Vält Vespan

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
moorflax
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Sat 23 Aug 2008, 23:51
Location: Norberg
Contact:

Vält Vespan

Post by moorflax »

Några elever på skolan där jag jobbar har vält min Vespa :(
Det blev inga skador men det var en stor bensinpöl under den.
När jag nu har försökt kicka igång den så händer ingenting.
Vad kan ha hänt? Kan det ha kommit in bensin någonstans där det inte ska komma in?
Jag provade även att springa igång den.
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Hade du soppakran öppen?
Skruva ur tändstiftet o kicka, då kommer den bensin som runnit ner i vevhuset komma ut den vägen. :)
moorflax
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Sat 23 Aug 2008, 23:51
Location: Norberg
Contact:

Post by moorflax »

Låter som en bra lösning (som jag borde kommit på själv)
Men problemet är att jag inte har några verktyg här på jobbet.
Är det någon som på rak arm vet vilken storlek på nyckel jag behöver för att få bort stiftet?
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

moorflax wrote:Låter som en bra lösning (som jag borde kommit på själv)
Men problemet är att jag inte har några verktyg här på jobbet.
Är det någon som på rak arm vet vilken storlek på nyckel jag behöver för att få bort stiftet?
Håll soppakran stängd, kicka med full gas tills soppan är ute, tar inte längre tid än at leta efter en nyckel. :)
moorflax
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Sat 23 Aug 2008, 23:51
Location: Norberg
Contact:

Post by moorflax »

Du är en pärla Fritte!
Nu ska det kickas utav bara ?¤#" på lunchen!
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
moorflax
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Sat 23 Aug 2008, 23:51
Location: Norberg
Contact:

Post by moorflax »

Soppakranen avstängd
Kicka några gånger
Sätt på kranen igen
åk iväg med ett leende i hela ansiktet!

Tack Fritte! :D


Jag antar att jag gjorde likadant under moppetiden. :? :?
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
Martin O
Lärling
Lärling
Posts: 436
Joined: Sun 19 Oct 2008, 15:54
Location: Malmö
Contact:

Post by Martin O »

Vilka lymlar! :evil: De skulle genast tagas i upptuktelse.
moorflax
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Sat 23 Aug 2008, 23:51
Location: Norberg
Contact:

Post by moorflax »

Martin O wrote:Vilka lymlar! :evil: De skulle genast tagas i upptuktelse.
Jo jag tänkte väl ett och annat kan jag säga.
Men å andra sidan så får han säkert sitt straff förr eller senare.
Jag fantiserar om att lymmeln kommer åka kollektivt hela sitt framtida liv :twisted:
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

moorflax wrote: Jag fantiserar om att lymmeln kommer åka kollektivt hela sitt framtida liv :twisted:
Värre än både spöstraff och kemisk kastrering
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Martin O
Lärling
Lärling
Posts: 436
Joined: Sun 19 Oct 2008, 15:54
Location: Malmö
Contact:

Post by Martin O »

Ett par skivor bacon på styret gör att en stor del av lymlarna inte rör fordonet. :twisted:
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Om du med fläskköttsdetaljen avser att peka ut en viss folkkgrupp: reservera den typen av kommentarer för andra typer av forum. Typ Flashback eller liknande. OK? Dom hör inte hemma här.

Guran - Admin.
Martin O wrote:Ett par skivor bacon på styret gör att en stor del av lymlarna inte rör fordonet. :twisted:
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Martin O wrote:Vilka lymlar! :evil: De skulle genast tagas i upptuktelse.
Kan i o för sig varit en olyckshändelse...
Gick på stan idag o snubblade till på en trotoarkant, tog stöd mot en hojs kåpa o då gick larmet igång.. svårare behöver det inte vara.. :(
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

fritte wrote:Gick på stan idag o snubblade till på en trotoarkant, tog stöd mot en hojs kåpa o då gick larmet igång.. svårare behöver det inte vara.. :(
När jag drar fullt med Lammyn på väg till jobbet passeras en MC-parkering och det är alltid ett av dessa larm som går igång av detta.
Bajajen orsakar inte aktivering dock

Summa summarum:
karm kan vara bra och lättaktiverat
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Zikes
Lärling
Lärling
Posts: 250
Joined: Sun 23 Nov 2008, 22:54

Post by Zikes »

Kan det vara för att du inte har skärmade tändstift? (R)

Fick lära mig att det tidigare nästan alltid störde ut när mindre fordon passerade en bilradio just på grund av att de inte hade skärmade tändstift. Det här kanske kan vara något liknande?
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
moorflax
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Sat 23 Aug 2008, 23:51
Location: Norberg
Contact:

Post by moorflax »

I morse när jag skulle kicka igång vespan så krävdes det väldigt mycket kickande för att den skulle vakna.
Jag provade även att stänga soppakranen och kicka.
När jag till slut fick igång den så fick den stå på tomgång i 3-4 minuter.
Trots detta så fyrtaktade den och var 'död' när jag vred fullt på gasen. Detta släppte efter ca 10 minuter och då gick den som vanligt.
Kan detta ha att göra med att den välte i måndags?
Jag kände även att det luktade mycket bensin när jag öppnade garaget i morse.
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Är din bensinkran alltid öppen? :-? :lol: :roll:
moorflax
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Sat 23 Aug 2008, 23:51
Location: Norberg
Contact:

Post by moorflax »

Eeh... Ja :oops:
Men ska det spela någon roll????
Jag brukar aldrig stänga av den.
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

moorflax wrote:Eeh... Ja :oops:
Men ska det spela någon roll????
Igår & imorse spelade det roll... :-?
moorflax
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Sat 23 Aug 2008, 23:51
Location: Norberg
Contact:

Post by moorflax »

Jo men då hade den ju nyss vält.
Jag provar att stänga kranen så ser jag väl om den hoppar igång i eftermiddag.
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Många stänger kranen då man stannar, jag med, utom korta stopp t.ex. fika, tanka, handla, Mc Donalds etc. :( :D :) :lol: :lol:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

moorflax wrote:Jo men då hade den ju nyss vält.
Jag provar att stänga kranen så ser jag väl om den hoppar igång i eftermiddag.
det kan vara flottörnålen eller flottören som påverkats av när den låg på sidan. kan vara läge att kolla. stiftet kan vara rejält kocksat också, kan vara dags att byta.

att stänga kranen är en bra idé, 8 liter bensin på garagegolvet är inte bra. Känner flera som råkat ut för att flottören helt plötsligt ger upp även när scootern är parkerad.
Federico
moorflax
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Sat 23 Aug 2008, 23:51
Location: Norberg
Contact:

Post by moorflax »

Ja det är nog klokt att ta isär förgasaren och kolla nålen m.m.
Ska även börja med att stänga kranen.
Tack för grymt snabba svar. Fritte och Federico borde vara avlönade av SSK :lol:
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Fast att en Vespa blir sur när man lagt den ner känns för mig som mer regel än undantag, även med stängd kran. T ex efter hjulbyte. En kort språngmarsch med tvåan ilagd och full gas brukar göra att den går igång.
/jens
som alltid stänger bensinkranen när jag parkerar en scooter mer än 5 minuter
scooterdaddy - gammal är äldst
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

jencla wrote:Fast att en Vespa blir sur när man lagt den ner känns för mig som mer regel än undantag, även med stängd kran. T ex efter hjulbyte. En kort språngmarsch med tvåan ilagd och full gas brukar göra att den går igång.
/jens
som alltid stänger bensinkranen när jag parkerar en scooter mer än 5 minuter
man skulle kunna stänga kranen och låta motorn gå och köra slut på soppan i förgasaren, då borde man kunna byta hjul utan sur motor.
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Federico wrote:
moorflax wrote:att stänga kranen är en bra idé, 8 liter bensin på garagegolvet är inte bra.
I en amerikansk MC-tidning stod att 1 gallon (3,785 liter) bensin förångad o blandad med rätt mängd luft räcker för att blåsa ur en normalstor villa. :(
Post Reply