Ta bort rost (samt oljefråga)

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
lenny
Nybörjare
Nybörjare

Ta bort rost (samt oljefråga)

Post by lenny »

Min röda PX200 från -84 har lite rost som jag skulle vilja ta bort. Biltema har precis öppnat i Malmö där jag bor och jag tänkte köpa något slags rostborttagarmedel där. De har även sprayfärg som jag tänkte köpa för att måla över rostskyddsfärgen. Tyvärr har de inga färgkartor så jag kan kolla vad som passar bäst till min Vespa. Är det någon som har erfarenhet av att fixa lite ytrost på en röd Vespa från 80-talet.

Fråga två handlar om olja. Jag har nyss bytt till en delsyntetisk olja från Shell eftersom den helsyntetiska som jag köpt tidigare försvunnit ur sortimentet. Den här fråga är väl inte ny direkt, men vad exakt är det för skillnad på de båda typerna av olja? Kommer Vespan att gå snabbare/långsammare med delsyntetisk? Är det bättre/sämre för motorn? Snubben på Shellmacken påstod att det skulle vara bättre med en delsyntetisk olja eftersom det inte var så höga varv på de här gamla motorerna. Vad säger ni, som är experter (jag kan bara fixa punkteringar, än så länge...)?
n u l l
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by n u l l »

När man bättrar på rostfläckar, finns alltid risken att fläckarna syns mer efteråt, helst ska man maskera så man inte gör färgfläcken onödigt mycket större än vad rostfläcken var.

Jag är ganska övertygad att oljesorten inte gör någon skillnad på hastigheten.

Bella R200 -55
Bella R204 -60
Post Reply