Gymkhana

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
LambrettAA
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Gymkhana

Post by LambrettAA »

Någon som är hemma på reglerna i Gymkhana? Tidstillägg vid fotisättningar, missat hinder o.s.v.
Vi skall ha en sådan som upptakt inför nästa Vespasäsong i Visby Vespa Club. Om det blir lyckat så tänker vi även köra en "öppen" tävling på gotland sommaren 2010.
PX200 -02, Lambretta Li150 -59, GS -58
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Kul! Det är nog upp till er egen fantasi, men här kommer ett exempel från SM-69. En sekund=1 prick.
(Jag kan mejla om det är svårt att se.)
Image
Image
Image
/P
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Där var jag med och körde :wink:

Rent allmänt kan väl sägas att en gymkhana kan läggas lite hur som helst. Ett antal hinder, mellan 5 och 15 st, med vissa mera fasta inslag som slalom, balansbrädor mm och vissa mer fantasifulla, där det är upp till arrangören/byggaren. Du kan göra lite som du vill. I vissa fall har man t ex svårt att frakta större prylar och då gäller det att klura ut hinder med det du kan ta med i en ryggsäck.

Prickbelastning för missade hinder, fotningar, motorstopp mm kombinerat med tidsbelastning för tid. Där går också att göra på olika sätt, beroende på hur utslagsgivande man vill att tiden ska vara. Jag har någon gång kört med att bara låta tiden vara utslagsgivande vid lika poäng.

Slutsats: Improvisera, fantisera och ha kul!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
LambrettAA
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by LambrettAA »

[quote="Paka"]Kul! Det är nog upp till er egen fantasi, men här kommer ett exempel från SM-69. En sekund=1 prick.
(Jag kan mejla om det är svårt att se.)
Ja tack! Jätteschysst om du kan maila... Lite svårt att se.
Anordnas det ännu SM i Gymkhana varje år?
M v h
Chrille
chrillegotte@hotmail.com
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

LambrettAA wrote:Anordnas det ännu SM i Gymkhana varje år?
Nä, detta var in the old days. Då arrangerade Vespa Club Sverige SM-tävlingar i gymkhana, tillförlitlighet, orientering och trial. Den som plockade flest poäng totalt blev Svensk Mästare på Vespa.

Det närmaste du kommer idag är Stockholms Scootermästerskap, en manövertävling/gymkhana som arrangeras på Scooterns Dag i Stockholm.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
LambrettAA
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by LambrettAA »

jencla wrote:
LambrettAA wrote:Anordnas det ännu SM i Gymkhana varje år?
Nä, detta var in the old days. Då arrangerade Vespa Club Sverige SM-tävlingar i gymkhana, tillförlitlighet, orientering och trial. Den som plockade flest poäng totalt blev Svensk Mästare på Vespa.

Det närmaste du kommer idag är Stockholms Scootermästerskap, en manövertävling/gymkhana som arrangeras på Scooterns Dag i Stockholm.
/jens
Då är det väl dags att vi tar tag i det igen då?
SM i gymkhana på gotland 2010? :wink:
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Gärna!
LambrettAA
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by LambrettAA »

Vi får inte SM-status på det i år men däremot kommer vi att ha en "öppen" Gymkhana på gotland Lördagen den 17 juli i samband med vår Vespaträff på Östergarnslandet. Gå in och kolla på www.visbyvespaclub.se och anmäl er! Ett bra test för att kanske få SM-status på det 2011!
LambrettAA
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by LambrettAA »

Vi körde vårat första KM i Visby Vespa Club igår, fantastiskt roligt!
Finns en länk här nedan som visar hur vår bana var upplagd, lite sköna "bloopers" m.m.
I sommar blir nästa Gymkhana som är öppen för alla, gå in på vår hemsida och kolla!

http://www.youtube.com/watch?v=yZfNYSrYZWI
Snobben
Drömmare
Drömmare

Post by Snobben »

Kul att ni hittade den gamla banskissen från Heden -69! Jag var tävlingsledare...
Rutger
LambrettAA
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by LambrettAA »

Snobben wrote:Kul att ni hittade den gamla banskissen från Heden -69! Jag var tävlingsledare...
Rutger
Har du kvar foton m.m. från den tiden? Vi i Visby Vespa Club har stora ambitioner att dra igång SM igen nästa år. Försöka sy ihop något "paket" med resa, boende, startavgift till ett vettigt pris en helg i slutet av augusti nästa år. Kombinerat med en "ride-out" på de fina gotländska vägarna och en liten fest kanske?? Finns det intresse hos er som bor på andra sidan så skriv gärna i denna tråd så att vi får en uppfattning om intresset. Vi har nu kört 3 tävlingar och det är ju fantastiskt roligt!
Micool1972
Entusiast
Entusiast

Post by Micool1972 »

LambrettAA wrote:
Snobben wrote:Kul att ni hittade den gamla banskissen från Heden -69! Jag var tävlingsledare...
Rutger
Har du kvar foton m.m. från den tiden? Vi i Visby Vespa Club har stora ambitioner att dra igång SM igen nästa år. Försöka sy ihop något "paket" med resa, boende, startavgift till ett vettigt pris en helg i slutet av augusti nästa år. Kombinerat med en "ride-out" på de fina gotländska vägarna och en liten fest kanske?? Finns det intresse hos er som bor på andra sidan så skriv gärna i denna tråd så att vi får en uppfattning om intresset. Vi har nu kört 3 tävlingar och det är ju fantastiskt roligt!
Det låter hur trevligt som helst och jag kan slå mig i backen på att skåne sektionen skickar upp en stor trupp.
Lägg det bara inte så det krockar med Run&Race i Nybro eller med Eskilphenia. Snacka ihop er med de andra stora träffarna och sprid glädjen så den räcker heeela sommaren.
//Michaele Vespa Club Lund som småbörjat packa påm scootern till Run&Race II om en vecka.
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Kul med traditioner, men till nästa års SM kanske man vill testa en mer avancerad bandesign?
Typ den här:
http://www.youtube.com/watch?v=eiTId2TF ... re=related
:D
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
LambrettAA
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by LambrettAA »

Johnny L wrote:Kul med traditioner, men till nästa års SM kanske man vill testa en mer avancerad bandesign?
Typ den här:
http://www.youtube.com/watch?v=eiTId2TF ... re=related
:D
Häftigt! :D
Post Reply