Vespa P200E - Kallstartproblem efter stillestånd.

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Vespagubben
Nybörjare
Nybörjare

Vespa P200E - Kallstartproblem efter stillestånd.

Post by Vespagubben »

Har på gamla dar köpt en P200E från -83 med standard Dellorto 24 mm förgasare. Startar och går utmärkt vid alla varv men trilskas vid kallstart efter stillestånd.
En mikroskopisk dusch med startspray gör att den startar direkt på första kolvslaget. Påföljande startförsök ger omedelbar start.
Allt tyder på att tändningen är helt OK, det är bara förgasaren som inte vill när den är kall efter stillestånd.
Har skruvat på den stora justerskruven som sticker upp genom luftrenaren men utan att lyckas helt.
Gnetar man på så kanske den startar efter 10-20 försök ( och därefter går omstarter perfekt) men det är ju pinsamt att hålla på så.
Det är svårt att göra justeringar eftersom den startar perfekt så fort den har tänt en enda gång, och då är ju "kallstartsförutsättningarna" för ytterligare justeringar borta.
Jag öppnar kranen, drar ut choken och låter bensinen rinna till (medan jag tar på hjälmen) för att vara säker på att det finns tid för bensinen att rinna fram men utan att den skall flöda över och bli sur.
Problemet är alltså att få till "den första tändningen" med kall förgasare efter stillestånd inom max 2-4-kickar.
Har i min ungdom kört året runt på gammelvespor som alltid startat direkt bara man borstat av snön...

Någon som har goda råd?
BD-Robert
Entusiast
Entusiast

Post by BD-Robert »

skulle kunna vara packboxarna..
ett mkt vanligt fel på maskiner som börja bli till åren..
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Fungerar choken?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

fel typ av tändstift?
testa NGK B6ES
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Vespagubben
Nybörjare
Nybörjare

Vespa P200E - Kallstartproblem - Problemet är löst!

Post by Vespagubben »

Tackar för råden! Problemet är löst!
Tändningen var som sagt kollad och perfekt så jag misstänkte i första hand förgasaren. Även choken var OK!

Eftersom den gick perfekt när den väl startat borde felet inte ligga så långt borta, problem med packboxarna verkade alltför avlägsna (och framförallt jobbiga att byta om det inte var absolut nödvändigt)

Artikeln i Scooteristen, nr 69/2009 sid 10-11 var precis vad jag behövde! Justering av tomgångsvarvet med skruven ovanpå förgasaren samt justering av tomgångsblandningen med den lilla skruven under förgasaren (som jag inte uppmärksammat tidigare) löste problemet.

Jag är emellertid fortfarande lite undrande för tipset om otäta packboxar. Det är inte uppenbart för mig hur det skulle påverka kallstartegenskaperna på en motor som sedan går perfekt redan efter första tändning. Utveckla och förklara gärna bakgrundsteorin, det är alltid intressant att lära sig något nytt!

Tack Henrik Börjesson för en bra artikel i Scooteristen!
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Kul att den kom till användning, det är sånt som gör det värt att skriva

/HB
Post Reply