Vita däcksidor
Vita däcksidor
Jag har grävt fram alla delar till min Lammy och konstaterar att mina nya däck inte längre har vita sidor utan gula. Finns det något sätt att få de vita igen? Eller finns det någon bra vit färg som funkar och sitter kvar?
Lambretta LI-150 -59
HD XLH 1000 -74
Casal 50cc -80
-------------------------
anders@redriver.se
HD XLH 1000 -74
Casal 50cc -80
-------------------------
anders@redriver.se
Har testat lite olika varianter ikväll och konstaterat att det blir målning med WTP. Se så glad islänningen är för sina däck.
Glad gubbe!

Lambretta LI-150 -59
HD XLH 1000 -74
Casal 50cc -80
-------------------------
anders@redriver.se
HD XLH 1000 -74
Casal 50cc -80
-------------------------
anders@redriver.se
Jag har testat biltemas handrengöring (som tipsades om i ett nummer av scooteristen) Tycker resultatet blev riktigt bra. Nu handlade det visserligen om kraftigt skitiga däck och inte riktigt gamla gula däck... Återkom gärna och berätta om hur det gick med vita färgen, vore intressant att höra vad du tycker om produkten...
Vespa Rally 180 1971
-
- Lärling
- Posts: 276
- Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
- Location: ÖREBRO
- Contact:
Jag provade sån där Whitewall Paint på ett par 8" Michelin S83.
En burk ska räcka till 2 strykningar på 4 bildäck sägs det.
Konsistensen är väldigt tjock på färgen och varje lager "suger" ganska mycket färg. Färgen räckte faktiskt inte till mer än två strykningar till två 8" däck
Resultatmässigt är det ett billigt alternativ till whitewalldäck men då till bil. Ska man ha sig 8" eller 10" whitewalls så ska man nog slå till på redan befintliga däck, dock kan man ju nu få whitewalls på Vespa 50n efter 3 dagars väntan på torktider.
Ett varningens finger bara. Efter en tur på 10 mil från Örebro till Eskilsphenia så började färgen flagna på sidan vid ljuddämparen. Dåligt underarbete tvivlar jag på
men man kan ju aldrig veta. Misstänker att det är gaserna som reagerat med färgen på något sätt kanske? Värmen blir aldrig så hög så den kan man nog utesluta.







Slutsatsen är enligt mig att det inte är värt det, kanske till bil men inte till scooter, då är det bättre att lägga en extra hundring per däck för att få whitewalls
En burk ska räcka till 2 strykningar på 4 bildäck sägs det.
Konsistensen är väldigt tjock på färgen och varje lager "suger" ganska mycket färg. Färgen räckte faktiskt inte till mer än två strykningar till två 8" däck
Resultatmässigt är det ett billigt alternativ till whitewalldäck men då till bil. Ska man ha sig 8" eller 10" whitewalls så ska man nog slå till på redan befintliga däck, dock kan man ju nu få whitewalls på Vespa 50n efter 3 dagars väntan på torktider.
Ett varningens finger bara. Efter en tur på 10 mil från Örebro till Eskilsphenia så började färgen flagna på sidan vid ljuddämparen. Dåligt underarbete tvivlar jag på








Slutsatsen är enligt mig att det inte är värt det, kanske till bil men inte till scooter, då är det bättre att lägga en extra hundring per däck för att få whitewalls
Last edited by Mike Tropic on Tue 17 Nov 2009, 17:07, edited 1 time in total.
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Jo, men grejen är ju den att jag har whitewalls, sprillans nya, som dock blivit gula. Känns lite onödigt att köpa nya däck igen när de här är oanvända.
Och som sagt, inget rengöringsmedel biter på gummit. Torktid finns det, ungefär 4 månader.
Och som sagt, inget rengöringsmedel biter på gummit. Torktid finns det, ungefär 4 månader.

Lambretta LI-150 -59
HD XLH 1000 -74
Casal 50cc -80
-------------------------
anders@redriver.se
HD XLH 1000 -74
Casal 50cc -80
-------------------------
anders@redriver.se
-
- Lärling
- Posts: 276
- Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
- Location: ÖREBRO
- Contact:
Hej! Jag har använt avfettning baserat på kokos till gråa gummidetaljer, det har funkat utmärkt. Betydligt skonsammare än traditionell avfettning, dessutom miljövänligare.
Tyvärr säljs kokosavfettning inte i detaljhandeln (?), men stora kemiföretag, typ Prols i Stockholm, har avfettningen på 4-litersdunkar.
Tyvärr säljs kokosavfettning inte i detaljhandeln (?), men stora kemiföretag, typ Prols i Stockholm, har avfettningen på 4-litersdunkar.
Jah Seagrove
http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Lösa sidor kanske kan vara nåt:
http://www.sip-scootershop.com/Products ... tails.aspx
http://www.weisswandringe.com/
Hade ett par på framhjulet tidigare och tycker det funkade bra.
Åtminstone under den enda säsongen jag hade dem på.
Har dock hört att de gärna blir sladdriga efter ett tag.
Kanske värt att testa.
http://www.sip-scootershop.com/Products ... tails.aspx
http://www.weisswandringe.com/
Hade ett par på framhjulet tidigare och tycker det funkade bra.
Åtminstone under den enda säsongen jag hade dem på.
Har dock hört att de gärna blir sladdriga efter ett tag.
Kanske värt att testa.
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 80
- Joined: Thu 06 Aug 2009, 12:12
Ngn mera som provat lösa sidor och har bra/dåliga erfarenheter?
samt finns det bild på lite närstudie hur det ser ut monterat?
~Henrik
samt finns det bild på lite närstudie hur det ser ut monterat?
~Henrik
Popolino wrote:Lösa sidor kanske kan vara nåt:
http://www.sip-scootershop.com/Products ... tails.aspx
http://www.weisswandringe.com/
Hade ett par på framhjulet tidigare och tycker det funkade bra.
Åtminstone under den enda säsongen jag hade dem på.
Har dock hört att de gärna blir sladdriga efter ett tag.
Kanske värt att testa.
Hej,
på min gröna cutdown körde jag vita däcksidor i en massa år och funkade helt perfekt, aldrig några problem.
Körde med vita däcksidor då jag ville ha Pirelli SL26 men lite av hot rod look.
Tror de var från AMS cuppini.
Sålde också dessa tidigare i massor då jag hade scooterbutik.
...bilder kan man se på scooterklubbens marknad, "Touring T5"
på min gröna cutdown körde jag vita däcksidor i en massa år och funkade helt perfekt, aldrig några problem.
Körde med vita däcksidor då jag ville ha Pirelli SL26 men lite av hot rod look.
Tror de var från AMS cuppini.
Sålde också dessa tidigare i massor då jag hade scooterbutik.
...bilder kan man se på scooterklubbens marknad, "Touring T5"
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Jodå, jag har sådana på ena Vespan och det har funkat skapligt.
Det gäller att se till att fästa dem ordentigt - förstörde ett första par för att de inte klämts fast ordentligt mellan däck och fälg så de släppte och trasades sönder redan andra turen. De som sitter på nu är dock inne på andra paret däck och typ sjätte året nu. Visst, lite sladdrigare och en smula kanststötta har de blivit, men de duger fortfarande.
Har tyvärr inte möjlighet att ta någon bild där man ser ordentligt hur de ser ut nu, men kan försöka ordna det så snart som möjligt.
Det gäller att se till att fästa dem ordentigt - förstörde ett första par för att de inte klämts fast ordentligt mellan däck och fälg så de släppte och trasades sönder redan andra turen. De som sitter på nu är dock inne på andra paret däck och typ sjätte året nu. Visst, lite sladdrigare och en smula kanststötta har de blivit, men de duger fortfarande.
Har tyvärr inte möjlighet att ta någon bild där man ser ordentligt hur de ser ut nu, men kan försöka ordna det så snart som möjligt.
körde också med sådana på 90-talet. mina från en veteranmarknad.
en sprack och lossnade till slut, men det var efter flera år.
när Continentaldäcken kom med sina whitewalls gav jag bort de lösa sidorna till en kille som kör BMW Isetta, passade finfint på den också.
däcksidorna är konstruerade så att de är välvda och slimmar åt sig mot däcksidan när man pumpar. man kommer ändå att få ett lite bulligare intryck än riktiga whitewalls.
så länge Continentaldäck tillverkas så skulle jag aldrig välja lösa sidor, de är inte värt eventuella småsummor att tjäna.
akta dig för SAVA!
en sprack och lossnade till slut, men det var efter flera år.
när Continentaldäcken kom med sina whitewalls gav jag bort de lösa sidorna till en kille som kör BMW Isetta, passade finfint på den också.
däcksidorna är konstruerade så att de är välvda och slimmar åt sig mot däcksidan när man pumpar. man kommer ändå att få ett lite bulligare intryck än riktiga whitewalls.
så länge Continentaldäck tillverkas så skulle jag aldrig välja lösa sidor, de är inte värt eventuella småsummor att tjäna.
akta dig för SAVA!
Federico
Köpte min Vespa inklusive vitsidorna. Har hållit i fem år hittills, inga problem. Den enda fånigheten var att jag tvättade dem i nybörjarivern med rätt hett vatten (för att få dem riktigt vita igen) och de blev aningen slappa av det. Men de har tydligen återhämtat sig eftersom de nu har legat snyggt mot däcken (framhjul och reservdäcket). Jag har inte vitsida på bakhjulet, det skulle ändå bli svartsida där ganska så snabbt. Och det syns ju ändå inte så bra därunder...
Re: Vita däcksidor
Blåser liv i den här intressanta tråden igen...
Såg i scootering att Schwalbe har börjat göra sitt däck "Weatherman" i en whitewall version, HS 540.
Någon som testat och har erfarenheter att dela av sig med..?
Mönstret torde vara detsamma som vanliga Weatherman:

Ser ju bra ut för nordeuropeiska blöta gator...
http://www.schwalbescootertyres.co.uk/t ... erman.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Såg i scootering att Schwalbe har börjat göra sitt däck "Weatherman" i en whitewall version, HS 540.
Någon som testat och har erfarenheter att dela av sig med..?
Mönstret torde vara detsamma som vanliga Weatherman:

Ser ju bra ut för nordeuropeiska blöta gator...
http://www.schwalbescootertyres.co.uk/t ... erman.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Vita däcksidor
Continental white walls är mycket kompatibla med Biltemas handrengöring och den misstänker jag att 80-90% av er har hemma. En liten Scotch brite på det så är jobbet klart.
Jag skitade ned mina däck till max vid montering, men tack vare tips från veteranerna här så matchar de nu vilket Hollywoodsmil som helst.
Ber om ursäkt för all produktplacering, men jag ser det som folkbildning då tråden är så populär.
Jag skitade ned mina däck till max vid montering, men tack vare tips från veteranerna här så matchar de nu vilket Hollywoodsmil som helst.
Ber om ursäkt för all produktplacering, men jag ser det som folkbildning då tråden är så populär.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Re: Vita däcksidor
Var köper man den där däckfärgen?
Re: Vita däcksidor
För mig blev det Schwalbes Weatherman, grymt nöjd med dem, superbt grepp:

Schwalbe weatherman whitewall tyres arrived by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr

New schwalbe weatherman whitewall tyre mounted by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr

Untitled by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr

Schwalbe weatherman whitewall tyres arrived by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr

New schwalbe weatherman whitewall tyre mounted by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr

Untitled by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
-
- Entusiast
- Posts: 229
- Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
- Contact:
Re: Vita däcksidor
Finns Schwalbe Weatherman i 100/90 /10 (wide?) i så fall har Schwalbe just fått mig som kund... 

Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com