Nybörjarhjälp med Touring 150 GL -57 + lackerare
Nybörjarhjälp med Touring 150 GL -57 + lackerare
Jag har tagit på mig ett renoveringsobjekt i form av en gammal 150 GL -57:a som jag tänkt ägna mig åt under vinterhalvåret. Eftersom jag är nybörjare inom området så skulle jag behöva lite experthjälp!
1. Det lär skilja en hel del på den här och efterföljande (åtminstone från -59) vad jag har förstått. Jag har några grejer som jag skulle behöva köpa nya så nu undrar jag vilka delar av dessa som skiljer sig och vart man kan få tag i grejerna
Det jag behöver i nuläget är:
* Sadel (den som satt på upptäckte jag var nån sorts hemmamek med ytterst tveksam upphängning...). javascript:emoticon(':-?') Passar t ex den här: http://scooter-center.com/scoweb/pages/ ... egory2=CAT?
*Packning mellan luftburk och förgasare (eller ska man skära till en själv?)
*Lock till luftburk
*Hastighetsmätartavla (glas, sarg och packning verkar EM-scooters ha)
*Bensinkran
*Ljuddämpare
2. Det verkar som om det ska vara batteri på den här från början. Är det så? (det ser iaf ut att vara ett fäste för det och det sitter en likriktare under vänster sidokåpa).
*Vad är de tre fästena till höger om batterifästet till för?
Se bild: http://yfrog.com/0wdsc03149pj
*Eftersom jag tänkt blästra och måla så småningom så vill jag plocka bort snäpplåset till "handskfacket" på vänstersidan. Hur ersätter man den sprint som håller den på plats så att det blir snyggt?
Bild: http://yfrog.com/0zdsc03163ej
*Jag har fått för mig att det ska sitta nån liten lampa eller liknande i hålet ovanför hastighetsmätaren. Nån som har nån aning om vad det är för nåt? Kan det gå att få tag i en sån?
Se bild: http://yfrog.com/bedsc03168qj
4. Jag kommer ha behov av en bra och "prisvärd" lackerare (ev. även blästrare) i närheten av örebro så småningom. Några tips?
Det var allt jag kunde komma på för tillfället. Jag är jättetacksam för alla svar jag kan tänkas få!
1. Det lär skilja en hel del på den här och efterföljande (åtminstone från -59) vad jag har förstått. Jag har några grejer som jag skulle behöva köpa nya så nu undrar jag vilka delar av dessa som skiljer sig och vart man kan få tag i grejerna
Det jag behöver i nuläget är:
* Sadel (den som satt på upptäckte jag var nån sorts hemmamek med ytterst tveksam upphängning...). javascript:emoticon(':-?') Passar t ex den här: http://scooter-center.com/scoweb/pages/ ... egory2=CAT?
*Packning mellan luftburk och förgasare (eller ska man skära till en själv?)
*Lock till luftburk
*Hastighetsmätartavla (glas, sarg och packning verkar EM-scooters ha)
*Bensinkran
*Ljuddämpare
2. Det verkar som om det ska vara batteri på den här från början. Är det så? (det ser iaf ut att vara ett fäste för det och det sitter en likriktare under vänster sidokåpa).
*Vad är de tre fästena till höger om batterifästet till för?
Se bild: http://yfrog.com/0wdsc03149pj
*Eftersom jag tänkt blästra och måla så småningom så vill jag plocka bort snäpplåset till "handskfacket" på vänstersidan. Hur ersätter man den sprint som håller den på plats så att det blir snyggt?
Bild: http://yfrog.com/0zdsc03163ej
*Jag har fått för mig att det ska sitta nån liten lampa eller liknande i hålet ovanför hastighetsmätaren. Nån som har nån aning om vad det är för nåt? Kan det gå att få tag i en sån?
Se bild: http://yfrog.com/bedsc03168qj
4. Jag kommer ha behov av en bra och "prisvärd" lackerare (ev. även blästrare) i närheten av örebro så småningom. Några tips?
Det var allt jag kunde komma på för tillfället. Jag är jättetacksam för alla svar jag kan tänkas få!
Sadel: Nej inte den, men beställde lite i förrgår och råkade se att SIP har:
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... GL150.aspx
Packningen ingår i packningssatsen, men är inte svår att skära till själv.
Locket: Leta begagnat, finns ej.
Din tavla ser tillräckligt bra ut, tycker jag.
Bensinkran finns också bla. på SIP
Ljuddämpare finns, du ska ha samma som GS150 - VS1. (Tror jag, men nu när jag tänker efter har jag aldrig provat. De som sitter på svenska VGL ser ut att vara likadana som VS1, men det kan ju faktiskt vara en annan krök. Ljuddämpare till VB1 eller VL2-3 borde också passa, skillnaden är att de hade 8-tumshjul medan VGL och GS har tiotums.
Fästena till höger är för en ihoprullad verktygssats. Sitter med två fjädrar och en krok. Pascoli har, kanske andra.
Man borrar ut och sätter dit en ny nit.
Ingen lampa utan ett rött liten plastlock. Fanns på EHR förr, vet inte hur det är nu.
På SIP hör du hemma i kategorin: Spareparts - Vespa 98/125/150/GS -`56
Där hittar du en hel del till din hoj.
Lycka till!
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... GL150.aspx
Packningen ingår i packningssatsen, men är inte svår att skära till själv.
Locket: Leta begagnat, finns ej.
Din tavla ser tillräckligt bra ut, tycker jag.
Bensinkran finns också bla. på SIP
Ljuddämpare finns, du ska ha samma som GS150 - VS1. (Tror jag, men nu när jag tänker efter har jag aldrig provat. De som sitter på svenska VGL ser ut att vara likadana som VS1, men det kan ju faktiskt vara en annan krök. Ljuddämpare till VB1 eller VL2-3 borde också passa, skillnaden är att de hade 8-tumshjul medan VGL och GS har tiotums.
Fästena till höger är för en ihoprullad verktygssats. Sitter med två fjädrar och en krok. Pascoli har, kanske andra.
Man borrar ut och sätter dit en ny nit.
Ingen lampa utan ett rött liten plastlock. Fanns på EHR förr, vet inte hur det är nu.
På SIP hör du hemma i kategorin: Spareparts - Vespa 98/125/150/GS -`56
Där hittar du en hel del till din hoj.
Lycka till!
Jag vill minnas att jag har en sån här på min:
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... GL150.aspx
Det ska väl vara en med chokereglage?
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... GL150.aspx
Det ska väl vara en med chokereglage?
Oh jäklar. Menar ni att choken sitter integrerad i sadeln? Min choke sitter i ett hål ut på högersidan under bensintanken. Med andra ord är det en fullösning? Se bild:http://yfrog.com/89chokej
Hittade en bild på en -58:a med liknande lösning (inte riktigt samma ställe) så det verkar ganska vanligt av någon anledning.
Hur går det att köra vespan utan batteri? Finns det risk för att det blir för ojämn spänning?
Det lilla plastlocket. Vad är det till för? Skruvade bort strålkastaren idag och upptäckte att det ska sitta en lampa som lyser bakåt in i strålkastarhuset. Ska den lysa upp plastlocket (indikator för helljus) eller är det helt enkelt hastighetsmätarbelysningen?
Vad behöver man för verktyg för att få dit en sådan nit?
Behöver hjälp med tändningsinställningen. Några bra länkar?
Tack så mycket för er hjälp, det uppskattas verkligen!
//Erik
Hittade en bild på en -58:a med liknande lösning (inte riktigt samma ställe) så det verkar ganska vanligt av någon anledning.
Hur går det att köra vespan utan batteri? Finns det risk för att det blir för ojämn spänning?
Det lilla plastlocket. Vad är det till för? Skruvade bort strålkastaren idag och upptäckte att det ska sitta en lampa som lyser bakåt in i strålkastarhuset. Ska den lysa upp plastlocket (indikator för helljus) eller är det helt enkelt hastighetsmätarbelysningen?
Vad behöver man för verktyg för att få dit en sådan nit?
Behöver hjälp med tändningsinställningen. Några bra länkar?
Tack så mycket för er hjälp, det uppskattas verkligen!
//Erik
Det lilla plastlocket.....
Så här ser det ut inuti mitt styre. Ett rött litet plastlock (som förre ägaren limmat med superlim så nu är det dött). Hålet ovanför är till tändningslåset, som du inte har, eller?


/Clas
Ja, det där är en egen lösning. Det finns ett hål i karossen, framför tanken, där chokevajern ska komma upp. Chokespaken är bara en böjd stålpinne (iofs med många böjar) som fästs i samma bult som sadelstommen. VGL-typen finns hos EHR, men du bör veta hur den ska se ut, vet inte om de är uppmärkta. (28933 är artikelnumret).
Och det är bara "tysk touring" 58:or, som har tändningslås.
/P
Och det är bara "tysk touring" 58:or, som har tändningslås.
/P
boffen wrote:Oh jäklar. Menar ni att choken sitter integrerad i sadeln? Min choke sitter i ett hål ut på högersidan under bensintanken. Med andra ord är det en fullösning? Se bild:http://yfrog.com/89chokej
Hittade en bild på en -58:a med liknande lösning (inte riktigt samma ställe) så det verkar ganska vanligt av någon anledning.
Hur går det att köra vespan utan batteri? Finns det risk för att det blir för ojämn spänning?
Det lilla plastlocket. Vad är det till för? Skruvade bort strålkastaren idag och upptäckte att det ska sitta en lampa som lyser bakåt in i strålkastarhuset. Ska den lysa upp plastlocket (indikator för helljus) eller är det helt enkelt hastighetsmätarbelysningen?
Vad behöver man för verktyg för att få dit en sådan nit?
Behöver hjälp med tändningsinställningen. Några bra länkar?
Tack så mycket för er hjälp, det uppskattas verkligen!
//Erik
Detta kanske är den röda plastlinsen som ska sitta på styrhuvudet?
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... t+GST.aspx
[/img]
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... t+GST.aspx
[/img]
Riktigt vad Piaggios ingenjörer har tänkt är svårt att säga, men antagligen är idén att om att om allt är väl så lyser den lampan som tecken att allt fungerar. Och om lampan är sönder så går den också går sönder, kanske? Eller så lyser den starkare eller svagare eller något. Nå, plastlocket visar i vilket fall att den lilla lampan lyser... 

haha, plastlocket är till för att visa att den lilla lampan funkar. det låter som en viktig funktion! 
har kommit fram till att det borde vara en indikation för om ljuset är på eller ej. men man vet aldrig med som där italienarna...
tack för all hjälp iaf! nu har jag precis handlat hem några krysskilar så i nästa vecka så hoppas jag få igång hela stallet hästar!
går allt som det ska så kan jag äntligen börja plocka ner hojen och se exakt vad som behöver göras/handlas för att få den i skick till sommaren.
Letar för övrigt efter en lackerare/"blästrare" i örebro-området. några förslag någon??

har kommit fram till att det borde vara en indikation för om ljuset är på eller ej. men man vet aldrig med som där italienarna...
tack för all hjälp iaf! nu har jag precis handlat hem några krysskilar så i nästa vecka så hoppas jag få igång hela stallet hästar!

Letar för övrigt efter en lackerare/"blästrare" i örebro-området. några förslag någon??
Åtminstone har Rallyn en motsvarande kufisk liten lampa och plastlock. Knappast har de tidigare Vesporna så mycket mer avancerade system. Men skulle inte förvåna mig om idén faktiskt är att lilla lampan smäller om riktiga lampan slocknar pga kedjekopplat elsystem. Och då är ju systemet helt fiffigt...
Sedan kommer sådana petitesser som om man faktiskt ser att lilla lampan slocknat i solsken eller annars heller? Om det är mörkare så ser man, men då ser man nog att körlampan inte fungerar heller...
Sedan kommer sådana petitesser som om man faktiskt ser att lilla lampan slocknat i solsken eller annars heller? Om det är mörkare så ser man, men då ser man nog att körlampan inte fungerar heller...

Plåt över vajrar och kablar
Nu återkommer jag med en ny fråga.
Går det att få bort plåten som sitter över styrstången och täcker kablar och vajrar mitt framför sadeln? Se bild: http://yfrog.com/justyrstngspltj
Jag tog bort de två skruvarna men dom verkar inte fästa nånting. Antar att dom är till för reservhjul? Vågar man hamra in en mejsel mellan benskölden och plåten? Känns som om det skulle underlätta vajerdragning mm så småningom om den går att lossa...
//Erik
Går det att få bort plåten som sitter över styrstången och täcker kablar och vajrar mitt framför sadeln? Se bild: http://yfrog.com/justyrstngspltj
Jag tog bort de två skruvarna men dom verkar inte fästa nånting. Antar att dom är till för reservhjul? Vågar man hamra in en mejsel mellan benskölden och plåten? Känns som om det skulle underlätta vajerdragning mm så småningom om den går att lossa...
//Erik
Re: Plåt över vajrar och kablar
Hei, du kan inte ta vort plåten. den er punkt svetsad.
Att dra kablarna ær inte det stora jobbet.
Det jag gjorde var at hag børgade bakifrån och arbetade meg fram. Tog en timme, men verre en så ær det inte.
Dom två skruvarna du refererar til ær til før reservhjuls hållaren.
Vajrarna ær ennu unklare at dra. Dom tog jag från styret.
Lycka till
Att dra kablarna ær inte det stora jobbet.
Det jag gjorde var at hag børgade bakifrån och arbetade meg fram. Tog en timme, men verre en så ær det inte.
Dom två skruvarna du refererar til ær til før reservhjuls hållaren.
Vajrarna ær ennu unklare at dra. Dom tog jag från styret.
Lycka till
boffen wrote:Nu återkommer jag med en ny fråga.
Går det att få bort plåten som sitter över styrstången och täcker kablar och vajrar mitt framför sadeln? Se bild: http://yfrog.com/justyrstngspltj
Jag tog bort de två skruvarna men dom verkar inte fästa nånting. Antar att dom är till för reservhjul? Vågar man hamra in en mejsel mellan benskölden och plåten? Känns som om det skulle underlätta vajerdragning mm så småningom om den går att lossa...
//Erik
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Om de gamla är kvar så är mycket vunnet. Kör in en dubbelt längre vajer än normalt igenom ett gammalt hölje och trä på ett nytt yttre hölje på den utstickande vajerdelen. Skruva fast något i ändan på vajern så att nya höljet hålls ordentligt och inte rymmer. Eventuellt en tejpbit runt gamla och nya höljets kanter så att nya höljet inte fastnar i svängarna. Sedan drar du i vajern på gamla ändan och får gamla höljet ut. Stoppar givetvis när nya ytterhöljet är på plats. Sedan trär du den riktiga vajern på plats. Och fortsätter med följande ytterhölje.
Finns motsvarande (bättre) beskrivningar om du kollar med sökfunktionen.
Finns motsvarande (bättre) beskrivningar om du kollar med sökfunktionen.
ok, nu har jag fått lite blandade svar. jag rekommenderas att inte dra ur kabelstammen för att det är krångligt att få igenom den nya. samtidigt är det inga problem att få igenom ny kabelstam och vajrar i en blästrad ram. hmmm, med andra ord vet jag inte hur jag ska göra. men det kan väl vara bra att få ut allt om jag ska blästra? samtidigt är jag rädd att jag inte får tillbaka kabelstammen igen.
för övrigt, vad tror ni om ordningen: först svetslagning, sen plåtslagning, blästring, ev. spackling, grund- och färdiglackning. ska man ta blästringen innan plåtslagningen, eller kanske t.o.m innan svetslagning? fast då behöver den väl grundas också för att undvika rost...
för övrigt, vad tror ni om ordningen: först svetslagning, sen plåtslagning, blästring, ev. spackling, grund- och färdiglackning. ska man ta blästringen innan plåtslagningen, eller kanske t.o.m innan svetslagning? fast då behöver den väl grundas också för att undvika rost...
-
- Nybörjare
- Posts: 24
- Joined: Sat 06 May 2006, 12:34
- Location: Sweden
- Contact:
El... Vespa GL1T -58
Jag har ju sprungit på en likadan Vespa (1958) som diskuteras här, så jag passar på att komma med några frågor också. Hoppas det är okej.
Igår gjordes första attacken på Vespan som stått still i 15 år. Vi tog ur tanken och gjorde rent den, slängde på en ny bensinslang, i med lite frisk bensin, ett nytt tändstift, några tryck på flödaren och sen startade den på andra kicken. Helt otroligt! Och motorn spinner som en katt.
Nu till min fråga. Det här ju då en "tysk-touring" men batterifunktionen verkar vara förbikopplad, åtminstone ser vi varken kablar eller hål för kablar in till batteriplatsen i sidkåpan. Det stora problemet är att alla kablar till tändningslåset i ljuskåpan inte sitter på plats... Och sen finns det ju ytterligare en brytare på styret (tuta och hel/halvljus, antar jag) som skall synka med tändningslåset.
Är det någon som kan ge något tips om hur kablarna skall sitta?
Jag behöver all hjälp jag kan få...
Tobbe
PS. Choke-funktionen skulle jag också behöva hjälp med. Vi har hittat choken, men det finns inget reglage utvändigt som gör choken lätt att använda. Lite bökigt att komma åt den just nu alltså.
Igår gjordes första attacken på Vespan som stått still i 15 år. Vi tog ur tanken och gjorde rent den, slängde på en ny bensinslang, i med lite frisk bensin, ett nytt tändstift, några tryck på flödaren och sen startade den på andra kicken. Helt otroligt! Och motorn spinner som en katt.
Nu till min fråga. Det här ju då en "tysk-touring" men batterifunktionen verkar vara förbikopplad, åtminstone ser vi varken kablar eller hål för kablar in till batteriplatsen i sidkåpan. Det stora problemet är att alla kablar till tändningslåset i ljuskåpan inte sitter på plats... Och sen finns det ju ytterligare en brytare på styret (tuta och hel/halvljus, antar jag) som skall synka med tändningslåset.
Är det någon som kan ge något tips om hur kablarna skall sitta?
Jag behöver all hjälp jag kan få...
Tobbe
PS. Choke-funktionen skulle jag också behöva hjälp med. Vi har hittat choken, men det finns inget reglage utvändigt som gör choken lätt att använda. Lite bökigt att komma åt den just nu alltså.
..my ride is here.
Hej, Tobbe. Här finns kopplingsschema:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... 1&start=15
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... 1&start=15
-
- Nybörjare
- Posts: 24
- Joined: Sat 06 May 2006, 12:34
- Location: Sweden
- Contact:
Tack
Stort tack, Paka.
Har du någon fiffig lösning på choken också? Jag läste någonstans att den skall vara integrerad med sadeln på nåt vis. Stämmer det?
Har du någon fiffig lösning på choken också? Jag läste någonstans att den skall vara integrerad med sadeln på nåt vis. Stämmer det?
..my ride is here.
Integrerad är väl att ta i. Den ser ut ungefär som en sådan där krok man köper på Biltema att montera gummibussningar med. Sedan viker den 90 grader nedåt i framkant för att fästas i främre sadelfästet.
Här kommer lite bilder om du tycker att min beskrivning är för luddig


Ledsen att du fått vänta hela säsongen på svar. Jag har inte varit aktiv här så länge.
Här kommer lite bilder om du tycker att min beskrivning är för luddig



Ledsen att du fått vänta hela säsongen på svar. Jag har inte varit aktiv här så länge.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83