Hjälp med bakbromsen

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
borje
Nybörjare
Nybörjare

Hjälp med bakbromsen

Post by borje »

Hej Jag har en Touring 150 (VGLB1T) -62'a, Skall byta bromsbackar bak och har beställt nya GF0024(150 x 24 mm-NewFren) Problemet är att de nya är ca 2mm bredare än de gamla.
bild 1. Skall bromstrumman vara plan från innerkant till ytterkant eller skall backen passa ner i ett spår, på bilden ser man vid pilen hur det är som en klack i ytterkant, denna klack är ca 1mm hög

bild 2,3 här ser man hur den gamla backen är smalare (22mm) och går innanför klacken och den nya backen (24mm) lägger sig uppe på - och då får jag inte ihop bromsen. De gamla backarna har förra reparatörn slipat ner ena långsidan så bredden blev 22mm

Kan det vara så att bromstrumman är så nersliten att det med tiden har slipats ner ett spår (22mm)

Image,Image,Image
Touring 150cc, 62'a, VGLB1T
borje
Nybörjare
Nybörjare

Post by borje »

Någon som har svarvat till bromsbanan eller är det nytt som räknas?
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Har hört att man svarvat bromstrummor för att de blivit ovala. Om du går via EHR på veckoslutet så kan du ju kolla om de har en trumma där någonstans liggande. Tycker mig komma ihåg att jag sett några trummor i hög när jag var där senast. Ta med den gamla om du tagit loss den, så kan du jämföra.
borje
Nybörjare
Nybörjare

Post by borje »

Nu är nya bromsbackar monterade och bromstrumman är på plats , Jag använde en pelarborrmaskin med en 20 mm slippappers rondell, långsam fart, för att slipa ner den yttre klacken. Det visade sig att det även fanns en smal klack i botten av trumman så den "Dremlade" jag ner.

/Börje
Post Reply