Ny här.... Lite köptips
Ny här.... Lite köptips
Hej
Första inlägget här och sen får vi se hur det slutar...
Har kört tung MC i många år men fick fingrana på en koreansk plastgris som köptes på spekulation och tom kördes ett par mil, och det var ju skoj. Har väl alltid gillat scootrar och har ett litet förflutet i 70-80 talets mods kultur, who och jam-skivorna samt myggjagarna finns kvar än...
Nu har jag gått och blivit lite småsugen på en Lambretta och behöver lite köptips;
Jag ligger på ca 100 pannor så det är väl 175 cc och uppåt som gäller...
Stil är viktigt smalt och smäckert och inga fyrkantigheter ,60- tal eller tidigare är det som gäller.
Man skall kunna hitta reservdelar också....
Är ingen orginal-taliban men skall se ok ut
Skall vara startklart.
Ge upp Lambrettaplanerna och titta på Vespa i stället ?
Så nu letar jag lämpliga modeller och prisbilder för dessa
Första inlägget här och sen får vi se hur det slutar...
Har kört tung MC i många år men fick fingrana på en koreansk plastgris som köptes på spekulation och tom kördes ett par mil, och det var ju skoj. Har väl alltid gillat scootrar och har ett litet förflutet i 70-80 talets mods kultur, who och jam-skivorna samt myggjagarna finns kvar än...
Nu har jag gått och blivit lite småsugen på en Lambretta och behöver lite köptips;
Jag ligger på ca 100 pannor så det är väl 175 cc och uppåt som gäller...
Stil är viktigt smalt och smäckert och inga fyrkantigheter ,60- tal eller tidigare är det som gäller.
Man skall kunna hitta reservdelar också....
Är ingen orginal-taliban men skall se ok ut
Skall vara startklart.
Ge upp Lambrettaplanerna och titta på Vespa i stället ?
Så nu letar jag lämpliga modeller och prisbilder för dessa
Ural m72 och BMW R75 i garaget nu i sällskap med en Lambretta li 1958
-
- Entusiast
Ja man kan ju inte säga att en klassisk scooter, varken Lambretta eller Vespa är några fartvidunder vare sig man väger 100 eller 60 så där får nog stilen och utseendet på scootern avgöra. (eller trimbudgeten) Vare sig man väljer Lammy el Vespa så finns ju (med undantag för några svåra modeller bl.a SS180, finns fler som andra på forumet kan bättre) alla reservdelar att få tag på. Till Lambretta nytillverkas väl det mesta?
För prisbilder etc så håll utkik på Blocket eller marknaden här, på Blocket finns både Lambretta och Vespa senast jag kollade..... Välkommen..
För prisbilder etc så håll utkik på Blocket eller marknaden här, på Blocket finns både Lambretta och Vespa senast jag kollade..... Välkommen..
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)
-
- Nybörjare
-
- Lärling
Tyvärr hoppar jag raskt off topic nu, men då kanske du vet om en Saab V4 kupefläkt passar på en Volvo 210 med modifikation?
Tillbaks on topic. Gillar du smalt och smäckert är väl Lambretta modellerna TV175 Serie III, DL 200 och SX 200 lämpliga om du vill ha original kraft. Sedan finns ju LI 150 som ska vara bra att trimma har jag hört. Är själv en Vespa-greaser.
Tillbaks on topic. Gillar du smalt och smäckert är väl Lambretta modellerna TV175 Serie III, DL 200 och SX 200 lämpliga om du vill ha original kraft. Sedan finns ju LI 150 som ska vara bra att trimma har jag hört. Är själv en Vespa-greaser.
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Är väl plastfläkthjulet man flyttar för att få ett lättare hjul och högrevarv med bättre flås, för övrigt så är det samma fläkt i 210 och 544...
Tar av besserwisserhatten och lovar att aldrig ta på den i det här forumet igen.
Jag upprepar, jag vet inte ett skit om scootrar
Tar av besserwisserhatten och lovar att aldrig ta på den i det här forumet igen.
Jag upprepar, jag vet inte ett skit om scootrar
Ural m72 och BMW R75 i garaget nu i sällskap med en Lambretta li 1958
Jag gick i exakt samma tankar som trådskaparen tidigare.
När första tokidéerna lagt sig och ett sunt, nyktert tänkande tog vid, beslutade jag mig för att första scootern skulle vara en problemfri körmaskin.
Den korta räckvidden samt moderna mackars inriktning på korv och läsk, om de överhuvud taget är bemannade, gjorde att separatsmörjning var ett krav.
Första säsongen är nu avverkad på en PX 200E-95 och jag har haft tokroligt under tiden. Först nu känner jag mig mogen för ett äldre objekt som renodlat hobbyfordon.
När första tokidéerna lagt sig och ett sunt, nyktert tänkande tog vid, beslutade jag mig för att första scootern skulle vara en problemfri körmaskin.
Den korta räckvidden samt moderna mackars inriktning på korv och läsk, om de överhuvud taget är bemannade, gjorde att separatsmörjning var ett krav.
Första säsongen är nu avverkad på en PX 200E-95 och jag har haft tokroligt under tiden. Först nu känner jag mig mogen för ett äldre objekt som renodlat hobbyfordon.
Hej
har man bra ekonomi och gillar snygga scootrar då
skulle jag har köpt en TV eller SX 200
du får en fin i sverige för kring 30-50 tusen
utomlands upp till det dubbla..
inga problem med delar..
nackdel..?
lite mer skruva o lite dyrare delar än tex en Touring...
men det går 200 touring på 1 Lambretta 200
då är mao mkt ovanligare
dock se till att renoverigen på en så pass dyr är riktigt utförd..
för varje liten genväg drar ner mkt på priset..
har man bra ekonomi och gillar snygga scootrar då
skulle jag har köpt en TV eller SX 200
du får en fin i sverige för kring 30-50 tusen
utomlands upp till det dubbla..
inga problem med delar..
nackdel..?
lite mer skruva o lite dyrare delar än tex en Touring...
men det går 200 touring på 1 Lambretta 200
då är mao mkt ovanligare
dock se till att renoverigen på en så pass dyr är riktigt utförd..
för varje liten genväg drar ner mkt på priset..
jag väger nästan 100, eller strax under och johannes gör samma och peter gör samma.
vi alla tre kör trimmade vespa smallframes
Vespa Primavera eller Popolino (som dom heter i sverige) 125.
Dom funkar kanon tycker vi.
Dom stora modellerna folk snackar om funkar nog bättre som mysfordon att pendla med i 70 på en landsväg medans våra är perfekta för 100 plus hastighet i innerstan
ps. lambretta vet jag tyvärr inget om. ds.
vi alla tre kör trimmade vespa smallframes
Vespa Primavera eller Popolino (som dom heter i sverige) 125.
Dom funkar kanon tycker vi.
Dom stora modellerna folk snackar om funkar nog bättre som mysfordon att pendla med i 70 på en landsväg medans våra är perfekta för 100 plus hastighet i innerstan

ps. lambretta vet jag tyvärr inget om. ds.
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]