PK50XL med 75CC syllinder / Skärt?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

PK50XL med 75CC syllinder / Skärt?

Post by janove »

Monterade på min 75CC DR syllinder idag, satte på samma gång på polini banan blås. På väg hem från affären var det presis som om den fuskade ett ögonblick för att sedan dö.

Jag sparkade igång den med en gång, kjörde sedan 600 meter innan den dog igjenn.

Vad kan detta va. Har den skurit? Motorn går runt och jag har kompression.
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Chris_Crocko
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 47
Joined: Fri 22 May 2009, 15:24
Location: Estocolmo
Contact:

Post by Chris_Crocko »

Hej

Antar att du har passat på att byta till större munstycken och kolla tändning och bytt till ett kallare tändstift?
Annars är symptomen klassiska värmenyp som lätt uppstår om du fuskat lite med ovanstående punkter för att bara testa lite.

Med lite tur så är cylindern inte allt för illa däran, men jag skulle riva kolla loppet och se satt du inte har aluminiumrester från kolven och kolvens tillstånd. Med högre komp och det större cylindern så vill din motor ha mer bensin/smörjning.

Chris
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Post by janove »

Hej, du har helt rett. Har inte tagit meg tid til och byta førgasare eller innsug ennu.

Hur kan jag komma fram til vad det skall vara før tændstift?
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Eftersom du behöver ett någon kallare stift än original nu när du trimmar så bör du nog ha ett NGK B8HS.

Glöm inte heller att grada av kanterna på insugskanalerna. Dem kan vara rakbladsvassa och hindrar oljan att skydda på ett så bra sätt som möjligt.
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Post by janove »

Da har jag tatt av syllindern før at kolla. Inte en skråma på syllinder eller kolv. Har varit och kjøpt nytt tænd styft och jag har økat olje blandningen i bensinen til sirka 4%. Jag væntar fortfarande på ny førgasare och håppas at denna økningen av olja minskar risken før att skæra innan jag får monterat den andra. Kommer naturligtvis kjøra veldigt førsiktigt och lite innnan det er gjort.

Några andra tankar på vad som kan ha hendt her, eftersom den inte har skurit?
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

När du ökar oljan får du en magrare blandning... :(
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Post by janove »

??? den förstår jag inte. Hur kan det bli magrare blandning. Motorn skær ju garantert om du inte har någon olja i bensinen.

Hur kan då mer olja bli til at den blir magrare?

Glømde en viktig fråga. går det at justera førgasaren så at den ger en fetare blandning?
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
freddarok
Entusiast
Entusiast
Posts: 173
Joined: Mon 12 Sep 2005, 13:05
Location: Herrhagen, Karlstad

Post by freddarok »

janove wrote:Glømde en viktig fråga. går det at justera førgasaren så at den ger en fetare blandning?
Ja. Du byter huvudmunstycke och tomgångsmunstycke till större storlek.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Jämför med om du har 2 glas, ett med sprit o ett med hälften vatten o ½ sprit.
Oljan tar utrymme från bensinen, detta gar en magrare blandning. :D
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Post by janove »

Så då har jag med andra ord tenkt riktigt. Mer olja=mindre bensin..... Och då naturligtvis bedre smøring. Eller?
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Bättre smörjning, ja, men magrare bensin/luftblandning o därför högre motortemperatur. :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Post by janove »

ok, pest eller kolera med andra ord. Men hur ska jeg nu tenka kortsiktigt innnan jag får min nya førgasare?

Det måste ju klart vara bættre med mer olja och vara obs på att inte kjøra motorn før hårt, eller belasta den før mycket.
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

janove wrote:ok, pest eller kolera med andra ord. Men hur ska jeg nu tenka kortsiktigt innnan jag får min nya førgasare?

Det måste ju klart vara bættre med mer olja och vara obs på att inte kjøra motorn før hårt, eller belasta den før mycket.
Tänk långsiktigt o låt den stå tills du har större munstycken, :lol:
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Post by janove »

Ska prøve :lol:

det blev en 19.19 forgasser, det burde gjøre jobben greit. Eller?

Måste också si at jeg setter pris på all tilbakemelding på mine frågor :lol:

Tok den på en liten prøve tur idag. Med kun syllinder forandret fikk jeg 14 km ekstra. På GPS, og ikke minst den gikk opp i backar.

Ska bli skoj til vintern nær jag splittar och byter vevaksel och primær utveksling....

fritte wrote:
janove wrote:ok, pest eller kolera med andra ord. Men hur ska jeg nu tenka kortsiktigt innnan jag får min nya førgasare?

Det måste ju klart vara bættre med mer olja och vara obs på att inte kjøra motorn før hårt, eller belasta den før mycket.
Tänk långsiktigt o låt den stå tills du har större munstycken, :lol:
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Post Reply