tips angående rost å lack!

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
musselbugg
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

tips angående rost å lack!

Post by musselbugg »

hej!
min fina blåa v50r behöver lite rostborttagning,tänker mig att man sen spacklar lite å rostskyddar å sen lackar.
men hur ska jag tänka ang färgen?
den har tidigare varit bättrad på några ställen och där är det en mörkare blå färg än resten,kan det vara så att det är samma färg som använts men med 20 års mellanrum? eller hur beständig är färgen, hur har ni gjort eller hur skulle ni göra.
hittar inte heller färgkoden på den där tyska sidan som alla länkar till.
det är en v50r 1974.
tror jag sett att man kan "lysa" färgen för att få rätt blandning men det kanske bara funkar i room service?
Harriet!:
vespa 50 R från 74
mbk club snabb med backspeglar
anz
Entusiast
Entusiast

Post by anz »

Vissa kulörer mattas med tiden, bland dessa är ju röda och orange, men blå färg mattas/bleks också med tiden. Fast det som mattas är ju bara ytan, så polerar man lite brukar det bli ganska bra, färgen blir då mörkare. Problemet är ju att man inte har så mycket att polera på. Efter några år är där man igen. Det man gör idag, är att man lägger klarlack över dessa problem kulörer. De håller mycket längre.

Om man ska bättra något är ju det bästa att ha exakt samma kulör samt bättra helst till en naturlig kant, sluta inte mitt på en plan yta för då ser man skarven. Fast det är ju inte så lätt på en vespa. Vad är det du ska bättra?

Rost ska man laga så fort det går, samt se till att man använder en bra grundfärg. för rosten dyker ju upp så fort det finns fukt, värme och syre. Jag har sett många som grundar skärmar och grundar bara, efter en tid ser det ut som kantareller har vuxit där, och det beror ju naturligtvis på att grundfärgen är porös, släpper genom fukt och syre.

Grunda och lacka det brukar duga bra. Ett bra tips är ju att där plåten slutar, är ju att man rundar av kanterna med tex: en fil, eftersom färgen vill gärna "flyta" ifrån kanterna.

Puiiii, det blev ju ganska mycket.

Spackla behöver man bara göra när man ska fylla ut något, tex en buckla. är det mindre repor eller småbucklor, lägg gärna mer grundfärg, man kan tex grunda flera gånger, fast gläm inte att mellanslipa, så att man bygger upp en yta man kan slipa på.
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Kinablå, Piaggiofärg 402.
musselbugg
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by musselbugg »

rosten som ska bort är på främre stänkskärmen man ser endast den lilla avlånga fläcken när man svänger styret för den är dold annars.
tänker mig en liten stripe av färg bara så jag slipper kladda så mycket.men jag borde väl blaffsa på med färg på undersidan av skärmen oxo antar jag inte med blåfärg utan med rostskyddet.
jag tycker att rosten var så bubblig att jag borde pilla bort å spackla annars känns det som om det blir en grop där!
Harriet!:
vespa 50 R från 74
mbk club snabb med backspeglar
anz
Entusiast
Entusiast

Post by anz »

Visst, spackla du, det fungerar bra och man sliper måla om flera gånger för att täcka groparna.
Post Reply