag iaf :D )

Växlarna fungerade alldeles utmärkt då, så det borde vara något som uppkommit efter att jag hade den.
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Andréas wrote:Det var jag som hade motorn innan (tror jag iaf :D )

Växlarna fungerade alldeles utmärkt då, så det borde vara något som uppkommit efter att jag hade den.
Hej Melby!Bra att jag fick veta det,det underlättar felsökningen.Jag har ju inte kört motorn tidigare.Kan jag ha gjort nån felmontering nånstans?
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Tjena :D

Blev lite orolig där, vill ju inte känna mig som en lurendrejare!

Eftersom jag aldrig har delat någon motor så vet jag inte vad som kan ha gått fel tyvärr, någon annan kanske har mer erfarenhet?
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

kan det var något uppe i styret som tar emot?
är växelvajrarna för hårt spända?
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

crispin wrote:kan det var något uppe i styret som tar emot?
är växelvajrarna för hårt spända?
uppe vid styret?Ja,där kan det ju ta i den där plastgrejen som sitter där(finns på senare modeller),men jag får ju inte i den ens där nere utan vajrar,alltså jag snurrar på hjulet och får bara i 2 växlar,sen har jag provkört och det visade sej att det va 2:an och 3:an,men jag kanske ska slipa bort klackarna på plastgrejen uppe vid styret?dom fungerar ju som något slags stopp(för vad?) :roll:
SIGGE_1
Entusiast
Entusiast

Post by SIGGE_1 »

Om du börjar med att ta bort vajrarna nere vid motorn och för hand juckar på hjulet samtidigt som du juckar på växel föraren så skall du ha ettan åt ena hållet och åt andra hållet >friläge >tvåan>trean

kan du inte få i dessa på det sättet är det inte (enligt mig iallafall) värt att du börjar joxa med vajrar.

Du skall enkelt kunna lägga i växlarna för hand med lite juckande på hjulet om allt står rätt till.

Mycket juckande blev det.

Mvh // Sigge
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

SIGGE_1 wrote:Om du börjar med att ta bort vajrarna nere vid motorn och för hand juckar på hjulet samtidigt som du juckar på växel föraren så skall du ha ettan åt ena hållet och åt andra hållet >friläge >tvåan>trean

kan du inte få i dessa på det sättet är det inte (enligt mig iallafall) värt att du börjar joxa med vajrar.

Du skall enkelt kunna lägga i växlarna för hand med lite juckande på hjulet om allt står rätt till.

Mycket juckande blev det.

Mvh // Sigge
så du e bra på jucket nu :lol:
skoja bara,ha ha ha,nä,allvarligt så har jag gjort allt det där,men ska göra ett sista försök innan jag öppnar motorn :roll:
SIGGE_1
Entusiast
Entusiast

Post by SIGGE_1 »

:D Ja, jag har bra koll just på den där grejen eftersom jag tyckte att det gick sjukt trögt på min egen efter att jag satt ihop min motor. Allt var dock som det skulle visade det sig som tur var.

Jucka på och kolla om det verkar riktigt eller om det är dags för motorklyvning.
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

nu funkar det!Behövde inte jucka,helt plötsligt fanns ettan där! :wink:
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

blizzy wrote:nu funkar det!Behövde inte jucka,helt plötsligt fanns ettan där! :wink:
efter första advent kommer första växeln
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

se där! vad bra!
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Kämpade också med vajrarna idag. Vajern som ska växala ner också till ettan (!) gick av precis när jag kom hem, tur! Eftersom jag hade nya kablar med ytterhöljet med en teflontyp hemma bytte jag inner och ytterkabel samtidigt.

Ena kabeln var redan av i styret vid nippeln och den andra klippte jag också av där. Sedan användde jag en enpolig sockerbit för att sätta fast nya innerkabeln till den gamla och kunde så ganska enkelt dra igenom nya kablnarna samtidigt som jag drog igenom de nya. Det hakade sig knappt upp och de hela gick faktist över förväntan.

Tyvärr lyckades jag till mitt stora förtred skicka ivägg en av de två vajerbussningerna som håller ytterkabeln i styret så jag kunde inte göra klart jobbet. Kanske ska passa på byta kopplingskabeln också på samma sätt mot en teflonkabel nu när jag ändå har loss styret och måste skaffa ny bussning.

Kåpan över vaxelvajerna saknas förresten vid nere vid motorn, men vajerna verkar ändå ta mest stryck vid styret så det kanske bara är bra att vara utan lock för att kunna växla manuellt om någon vajer råker gå av?

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Post Reply