Ny här.... Lite köptips

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
gusten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 71
Joined: Tue 13 Oct 2009, 13:05
Location: Lund

Ny här.... Lite köptips

Post by gusten »

Hej
Första inlägget här och sen får vi se hur det slutar...

Har kört tung MC i många år men fick fingrana på en koreansk plastgris som köptes på spekulation och tom kördes ett par mil, och det var ju skoj. Har väl alltid gillat scootrar och har ett litet förflutet i 70-80 talets mods kultur, who och jam-skivorna samt myggjagarna finns kvar än...
Nu har jag gått och blivit lite småsugen på en Lambretta och behöver lite köptips;
Jag ligger på ca 100 pannor så det är väl 175 cc och uppåt som gäller...
Stil är viktigt smalt och smäckert och inga fyrkantigheter ,60- tal eller tidigare är det som gäller.
Man skall kunna hitta reservdelar också....
Är ingen orginal-taliban men skall se ok ut
Skall vara startklart.
Ge upp Lambrettaplanerna och titta på Vespa i stället ?

Så nu letar jag lämpliga modeller och prisbilder för dessa
Ural m72 och BMW R75 i garaget nu i sällskap med en Lambretta li 1958
Loose Lips City Punk
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Tue 13 May 2008, 15:59
Location: Småland

Post by Loose Lips City Punk »

Ja man kan ju inte säga att en klassisk scooter, varken Lambretta eller Vespa är några fartvidunder vare sig man väger 100 eller 60 så där får nog stilen och utseendet på scootern avgöra. (eller trimbudgeten) Vare sig man väljer Lammy el Vespa så finns ju (med undantag för några svåra modeller bl.a SS180, finns fler som andra på forumet kan bättre) alla reservdelar att få tag på. Till Lambretta nytillverkas väl det mesta?
För prisbilder etc så håll utkik på Blocket eller marknaden här, på Blocket finns både Lambretta och Vespa senast jag kollade..... Välkommen..
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

En Lambretta ger även, till skillnad från Vespan om jag inte är felunderättad, många trevliga stunder av meckande i dikesrenen. Att man på detta sätt kan skapa minnen för livet måste man väl endå se som en fördel att välja en Lambretta! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
tjugiofyra
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 28
Joined: Mon 06 Apr 2009, 22:38
Location: Kalmar

Post by tjugiofyra »

Vad som är bäst av Lambretta och Vespa lägger jag mig inte i, men har du lust kan du få byta din Ural mot min Vespa 50... Schysst, eller hur? ;)
Vespa 50 1980
gusten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 71
Joined: Tue 13 Oct 2009, 13:05
Location: Lund

Post by gusten »

Dream on, du kan få låna sambon över en långhelg men Uralen är från 1946 och med detta en av Europas äldsta rullande så den är bara min, min, min :D
Ural m72 och BMW R75 i garaget nu i sällskap med en Lambretta li 1958
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

når e sambon från?? :lol:
gusten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 71
Joined: Tue 13 Oct 2009, 13:05
Location: Lund

Post by gusten »

Tidig sextiotalsmodell....
Ural m72 och BMW R75 i garaget nu i sällskap med en Lambretta li 1958
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Namnam....
gusten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 71
Joined: Tue 13 Oct 2009, 13:05
Location: Lund

Post by gusten »

Back to topic annars får jag sova på soffan....
Är Lambrewttans tillkortakommanden bara elakt förtal ?
Jag vet allt om Volvo PV och ryska motorcyklar men inte ett skit om scootrar så kom igen nu....
Ural m72 och BMW R75 i garaget nu i sällskap med en Lambretta li 1958
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Post by Mike Tropic »

Tyvärr hoppar jag raskt off topic nu, men då kanske du vet om en Saab V4 kupefläkt passar på en Volvo 210 med modifikation?

Tillbaks on topic. Gillar du smalt och smäckert är väl Lambretta modellerna TV175 Serie III, DL 200 och SX 200 lämpliga om du vill ha original kraft. Sedan finns ju LI 150 som ska vara bra att trimma har jag hört. Är själv en Vespa-greaser.
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
gusten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 71
Joined: Tue 13 Oct 2009, 13:05
Location: Lund

Post by gusten »

Är väl plastfläkthjulet man flyttar för att få ett lättare hjul och högrevarv med bättre flås, för övrigt så är det samma fläkt i 210 och 544...
Tar av besserwisserhatten och lovar att aldrig ta på den i det här forumet igen.
Jag upprepar, jag vet inte ett skit om scootrar
Ural m72 och BMW R75 i garaget nu i sällskap med en Lambretta li 1958
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

gusten wrote: Är Lambrewttans tillkortakommanden bara elakt förtal ?
Nja, många lär vara trimmade och det ökar opålitligheten. :)
Martin O
Lärling
Lärling
Posts: 436
Joined: Sun 19 Oct 2008, 15:54
Location: Malmö
Contact:

Post by Martin O »

Jag gick i exakt samma tankar som trådskaparen tidigare.
När första tokidéerna lagt sig och ett sunt, nyktert tänkande tog vid, beslutade jag mig för att första scootern skulle vara en problemfri körmaskin.
Den korta räckvidden samt moderna mackars inriktning på korv och läsk, om de överhuvud taget är bemannade, gjorde att separatsmörjning var ett krav.
Första säsongen är nu avverkad på en PX 200E-95 och jag har haft tokroligt under tiden. Först nu känner jag mig mogen för ett äldre objekt som renodlat hobbyfordon.
BD-Robert
Entusiast
Entusiast
Posts: 137
Joined: Fri 07 Aug 2009, 19:13

Post by BD-Robert »

Hej
har man bra ekonomi och gillar snygga scootrar då
skulle jag har köpt en TV eller SX 200
du får en fin i sverige för kring 30-50 tusen
utomlands upp till det dubbla..
inga problem med delar..
nackdel..?
lite mer skruva o lite dyrare delar än tex en Touring...
men det går 200 touring på 1 Lambretta 200
då är mao mkt ovanligare
dock se till att renoverigen på en så pass dyr är riktigt utförd..
för varje liten genväg drar ner mkt på priset..
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

jag väger nästan 100, eller strax under och johannes gör samma och peter gör samma.

vi alla tre kör trimmade vespa smallframes
Vespa Primavera eller Popolino (som dom heter i sverige) 125.

Dom funkar kanon tycker vi.

Dom stora modellerna folk snackar om funkar nog bättre som mysfordon att pendla med i 70 på en landsväg medans våra är perfekta för 100 plus hastighet i innerstan :)

ps. lambretta vet jag tyvärr inget om. ds.
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Fredrick wrote: Dom stora modellerna folk snackar om funkar nog bättre som mysfordon att pendla med i 70 på en landsväg medans våra är perfekta för 100 plus hastighet i innerstan :)
En P200 går jättebra att åka långtur med i runt hundra.. den funkar bra i innerstan me... myset är ett bonus :lol: :lol: :lol: :lol:
Post Reply