Registrering

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Tobbe Visby
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 24
Joined: Sat 06 May 2006, 12:34
Location: Sweden
Contact:

Registrering

Post by Tobbe Visby »

Hallå där!
Har snubblat på en Vespa till. Och nu behöver jag råd.

Förmodligen går det att söka informationen med hjälp av internet och telefon, men när man nu har tillgång till denna kunskapsbas frågar jag här istället.

Vespan är från 1958 och har gamla plåtar. Hur får jag den enklast in i registret? Vad kostar det? Jag är osäker på om det finns papper på den, eftersom jag och Vespan för tillfället bor i väldigt skilda delar av landet.

Stort tack på förhand!

Tobbe
..my ride is here.
Tobbe Visby
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 24
Joined: Sat 06 May 2006, 12:34
Location: Sweden
Contact:

Komplettering

Post by Tobbe Visby »

Det finns gamla papper utfärdade av länsstyrelsen på Gotland.

Vespan gick här på ön under 60-talet och nu skall den hem igen.
..my ride is here.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Hej, Tobbe! Grattis! Om de gamla plåtarna verkligen hör till hojen så kan du få fram gamla papper från resp. länsarkiv.
Ursprungskontroll 500:- Registreringsbesiktning 960:-
Här kan du läsa mera:
http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/For ... skontroll/
/Patrik
Tobbe Visby
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 24
Joined: Sat 06 May 2006, 12:34
Location: Sweden
Contact:

I 216

Post by Tobbe Visby »

Tack, Patrik!
Det verkar ju inte som att det är omöjligt att få till en registrering. Finns det några andra strul att tänka på inför en registreringsbesiktning? Något som måste åtgärdas på en gammal Vespa för att den skall godkännas med dagens regelverk, menar jag.
..my ride is here.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Man gör ju en vanlig besiktning samtidigt (jag brukar i alla fall göra det) så lyse och tuta och sånt ska ju fungera.
Den enda gång jag har stött på problem var när de ansåg att ramnumret var otydligt.
/P
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Hej!

Mycket riktigt ska man först vända sig till Transportstyrelsen.
Har man inte gamla papper eller skyltar så att man kan få kopia på de gamla registreringshandlingarna, kan man vända sig till MHRF, Motorhistoriska riksförbundet. Om det är en scooter i originalskick, ej ombyggd.

Mer info:

http://www.mhrf.se/index.php?show=news&id=79
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
anz
Entusiast
Entusiast
Posts: 167
Joined: Wed 11 Jul 2007, 21:34
Contact:

Registreringsbesiktning.

Post by anz »

Allright, nu är jag lite fundersam här, jag ska nämligen på registreringsbesiktning på tisdag och undrar vad som gäller. Min vespa är ett vrak nämligen. Jag har sett till att den går, bromsar fungerar, lysen och tuta så där, stödet, ja, gungar lite åt sidorna, jag måste alltså luta vespan åt sidan lite så att den står, bönpallen har jag tejpat fast, alla däck är slitna. Som ni märker, ett vrak. Vespan går, tutan fungerar och lyset mycket svag.

Jag ringde transportstyrelsen och svaret jag fick var att motorcykeln måste vara i körbart skick, jag kontrade med att den är i körbart skick, men delarna kan vara trasiga, tex att mina däck är slitna. Jag vill inte köra med vespan, jag vill bara ha regskylten, för den ska renoveras ju. Då sade (Tjejen) att det nog inte är några problem...

Jag ringde upp genaste igen och pratade med en annan person på transportstyrelsen och som svar fick jag att vespan måste vara komplett och körbar. När jag ställde samma fråga om det gjorde något att en del delar inte höll, som återigen, mina slitna däck, eller svaga lampor, eller att tanken sitter lite löst, ja, då var det absolut stopp. Den ska vara godkänd sade killen. Jag sade snällt att jag inte vill glöra en kontrollbesiktning, för jag vill inte köra med den, jag vill ha regskylten! Den ska ju vara avbeställd ju, när jag vill köra med den, då får jag göra en kontrollbesiktning, efter renoveringen, som kan ta typ 2 år!

Han tyckte att jag kunde vänta med registreringsbeviset, men jag upplyste honom att det kunde vara mycket dum idé. Jag kan dö eller rentav vilja sälja den och då måste nästa person/ägare göra en ny ansökning och kanske få ett nej. Då höll han med mig :)

Så, vad gäller här? Hur ska vespan vara när jag kommer dit? Jag har nämligen bråttom.

Till en annan kanske dum fråga. Vad gör man om fordonet går sönder i deras händer? Låt oss säga att killen vurpar när han testkör den, eller att motorn pajar medan han kör? jag lämnar den ifrån mig körduglig , men får den trasig... Bara undrar...
Fredde
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 09 Nov 2009, 13:47

Post by Fredde »

Men är det inte så att du måsta regbesiktiga/ursprungskolla den för att få in den i registret igen. Då kollar de att allt stämmer, nummer osv, oavsett om den är tipptop eller inte så måste du göra en "vanlig" besiktning också för att få använda den, eller? Min var bara regbesiktigad/ursprungskollad och det lyste knappt någonstans när jag köpte den och tex stötdämparna var obefintliga, det bara fjädrade. Och denna besikting var bara för att få in den i registret. För att jag skulle få köra den sen var jag tvungen att besiktiga den. Jag skulle åka till besiktingen, de vet detta bättre än någon på en telefon support, för du har ju fått olika svar eller hur.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
anz
Entusiast
Entusiast
Posts: 167
Joined: Wed 11 Jul 2007, 21:34
Contact:

Post by anz »

Hmmm, alltså kan du förklara dig bättre.
Jag vill få in den i registret. Vilket skick måste den vara för att göra regbesikt. Vanlig besiktning gör jag sen. jag säger det igen, jag vill inte köra med den nu, jag har inte ens tagit lappen!

Jag vill få in den i systemet. Jag vill bara ha skylten och ställa av den omedelbart!
BooDaa
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Fri 20 Aug 2010, 13:33
Location: Linköping

Post by BooDaa »

Ring Bilbesiktningens kundtjänst. Som jag förstått det så är ursprungskontroll momentet där besiktningsmannen bekräftar fordonets identitet. Dvs att ditt fordon är det som tidigare varit reggat med samma data.
För en månad sedan så var jag kallsvettig intill tre dagar innan (inget baklyse). Det enda jag fått besked om var att de ville veta senast dagen innan OM jag inte ville gå igenom besiktningsmomentet.

Texten på kvittot styrker detta resonemang även om jag aldrig behövde nyttja livlinan.
Rad 1: Första regbesiktning - 970 Sek
Rad 2: Kontrollbesiktning - 260 Sek

Fick också besked om att det egentligen skulle tillkommit vägningsavgift. Kan det stämma?
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
anz
Entusiast
Entusiast
Posts: 167
Joined: Wed 11 Jul 2007, 21:34
Contact:

Post by anz »

Tack men det hjälpte inte. Jag får inga direkta svar.
Ni som har reggat in fordon skulle kanske kunna svara.
Ursprungskontroll är gjord och fått ett bifall. Som jag har förstått är det regbesiktning kvar. Vad är en regbesiktning? och hur går den till? får man plåtarna efter besiktningen och hur får skicket vara, se inlägget innan...
Gutta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 97
Joined: Thu 13 May 2010, 12:04
Location: Nässjö

Post by Gutta »

Hej.
Jag gjorde en registreringsbesiktning för några år sen på en mc.
Beställde tid för både ursprungskontroll, reg besiktning och kontrollbesiktning.
På ursprungskontroll o regbesiktningen kollade dom ingenting på om bromsar lyse med mera fungerade.
När det var klart så skulle dom göra kontrollbesiktningen men bromsvajern gick av, fick pengarna till baka för kontrollbesiktningen men det andra var grönt.
Förstår inte varför dom påstår att allt måste fungera för en regbesiktning, man kan ju inte åka till bilprovningen o veta att allt funkar, det är ju deras sak att ta reda på.
hoppas det inte var för rörigt skrivet.
Hälsningar Kalle.
Touring -60
Rally180 -73
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Post by Erling »

I somras gjorde jag en;

Registreringsbesiktning och Kontrollbesiktning.
Jag hade signerad kopia från Landsarkivet med mig = gamla reg.handlingar samt ett intyg från "skroten" som vägt vespan fulltankad.

Det var en gubbe som var särskilt utbildad (sa han) för att ordna Kontrollbesiktningen, men som också genomförde Kontrollbesiktningen vid samma tillfälle.

Fick också veta direkt vilket registreringsnummer som vespan "döptes" till.

Före allt detta så hade jag fått en skrivelse ang. ursprungskontroll genomförd av Transportstyrelsen. (som förstås ger anvisningar vilket underlag som krävdes)

SEN VAR DET BARA FÖRSÄKRA VESPAN OCH KÖRA UT I VÄRLDEN...

Enkelt - förutom att det kostade en del - men det är det förstås värt - att rädda en vespa åt eftervärlden...

Erling
anz
Entusiast
Entusiast
Posts: 167
Joined: Wed 11 Jul 2007, 21:34
Contact:

Post by anz »

Allright. Det kanske inte gör något att den är lite risig, för jag ska inte göra kontrollbesiktning. Jag håller tummerna.
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

Paka wrote:Hej, Tobbe! Grattis! Om de gamla plåtarna verkligen hör till hojen så kan du få fram gamla papper från resp. länsarkiv.
Ursprungskontroll 500:- Registreringsbesiktning 960:-
Här kan du läsa mera:
http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/For ... skontroll/
/Patrik
jag gjorde ju nyligen på GS:en,ursprungskontroll 700:- reg.bes. 1200:-
Då ingick inte vanlig bes.
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

anz wrote:Allright. Det kanske inte gör något att den är lite risig, för jag ska inte göra kontrollbesiktning. Jag håller tummerna.
inga problem,jag gjorde ju som sagt nyligen det du vill göra,bara reg.bes.
besiktningskillen ville inte ens köra den till vågen,han sa:"ta runt den till gaveln så ska jag väga den"då sa jag:"men den går att köra"Han sa: "kör du då som vet hur den funkar" 8)

Grattis till fyndet och lycka till med reggandet!
(lägg gärna in en bild)
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
BooDaa
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Fri 20 Aug 2010, 13:33
Location: Linköping

Post by BooDaa »

Jag ber om ursäkt för min tidigare luddighet.
Registreringsbesiktningen och ordinarie besiktning är separata, men det är inte alla pappersvändare man kommer i kontakt med som förstår det.
De är minst sagt fyrkantiga på Bilprovningen så en god idé är att vara trevlig, påstridig, och verka riktigt dum. Ge dig sedan inte förrän du fått tala med rätt person, som både förstår nyttan av och hjälper dig att boka enbart registreringsbesiktning.

Bilprovningen har som uppgift att bekräfta de uppgifter du fått fram i ursprungskontrollen och det är det som kostar runt 900 pix. Senare inlägg befäster ju också denna tes, då forumkollegan slapp betala sina 260:- när vajern gick av.

Möjligheten finns uppenbart. Själv lät jag skräckslagen över att en stackars kontrollant skulle ge sig ut i trafik på undermåligt fordon. Jag ville ju bara ha en skylt för att kunna skaffa mig en försökring, ju...
anz
Entusiast
Entusiast
Posts: 167
Joined: Wed 11 Jul 2007, 21:34
Contact:

Post by anz »

Phu, det känns bättre nu.
Tack för alla tips. Det kommer nog att gå bra tisdag. Jag har ändå tagit det säkra före det osäkra och försökt få den så bra som möjligt. Ska ha så mycket information, papper osv.


På tisdag gäller det, gud vad skoj det ska bli!
BooDaa, trevlig, påstridig, och att verka riktigt dum är nog inga problem för mig. Det gör jag till vardags hahaha.

Senaste från mig att göra mig dum:
När jag var på flygplatsen i Frankfurt nu under min semester, så frågade mig kontrollanten (En hon) som kollar väskorna som man har med sig:

Hon: Har du en dator?
Jag: Ja:
Hon: Kan du ta upp den:
Jag: Nej, den är hemma!
Hon: Hahaha. Clever...
BooDaa
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Fri 20 Aug 2010, 13:33
Location: Linköping

Post by BooDaa »

Helt off topic, men jag kan inte hålla mig. Skall man ha med grekisk flyplatspersonal att göra så bör man vara man.

När vi flög hem från Kreta så spenderade min fru 10 minuter med att förklara att det var nödvändigt med oss med kylklampar då vår sons medicin skulle förstöras annars (och mitt snus). Jag strosade fram, log mot damerna, förklarade att min sons medicin behövde kyla och vips var det inget problem längre. Gisses vad frugan muttrade över det, sedan.

Sned könsfördelning är inte alltid av ondo. I vart fall inte när man är av rätt sort. :-D

Ja, just det. Det fanns massor gamla Vespor på Kreta, så nu känns inlägget plötsligt helt relevant för detta forum.
anz
Entusiast
Entusiast
Posts: 167
Joined: Wed 11 Jul 2007, 21:34
Contact:

Post by anz »

Jaha, nu är regbesiktingen gjord och har fått genom vespan. Ändå så hurrar inte jag.

Jag måste säga, Det var inte det enklaste precis. Gubben gnällde över det mesta. Jag anlände 30 minuter tidigare. Fick köra 7 mil dit (Kalmar). Frågar om det är något han behöver och säger samtidigt att jag har lite papper samt teknisk information. Han ville se de gamla regskyltarna och jag sade att jag inte hade några. jag har redan gjort Ursprungskontrollen samt att jag har fårr Ok att regga in Vespan av transportstyrelsen.

DET BESTÄMMER JAG! fick jag som svar. Jaha, tänkte jag, någon som vaknade på fel sida idag. Resten av personalen kollade lite och ställde lite frågor, en t.o.m undrarde över hur man ser skillnad på vesporna.

Jag passade på att säga att jag inte vill ha kontrollbesiktningen utan bara se till att vespan var laglig i Sverige med regskylt!

Han som skulle göra jobbet sade att han skulle hämta några papper och var borta ca 10-15 minuter, när han kommer in säger han: Du verkar ha gjort ett redigt jobb, han verkade ha suttit och läst min akt kanske?

Sen gick han genom det mesta, Ram/Motornummer, tekninsk information, bensin, tanken, avgaser, bromsar däck, vi mätte axelavstånd, han ställde frågor som jag inte kunde svara på, som vad är totalvikten? När jag frågade totalvikten av vadå, så glodde han bara.

Han var också borta ibland eller pratade i telefonen.
Jag var tvungen att starta motorn så han kunde se att den gick, kollade belysningen, och då kom katastrofen! Den fungerade inte, jag som kollade det några dar innan. Men jag var snabb och plockade itu omkopplaren och kollade kablarna, då fick jag igång tutan och baklyset. Hel/halv var mycket svaga.

Jag kan inte godkänna den sade han eftersom jag inte kan se att hel/halv fungerar!!! Men jag kunde visa för honom att det fungerade när jag kopplade ihop kablarna.

NEJ, jag måste se att det fungerar via omkopplaren!

Jag försökte ivrigt och då sade han, vi går ut och väger den så kan du hålla på att meka med den ute. Jag rullade ut ställde den på vågen. Han tittade på vikten och sade: Meka här en stund (ute och kallt) så kan du komma in när du är färdig. Jag började tappa tålamodet då, det hade redan gått en timme. Lyset fungerade men inte via omkopplaren. Då märkte jag att det var ärg i omkopplaren, skrapade den ren och voilá.

Snabbt in och visar att det fungerar.
Då var det klart sade han. Lasta in den medan jag fixar papperna. Han passade på att gnälla över detaljer som satt lösa eller med stripes. Ändå hade jag förklarat för honom att det inte har någon som helst betydelse för själva regbesiktingen, jag kan använda en plastpåse som sadelpackning om jag vill. Men jag visste att om jag gnällde, då får jag väl inget!

När jag ska betala, 1220 kr, säger gubben: ja, du betalar mer för besiktningen än vad den där saken är värd! Dessutom har jag aldrig sett en motorcykel i så dåligt skick som denna!

Jag teg...
När jag körde 7 mil hem var jag inte glad trots att jag hade klarat det. Jag kunde inte glömma orden: Kan inte godkänna den pga att jag inte kan se om hel/halv fungerar via omkopplaren! Bläää
BooDaa
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Fri 20 Aug 2010, 13:33
Location: Linköping

Post by BooDaa »

Vad har han specificerat på kvittot?
Registreringsbesiktning och vägning, kanske?

Det är ju katastrofalt att de inte håller samma linje över hela landet. Det borde ju rimligen vara samma reglemente överallt kan man tycka.

Jag skall under dagen försöka komma fram på detta nummer så att vi kan få reda på vad de har att rätta sig efter. En möjlighet är ju att din nitiske besiktningsman faktiskt följer boken..
anz
Entusiast
Entusiast
Posts: 167
Joined: Wed 11 Jul 2007, 21:34
Contact:

Post by anz »

Registreringsbesiktning och vägning.
Konstigt att vägning inte ingår i registreringsbesiktning. Dessutom priset baseras på att någon tittar på en tavla. Undrar hur de kom fram till den summan. Jag menar, man gör faktist ingenting! Bara tittar på en tavla som anger några siffror.

En sak grämmer mig, det här med omkopplaren, måste det fungera per automatik? Det finns väl ingen regel som säger att jag måste ha helljus, dessutom är det lagstadgat här i sverige med halvljus så fort man kör på de svenska vägarna. Det är bara att tvinna ihop trådarna så att lyset alltid fungerar eller är på så fort man startar vespan, ungefär som de flesta bilarna. Jag kan inte stänga av lysena på min bil ju. Så omkopplaren är onödigt eller?

Nu är det jag som är nitisk här. Det viktiga är att ännu en vespa kommer att rulla på de småländska skogarna om ett tag och inte säljs i delar eller värre exporteras.

Det känns bättre nu, så jag ska fira lite. Jag hade också tänkt skriva en "How to" om vad som behövs och vad man ska göra för att reggan in en vespa. Ge mig lite tid så återkommer jag.
BooDaa
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Fri 20 Aug 2010, 13:33
Location: Linköping

Post by BooDaa »

Nu är det utrett!
Jag ringde Bilprovningen och frågade rakt ut om det gick att boka enbart registreringsbesiktning på ett icke funktionsdugligt fordon. Svaret blev att det går alldeles utmärkt såvida man utfört sin ursprungskontroll.
Om fordonet ej är klart för sedvanlig besiktning så skall det dock transporteras till, snarare än att köras dit.

"Om du söker priset på en besiktning som inte finns med, kontakta vår personliga service för registreringsbesiktning på telefon 0771-600 500."
http://www.bilprovningen.se/Externt/bpw ... ument&m=27

Mycket elakt av din besiktningsman att gå igenom moment som du inte bokat och dessutom inte heller betalade för. Skämmas, borde han..

På min hemmaplan her för övrigt besiktningsmännen en föredömlig inställning till veterantvåhjulingar, så du kanske skulle sikta längre norrut nästa gång.
anz
Entusiast
Entusiast
Posts: 167
Joined: Wed 11 Jul 2007, 21:34
Contact:

Post by anz »

Elakt är ju ordet har har tänkt på hela tiden.
Tro mig, jag påpekade detta, han lyssnade inte. När jag berättade detta för mina polare sade de precis samma sak. Elakt. Tar Vimmerby nästa gång :)

Vi låter det vara, annars retar jag upp mig bara. Trallala, jag har fått genom den. Men lite erfarenhet har jag skaffat mig. Käfta tillbaka när du vet att du har rätt. Och jag minns att jag sade till honom, att jag inte åker därifrån utan regpapper! hehe...
anz
Entusiast
Entusiast
Posts: 167
Joined: Wed 11 Jul 2007, 21:34
Contact:

Post by anz »

Hej, här kommer en guide om hur man registrerar ett fordon utan papper/gammal regskylt. Ingen garanti att det beviljas.

Stege 1: DOKUMENT

Ha kvitto på köpet.
Be säljaren skriva ner på papper historik om fordonet, helst med namn på förra ägare osv. Kontakta gärna dessa också om det går.
Bilder på fordonet på riktigt fotopapper. Dessa ska vara från alla vinklar, (Fram, Bak, sidorna, samt ramnummer och motornummer)

Stege 2: BEVISNINGEN

Bevisa att fordonet har varit i Sverige i mer än 20 år. (Det borde räcka med brevet från säljaren där han anger det)

*Jag skickade papper på när den tillverkades (tog det från nätet)
*Jag skickade en lista med de personner jag har pratat med för att försöka spåra fordonets identitet. Med namn telnr samt datummet, och vart de hänvisade mig!
*Kopia på mail jag skickade till olika instanser (deras svar), som tex: Landsarkivet i Härnösand där jag fyllde i en blankett och de kunde leta reda på ramnummer. Fick deras svar att det inte gick.

Stege 3: REGISTRERINGEN

Ursprungskontrollen hos MHRF.
(Fyll i blanketten på deras webbsida, skriv ut, betala in avgiften och skicka in blanketten med foton. Vänta tills du har fått deras svar!)


Ursprungskontroll hos transportstyrensen (Då måste du ha fått svar från MHRF)
(Fyll i deras blankett, finns på deras webbsida, skicka in all dokumentation, inklusive svaret från MHRF, jag skickade även ett personligt brev, samt skickade in foto på detaljer på fordonet som kunde visa att den har funnits i sverige, som tex: ett fäste där nummerskylten kan ha suttit fast, samt att den var målad i röd falufärg, jag var grundlig hehe. Kom ihåg att du måste skicka orginalpapper, som tex köpekvitto osv. Ta kopior på dessa innan du skickar iväg dessa)

Registreringsbesiktning/kontrollbesiktning.
När du har fått svar från transportstyrelsen (helst beviljat) bokar man in tid för registreringsbesiktning och om man vill kontrollbesiktning. Det sista kan man göra vid ett senare tillfälle.

Vid registreringsbesiktningen se till att du har dokumentation från både MHRF och transportstyrelsen, samt tekninsk info. Jag skrev ut min från Mauro Pascolli och översatt texten bara. Jag såg till att allt fungerade, det var inte vackert, men jag tog ingen chans. Ändå var det nära att jag föll på mållinjen pga en ljusomkopplare.


SUMMERING:

Ursprungskontroll hos MHRF
Ursprungskontroll hos transportstyrelsen
Registreringsbesiktning
Kontrollbesiktning

Tid:

Ursprungskontroll hos MHRF, ca 14 dagar
Ursprungskontroll hos transportstyrelsen, ca en vecka
Registreringsbesiktning, ca en timme (Bokade tid i Juni och fick vänta tills September)

KOSTNAD: (Jag skrev upp allt som hade med registreringen att göra, så att alla dolda kostnader finns med)

Telefonsamtal under registrering: ca 100 kr
Frimärke post till MHRF: 24 kr
MHRF ursprungskontroll: 500 kr
Fotoframkallning: 32 kr
Ursprungskontroll Tansportstyrelse: 700 kr
Rekomenderat brev transportstyrelsen: 77 kr
Kuvert: 5 kr
Registreringsbesiktning inklusive vägningen: 1220 kr
Bensin (fick köra 15 mil): 193 kr

*Hade tillgång till bil med dragkrok samt släpkärra, annars måste man hyra det också om man bor lång borta som jag gör.
*Kontrollbesiktningen finns inte med ännu i kostnaden

Totalt: 2851 kr
Post Reply