Kontrollmärkets avskaffande

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Martin O
Lärling
Lärling

Kontrollmärkets avskaffande

Post by Martin O »

Beslutet om kontrollmäkets avskaffande på våra registreringsplåtar har upprört mig.
Jag anser att det definitivt inte bidrar till en bättre trafikmiljö med obesiktigade och oskattade fordon på vägarna. Dessutom i vårt eget intresseområde som scooterister innebär det att vi ännu lättare blir förväxlade med eu-mopeder, med ökad olycksrisk som följd.

Jag har skapat en grupp på Facebook för kontrollmärkets bevarande. Joina och sprid till era vänner, så kanske det kan bli ett påtryckningsmedel till myndigheterna.
http://www.facebook.com/groups/edit.php ... 7394148857
mamba
Entusiast
Entusiast

Post by mamba »

Varför skulle det beslutet medföra att det kör runt obesiktigade och oskattade fordon?!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

tyvärr tror jag inte att de som förväxlar moped och MC-scooter någonsin har tittat på ett skattemärke och sedan tänkt, nu ska jag lunga ner mig och inte köra om. I deras värld är scooter = moped och kommer alltid att vara det, dessutom sitter ju nummerplåten med märke synlig bara bakifrån.

Vad gäller bilar så kan naturligtvis de som kör obesiktigat / oskattat smälta in lättare bland andra lagliga fordon.
Federico
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Federico wrote:tyvärr tror jag inte att de som förväxlar moped och MC-scooter någonsin har tittat på ett skattemärke och sedan tänkt, nu ska jag lunga ner mig och inte köra om. I deras värld är scooter = moped och kommer alltid att vara det, dessutom sitter ju nummerplåten med märke synlig bara bakifrån.

Vad gäller bilar så kan naturligtvis de som kör obesiktigat / oskattat smälta in lättare bland andra lagliga fordon.
Skattemärke på ena scootern men inte på den andra har ja kört länge nu, ingen som helst skillnad på hur folk beter sig, folk ska alltid om "moppen" även om man ligger i 100 på 70-väg..
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Fast smälter in, det gör dom väl redan? Det krävs ju redan nu att en polis aktivt kollar upp en reggplåt för att de ska kunna bekräfta om något är galet med skatt/besiktning. Inte sitter väl folk och tipsar polisen om att de ser en bil med gammalt skattemärke, eller?

Mvh

Guran
Federico wrote: Vad gäller bilar så kan naturligtvis de som kör obesiktigat / oskattat smälta in lättare bland andra lagliga fordon.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Hedge wrote:Fast smälter in, det gör dom väl redan? Det krävs ju redan nu att en polis aktivt kollar upp en reggplåt för att de ska kunna bekräfta om något är galet med skatt/besiktning. Inte sitter väl folk och tipsar polisen om att de ser en bil med gammalt skattemärke, eller?

Mvh

Guran
Systemet tillåter även att man kan beställa hem fler kontrollmärken så man kan skrapa det för att ställa av fordonet och sen låta ett likadant sitta kvar på fordonet så att det ser lagligt ut fast det är avställt/oskattat/obesiktigat osv.. folk kommer alltid hitta på sätt att fuska med sånt.
Drg 200
Tph 173

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Hedge wrote:Fast smälter in, det gör dom väl redan? Det krävs ju redan nu att en polis aktivt kollar upp en reggplåt för att de ska kunna bekräfta om något är galet med skatt/besiktning. Inte sitter väl folk och tipsar polisen om att de ser en bil med gammalt skattemärke, eller?

Mvh

Guran
Federico wrote: Vad gäller bilar så kan naturligtvis de som kör obesiktigat / oskattat smälta in lättare bland andra lagliga fordon.
Visst är det så, privatpersoner bryr sig inte. Men chansen att klara sig undan polisen måste väl ändå öka, tar man bort märkena så måste polisen åka runt och slå på alla bilar, vilket aldrig kommer att ske. Som det är idag stoppar de kanske en bil med ogiltigt märke. När märkena försvinner så kommer de som kör olagligt att känna sig tryggare, kanske kommer användanet av olagliga fordon öka?
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Trängselskattkamrorna o tillhörande dator kan ju läsa av numren, en liknande utrustning i en polisbil är nog möjlig inom en snar framtid..
mamba
Entusiast
Entusiast

Post by mamba »

Lite märkligt att inte Transportstyrelsen tänkt på alla olagliga bilar som kommer att flänga runt.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

mamba wrote:Lite märkligt att inte Transportstyrelsen tänkt på alla olagliga bilar som kommer att flänga runt.
Transportsyrelsen räknar ju med att spara 50 miljoner kronor per år genom att ta bort märkena och all administration runt det hela. 4,7milj kontrollmärken per år handlar det visst om.
Regeringens förslag om att samtidigt höja bötesbeloppet för att köra icke godkänt fordon skulle nog aldrig dyka upp om problemet inte existerar och riskerar att förvärras.
Federico
Captain Slow
Lärling
Lärling

Post by Captain Slow »

Känns lite som det kommer saknas något på plåten, nu när man skrapar bort skattemärket. Kanske någon i klubben kan designa ett passande klistermärke med klubbens logga som man kan köpa och sätta dit.

/ Tomas
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Captain Slow wrote:Känns lite som det kommer saknas något på plåten, nu när man skrapar bort skattemärket. Kanske någon i klubben kan designa ett passande klistermärke med klubbens logga som man kan köpa och sätta dit.

/ Tomas
Dessvärre får man inte klistra på egna märken på skylten trots avskaffandet av skattemärket..
Drg 200
Tph 173

LIJ
Entusiast
Entusiast

Post by LIJ »

Dessvärre får man inte klistra på egna märken på skylten trots avskaffandet av skattemärket..
Inget hindrar ju dock att man låter det gamla märket sitta kvar. Det är fullt tillåtet. Om teorin stämmer att man blir tagen mer på "allvar" i trafiken pga att man inte uppfattas som EU-moped så uppfyller man nog det även med ett märke med fel färg. Man kan ju också argumentera att det blir lite mer orginaltroget att låta en scooter från förr ha ett skattemärke. Tänk vad fint att visa barnbarnen ett gammal skattemärke i orginal :) Om 20 år kommer man säkerligen kunna köpa retro-skattemärken att för att klistra på veteranfordon. Eller vad tror ni?
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

fritte wrote:Trängselskattkamrorna o tillhörande dator kan ju läsa av numren, en liknande utrustning i en polisbil är nog möjlig inom en snar framtid..
Det finns redan. Dock tror jag inte svenska polisen köpt in det ännu...
Post Reply