sätta ihop motor halvor
sätta ihop motor halvor
Då har jag kommit så pass långt att jag skall montera ihop min motor på min touring, men har en utmaning med att få ihop halvorna. någon som kan ge meg ett par tips?
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
-
- Lärling
-
- Mästare
Sätt in en kil eller bred mejsel mellan vevhalvorna på motsatt sida mot vevtappen
* Kyl ner ramlagret som sitter på veven och värm motorblockets lagersäte - akta packboxen för värmen
* Tryck ner kicken och sätt ihop motorhalvorna. Ibland måste man värma mer på lagersätets utsida om halvorna inte går i direkt.
* Spänn ihop kring veven och knacka försiktigt på veven (akta gängorna) så den löper fritt
* Ta ur kilen - nu ska veven rotera fritt och ledigt. DEt finns specialverktyg som drar i veven men man kan också spänna med svänghjulsmuttern och ha en passande hylsa som mellanlägg mot blocket.
mvh/HB
(som undviker släggan)
* Kyl ner ramlagret som sitter på veven och värm motorblockets lagersäte - akta packboxen för värmen
* Tryck ner kicken och sätt ihop motorhalvorna. Ibland måste man värma mer på lagersätets utsida om halvorna inte går i direkt.
* Spänn ihop kring veven och knacka försiktigt på veven (akta gängorna) så den löper fritt
* Ta ur kilen - nu ska veven rotera fritt och ledigt. DEt finns specialverktyg som drar i veven men man kan också spänna med svänghjulsmuttern och ha en passande hylsa som mellanlägg mot blocket.
mvh/HB
(som undviker släggan)