Scoter val?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
beluga
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 30
Joined: Sat 30 Jul 2005, 16:03
Location: Sweden

Scoter val?

Post by beluga »

Vad väljer man? Krav 130+ Km/h(med trimm).
Veteran eller nyare? Skall tåla många mil på landsväg.
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

PX200E :D 86- :wink:
beluga
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 30
Joined: Sat 30 Jul 2005, 16:03
Location: Sweden

Post by beluga »

PX200E 86- Fart orginal? Lämpligt trimm? 2 takt?
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Orginal ca 100km/h
Jäpp! 2takt!
Malossi 210 alt. Polini 208. Portat block, Större förgasare. Trimljuddämpare, Öppnad vev. T5 4de växel(malossi) Förstärkt koppling. Reed ventil, NOS!!!??? Finns hur mycket som helst, bara en fråga om pengar.......
Billigaste trimmet är att luta sig över styret! Inga 130+ men det kostar gratis!
beluga
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 30
Joined: Sat 30 Jul 2005, 16:03
Location: Sweden

Post by beluga »

Toppfart med rimligt trimm utan NOS?
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Beror på hur och vad man trimmar med men 120-130 är ganska lätt att få upp dom i.
beluga
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 30
Joined: Sat 30 Jul 2005, 16:03
Location: Sweden

Post by beluga »

120-130 tål de det i marchfart? Speca trimm och ungefärligt pris.
Skall man köra 20 mil+ Och vara framme till ca 9:00.
Så är varje minut viktig för den morgon trötte :-)
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Så fort man trimmar minskar tillförlitligheten och att ligga i 120+ en längre tid kräver lite extra trim om man inte vill hänga över styret hela vägen.
Om du ska köra 20mil+ med en hårdtrimmad maskin så får du räkna med minst 1 tankstopp på vägen och då är tidsvinsten i stort sett uppäten jämfört med en otrimmad.
Min maskin gör 130+ Topphastighet vet jag inte då mätaren inte visar mer än 120.

Jag har följande trim:
Malossi 210 med påverkad kolv
SCK central topp
S&S reedventil
Mikuni TM32 förgasare
Worb5 60mm vev
Cosa koppling förstärkt
SIP Performance ljuddämpare(Förstärkare!:twisted:)
4de växel T5

Priset på detta är på tok för mycket enligt min kära hustru :wink:
Vågar inte ens räkna på det....

"Highly tuned for poor economy and increased pollution"
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Kanske är läge att kolla in nåt modernare!! Gilera Runner eller nåt liknande, dom rör på sig ordentligt redan utan trim.
Ett uns modernare teknik men inte lika charmiga...

"Highly tuned for poor economy and increased pollution"
beluga
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 30
Joined: Sat 30 Jul 2005, 16:03
Location: Sweden

Post by beluga »

Har kollat lite på gilera runner 180cc.
Lite dyr kanske runt 20000. Men kanske billigt ändå
då den nästan är färdig trimmad orginal.
Finns det inte fler som liknar runner i prestanda?
Vad drar(L/mil) en p200 org och trimmad?
Har en beluga 80 på g för 3500, då går priset före prestandan :-)
beluga
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 30
Joined: Sat 30 Jul 2005, 16:03
Location: Sweden

Post by beluga »

Hittade en till dragstar. Ser lite rejsigt naken ut.
Kanske lite för odiskret. Och lite svårfunnen som 180 cc mc reg.
nooben
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 40
Joined: Mon 20 Jun 2005, 12:14
Location: Sweden

Post by nooben »

Finns dessutom 5:e växel till PX numer.

+ för Runner:
Sportig. Bekväm. Soppasnål. Snabb. Trimvänlig. Få grejer som går sönder. Dämpningen. Bromsarna. Driftsäker.

+ för PX:
Växlar (blir dock minus i stan).
Lättmekad.
Går att göra snygg om man är rik.
Går att göra snabb om man är ännu rikare.
nooben
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 40
Joined: Mon 20 Jun 2005, 12:14
Location: Sweden

Post by nooben »

patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

PX 5e växel!!!!!!!!!!! USCH!
Håller inte om man trimmat enligt tillverkaren.

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
nooben
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 40
Joined: Mon 20 Jun 2005, 12:14
Location: Sweden

Post by nooben »

Låter konstigt att tillverkaren till den femte växeln säger att det inte håller.
Vem sa han det till?
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Citat från SIP forumet!

"FA said it's for NON-tunend engin only stock!!!

that's why my frend broke is gear box (he was using 210 malossi+30er carburator)

i think that it's a cheap excuse from FA, why making a 5 speed gear box if you can't use it with a kit???

because it's badly made!!!!!


"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
nooben
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 40
Joined: Mon 20 Jun 2005, 12:14
Location: Sweden

Post by nooben »

Hehe. Lysande.
Jaja, man behöver väl inte mer än 4 växlar på en gammal slö 80-talare ändå. Ingen skada skedd m.a.o.
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Nej knappast!
5 växlade kittet är rätt så dyrt samt att det bygger på det "gamla" växelkorset och axel så det blir till att "byta ner sig" om man vill ha en extra växel.
Bättre att trimma hårdare :D


"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
beluga
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 30
Joined: Sat 30 Jul 2005, 16:03
Location: Sweden

Post by beluga »

Prestanda på Peugeot Speedfighter 100cc orginal?
Trimmad? Toppfart altså.
nooben
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 40
Joined: Mon 20 Jun 2005, 12:14
Location: Sweden

Post by nooben »

Vet inte exakt men de brukar orginal gå som en rejält trimmad 50cc-scooter. Dvs runt 90-100km/h. Det är dock lätt att avstrypa.
En vän hade en ostrypt med trimblås som gjorde ca 130km/h mätarfart. Vilket betyder ca 120 när det gäller nya scootrar. ;)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />PX200E :D 86- :wink:
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hej,
i vilket avsende är -86 och senare överlägsen de tidigare?
Leif:D
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Växelkorset och axeln är utbytta från -86
http://www.tginferno.se/vx.htm
Skulle inte kalla dom överlägsna bara lite bättre/tåligare.:D

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Från 86 är det spår för växelkorsets olika lägen i själva axeln.
När man belastar motorn så hålls alltså korset på plats av dessa spår vilket medför att i den nya växellådan kan man köra med att bra mycket mer slitet kors innan det börjar hoppa ur i andra och tredje växeln.

/Calle
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Tack båda!8)
Leif
Post Reply