Örebro Scooterklubb äntligen i morgontidningen

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Sten Åqvist
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Örebro Scooterklubb äntligen i morgontidningen

Post by Sten Åqvist »

Örebro Scooterklubb Mondo i reportage i nästan ett helt uppslag. Lokala morgontidningen NA som skriver positivt men har lite svårt med att stava till scooter.
Se här http://na.se/stadsliv/1.623536-morkret- ... terklubben
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Det verkar vara lite si och så med korrekturläsningen överhuvudtaget, faktiskt...
Skönt att höra att inte ens möker stoppar er iaf - en äkta scooterist bangar inte för lite dålig lukt. :lol:
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Det heter faktiskt skoter på riktig svenska. Scooter är engelska som ni i Sverige kanske tycker är finare. Båda uttalas på samma sätt, eller uttalar ni det engelsk med ett u? Samma pjosk med ordet orkidé också. Av någon orsak försöker svenskar skriva orchidé. Ser kanske finare ut, lillfingret höjs kanske mera? Men är inte riktig svenska. Snöskoter, vattenskoter och (motor?)skoter.

Fnys!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

vespaco wrote:Det heter faktiskt skoter på riktig svenska. Scooter är engelska som ni i Sverige kanske tycker är finare. Båda uttalas på samma sätt, eller uttalar ni det engelsk med ett u? Samma pjosk med ordet orkidé också. Av någon orsak försöker svenskar skriva orchidé. Ser kanske finare ut, lillfingret höjs kanske mera? Men är inte riktig svenska. Snöskoter, vattenskoter och (motor?)skoter.

Fnys!
Svenska stavningsprogrammet i min dator godkänner båda, men plural på skoter blir skotrar, på scooter blir det scooters.
"Scoot" betyder "run away quickly". :lol: :lol: :lol:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

vespaco wrote:Det heter faktiskt skoter på riktig svenska. Scooter är engelska som ni i Sverige kanske tycker är finare.

Fnys!
Det är mindre risk för missförstånd om man stavar "scooter", min första vespa blev felaktigt försäkrad på grund av okunskap hos mitt dåvarnade försäkringsbolag. Jag blev misstänksam när ett erbjudande om att köpa billigt "lås till bandet" dök upp via försäkringen.

ps, var någon på "skoterns dag" som traditionsenligt hölls förra lördagen utanför denna butik http://www.skoterbutiken.se
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Image

jag använde aldrig ordet skoter i skriven form innan jag gick med i scooterklubben, så hur det stavades brydde jag mig inte. Broshyren från 1981 då jag köpte min Vespa använder stavningen skoter.
Seagrove
Entusiast
Entusiast

Post by Seagrove »

I rest my case, som vi brukar säga i gamla Sverige:
Image
Sedan 1954...
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Seagrove wrote:I rest my case, som vi brukar säga i gamla Sverige:
Image
Sedan 1954...
Innan du "restar", hur skriver du scooter i bestämd form plural, redaktörn?
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

SAOL (scooter finns INTE med):

Image

/P (Men i dessa tider är det väl inget att bråka om, allt ska ju skrivas på engelska. Jag bor tex rätt nära Ericsson Globe...)
Last edited by Paka on Wed 04 Nov 2009, 17:05, edited 1 time in total.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Försökringsbolag, jo jag tackar, det är aldrig lätt vad man än gör! Jag har fått springa maraton för att få personalen att fatta vad man vill och hur det skall vara. Med telefon är det helt omöjligt. Så det är nog bäst att försökra en vespa (=skoter) istället för en skoter. Det borde de fatta, eftersom de flesta tror att vespa är ett synonym för skoter. Fast man får nog kolla att det inte blir en moped i samma veva, eftersom de tror att alla skotrar är mopeder. Bäst är att säga alla orden "jag vill försäkra en skoter, en vespa, i mc klass, tack!". Då kan man lyckas. Kanske. :evil:

Seagrove: Fanns inte bättre ord då heller. Utländska har alltid låtit bättre också när man restar sina keisar...

Faktum är att man borde ha ett helt nytt namn för skotrar, det blir ju bara en massa missförstånd vad man än gör i dagens läge. Också på utländska i utländerna. Förslag någon? :twisted: Vesputer, kanske?
Seagrove
Entusiast
Entusiast

Post by Seagrove »

Scootrarna, förstås.
Eller så kan vi göra som i Norrbotten och beteckna våra fordon som "sommarskotrar", då blir det ingen förväxling, Federico!
Tidningen Motor nr 12/1954:
"...visar den svenska scootern Apollo-Biet med 128 kubiks JB...".
Svensk Motortidning 1 april 1954:
"Vespan, alla scootrars urmoder, känns väl igen t h".
Red:s anm: Där är det en bild på en tysik "königin", den med lyse på både framskärmen och styret, men det är en annan historia.
Jah Seagrove

Seagrove
Entusiast
Entusiast

Post by Seagrove »

SAOL? Det är för översättare och annat löst folk!
Jah Seagrove

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Seagrove wrote:Scootrarna, förstås.
Eller så kan vi göra som i Norrbotten och beteckna våra fordon som "sommarskotrar", då blir det ingen förväxling, Federico!
säg inte det: http://www.youtube.com/watch?v=TBeQA1trE2U
Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Hehehee! Allt hittar folk på... Den har små hjul och öppet mellanrum mellan styre och sadel. Så visst här har vi ju den perfekta allt i ett skotern! Måntro det stod Vespa på stänklappen tro? :wink:
Sten Åqvist
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Sten Åqvist »

Ronnie wrote:Det verkar vara lite si och så med korrekturläsningen överhuvudtaget, faktiskt...
Skönt att höra att inte ens möker stoppar er iaf - en äkta scooterist bangar inte för lite dålig lukt. :lol:

Det verkar vara korrekturläsningen som är problemet. Allt var rätt stavat från början. Scooter stavat scooter osv . Men vi är glada ändå för en så bra artikel och rejält utrymme med nästan två sidor scooter i vår dagstidning.
Kanske kommer det även ett reportage om snöskoter för nu har vi fått snö.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Artikeln var bra tycker jag också! Bra och skoj text/innehåll.

Och om t.o.m. korrekturprogrammet korrigerar till skoter så har vi ett bevis för skoter/mot scooter igen... 8)
Seagrove
Entusiast
Entusiast

Post by Seagrove »

För att elda på lite mer; den svenske importören av, jag tror det var 50 cc-maskinen Alpino, försökte på 1950-talet lansera det helfestliga "skutta" istället för, ja, det där ordet man inte törs skriva längre.
Fast det blir ju rätt coolt:

Svenska Skutta-klubben!

Det blir nog en motion till årsmötet.
Jah Seagrove

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Seagrove wrote:För att elda på lite mer; den svenske importören av, jag tror det var 50 cc-maskinen Alpino, försökte på 1950-talet lansera det helfestliga "skutta" istället för, ja, det där ordet man inte törs skriva längre.
Fast det blir ju rätt coolt:

Svenska Skutta-klubben!

Det blir nog en motion till årsmötet.
är det Fuji Rabbit man kör i skutta-klubben?
Federico
Seagrove
Entusiast
Entusiast

Post by Seagrove »

Tyvärr börjar detta likna en urspårad blogg med fågeltema på ett mig närliggande forum...
Jah Seagrove

vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Skutta!! Yes! :D Och visst skuttar skotrarna emellanåt om kopplingen inte riktigt är som den borde... Då är man en verklig skutterist/skuttare!
Post Reply