Min scooter...
-
- Entusiast
- Posts: 159
- Joined: Fri 22 May 2009, 17:15
Min scooter...
"Den ser ut som en CP-truck", var grannens tuggummituggande tonårings första kommentar. Men nu går jag händelserna i förväg.
Pga av omständigheter jag inte kan råda över kommer jag inte att kunna bli klar med A-kortet i år. Dock så har intresset av scootrar väckts ännu mer och suget efter att åka scooter fortare än 45 km/h känns i hela kroppen. Inte minst pga av alla sköna figurer jag snackat med här på forumet.
Satt således en kväll och slö-googlade på mina favoritmodeller av Vespa då jag av en slump hittade något helt annorlunda, fult men samtidigt häftigt. Ungefär som är man smakade Whisky för första gången, lite äckelgod, ja ni förstår känslan.
En grym kreation på tre hjul, tillverkad av samma snubbar (och snubbor?) som gett mänskligheten Vespan. Jag snackar om Piaggios MP3.
Jag scannade snabbt av forumet efter några som ägde eller kunde ha info om den. Jag hittade stackars Rille. Rille har förmodligen vid det här laget idiotförklarat mig och dödat sitt konto här på forumet, dragit ut sladden till datorn och skickat iväg en adressändring med posten. Vilket fall som: Tack för hjälpen. Samma gäller för DP.
Bestämde mig för att titta på två MP3 250cc. En i närheten av min stad, Malmö, och en i Mjölby/Skänninge. Jag fick vackert be mig flickvän om att hon skulle följa med på båda resorna, man ska ju vara delaktig.
Med bakgrund av de råd jag fått här kunde jag avpolletera den första MP3,an. Dagen efter påbörjade vi en 4 timmars resa uppåt landet, tjejen och jag. Vi hade endast fått med oss två skivor, båda med Elvis och radion fungerade sådar, gissa om vi vart trötta på rocklegenden efter ca 3 timmar.
På vägen upp körde vi förbi ett överskottsbolag där vi (läs jag) gärna ville slå en titt. Jag hittade ett försvarets mc-ställ med foder (jacka + byxa) för 350 spänn. Jag var ytterst tacksam under hemresan att jag köpt detta ställ kan jag upplysa om.
När vi kom fram till slutdestinationen Skänninge fick vi genast kontakt med säljaren, en helskön kille med en genomtrevlig familj. Han tog ut oss i garaget och där stod den: Helt i nyskick, inte en skråma, inte en fläck, nyputsad och grann, svart till färgenoch med endast 180 mil på mätaren.
Jag körde en liten provtur ensam, sedan åkte tjejen med bakpå (hon ville inte provköra). Jag har läst att flera tycker att 250cc modellen är för slö. Nu är jag ju bara en nybörjare, endast med erfarenhet från trafikskolans 750cc men jag håller inte med. Den är väldigt pigg och far upp i 90 på ett kick, efter det blir det lite segare men absolut inga problem. Den gick hur bra som helst med damen där bak på.
Affären gjordes upp i köket, som brukligt är. Jag och säljaren skrev under högtidliga former på köpekontraktet. När det blev dags att räkna kontanterna (Jo, jag valde det sättet att betala på) blev det våra respektives tur att sköta affärerna. Det räknades, dubbelräknades och kontrollerades från båda håll att allt blev rätt.
När det var klart så följde hela familjen med ut och det blev en hjärtskärande ceremoni där ett av barnen faktiskt grät för att deras trehjuliga familjemedlem skulle lämna. Säljaren var så tagen att han faktiskt pussade scootern farväl. Jag krängde på mig mitt gröna ställ och iväg bar det.
Vi hade bestämt oss för att åka landsväg hem, damen som har ett fantastiskt lokalsinne åkte framför mig och jag puttrade på i 90 bakom henne. Hon hade foreslagit att vi skulle ta en bensträckare var 45,e minut. Jag tyckte att det var för ofta men tänkte storsint att det var för hennes skull. Efter tre timmar tackade jag (och min rygg) denna förutseende ängel för hennes klokhet.
De två första timmarna förflöt i dagsljus och var fantastiskt vackra, jag njöt av landskapet, ljudet av motorn och det faktum att jag faktiskt äger en scooter. Tjejen "njöt" av tonerna till Elvis.
Resan ner tog ca 7 timmar från dörr till dörr och idag kan jag knappt sitta, men det var det värt. Det enda jag negativa jag kan säga är att ena framljuset immat igen på insidan, jag vet inte vad det beror på men annars gick scootern som en fröjd.
Så även om jag "bara" har B-kort och kör en trehjuling får jag väl räkna mig till scooteristernas tappra skara nu.....
Pga av omständigheter jag inte kan råda över kommer jag inte att kunna bli klar med A-kortet i år. Dock så har intresset av scootrar väckts ännu mer och suget efter att åka scooter fortare än 45 km/h känns i hela kroppen. Inte minst pga av alla sköna figurer jag snackat med här på forumet.
Satt således en kväll och slö-googlade på mina favoritmodeller av Vespa då jag av en slump hittade något helt annorlunda, fult men samtidigt häftigt. Ungefär som är man smakade Whisky för första gången, lite äckelgod, ja ni förstår känslan.
En grym kreation på tre hjul, tillverkad av samma snubbar (och snubbor?) som gett mänskligheten Vespan. Jag snackar om Piaggios MP3.
Jag scannade snabbt av forumet efter några som ägde eller kunde ha info om den. Jag hittade stackars Rille. Rille har förmodligen vid det här laget idiotförklarat mig och dödat sitt konto här på forumet, dragit ut sladden till datorn och skickat iväg en adressändring med posten. Vilket fall som: Tack för hjälpen. Samma gäller för DP.
Bestämde mig för att titta på två MP3 250cc. En i närheten av min stad, Malmö, och en i Mjölby/Skänninge. Jag fick vackert be mig flickvän om att hon skulle följa med på båda resorna, man ska ju vara delaktig.
Med bakgrund av de råd jag fått här kunde jag avpolletera den första MP3,an. Dagen efter påbörjade vi en 4 timmars resa uppåt landet, tjejen och jag. Vi hade endast fått med oss två skivor, båda med Elvis och radion fungerade sådar, gissa om vi vart trötta på rocklegenden efter ca 3 timmar.
På vägen upp körde vi förbi ett överskottsbolag där vi (läs jag) gärna ville slå en titt. Jag hittade ett försvarets mc-ställ med foder (jacka + byxa) för 350 spänn. Jag var ytterst tacksam under hemresan att jag köpt detta ställ kan jag upplysa om.
När vi kom fram till slutdestinationen Skänninge fick vi genast kontakt med säljaren, en helskön kille med en genomtrevlig familj. Han tog ut oss i garaget och där stod den: Helt i nyskick, inte en skråma, inte en fläck, nyputsad och grann, svart till färgenoch med endast 180 mil på mätaren.
Jag körde en liten provtur ensam, sedan åkte tjejen med bakpå (hon ville inte provköra). Jag har läst att flera tycker att 250cc modellen är för slö. Nu är jag ju bara en nybörjare, endast med erfarenhet från trafikskolans 750cc men jag håller inte med. Den är väldigt pigg och far upp i 90 på ett kick, efter det blir det lite segare men absolut inga problem. Den gick hur bra som helst med damen där bak på.
Affären gjordes upp i köket, som brukligt är. Jag och säljaren skrev under högtidliga former på köpekontraktet. När det blev dags att räkna kontanterna (Jo, jag valde det sättet att betala på) blev det våra respektives tur att sköta affärerna. Det räknades, dubbelräknades och kontrollerades från båda håll att allt blev rätt.
När det var klart så följde hela familjen med ut och det blev en hjärtskärande ceremoni där ett av barnen faktiskt grät för att deras trehjuliga familjemedlem skulle lämna. Säljaren var så tagen att han faktiskt pussade scootern farväl. Jag krängde på mig mitt gröna ställ och iväg bar det.
Vi hade bestämt oss för att åka landsväg hem, damen som har ett fantastiskt lokalsinne åkte framför mig och jag puttrade på i 90 bakom henne. Hon hade foreslagit att vi skulle ta en bensträckare var 45,e minut. Jag tyckte att det var för ofta men tänkte storsint att det var för hennes skull. Efter tre timmar tackade jag (och min rygg) denna förutseende ängel för hennes klokhet.
De två första timmarna förflöt i dagsljus och var fantastiskt vackra, jag njöt av landskapet, ljudet av motorn och det faktum att jag faktiskt äger en scooter. Tjejen "njöt" av tonerna till Elvis.
Resan ner tog ca 7 timmar från dörr till dörr och idag kan jag knappt sitta, men det var det värt. Det enda jag negativa jag kan säga är att ena framljuset immat igen på insidan, jag vet inte vad det beror på men annars gick scootern som en fröjd.
Så även om jag "bara" har B-kort och kör en trehjuling får jag väl räkna mig till scooteristernas tappra skara nu.....
Grattis, välkommen och tack för en fin berättelse
Imma i lysen känner jag igen.
Hade en Fiat Barchetta vars baklysen hade samma problem.
Jag borrade ett litet litet hål i underkanten och problemet var väck!
Vet inte alls hur det ser ut på din MP3 men det borde väl gå att lirka ut lyset utan större problem.
Finns säkert någon annan här som har fler och kanske bättre förslag.

Imma i lysen känner jag igen.
Hade en Fiat Barchetta vars baklysen hade samma problem.
Jag borrade ett litet litet hål i underkanten och problemet var väck!
Vet inte alls hur det ser ut på din MP3 men det borde väl gå att lirka ut lyset utan större problem.
Finns säkert någon annan här som har fler och kanske bättre förslag.
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
Jag vet inte om jag skall gratulera eller gråta, men tror jag står till det förstnämnda.
Det är väl ett okej substitut till du får ditt A-kort och kan kasta det tredje hjulet. Det rullar ett par MP3:or i Malmö redan har jag sett. Det är kanske dags att lyfta vänsterhanden för en hälsning nästa gång man möter en MP3:a

Det är väl ett okej substitut till du får ditt A-kort och kan kasta det tredje hjulet. Det rullar ett par MP3:or i Malmö redan har jag sett. Det är kanske dags att lyfta vänsterhanden för en hälsning nästa gång man möter en MP3:a
-
- Entusiast
- Posts: 159
- Joined: Fri 22 May 2009, 17:15
Tack för era vänliga inlägg.
Jag har inte kunnat köra den sedan jag köpte den men i morgon släpper slavdrivaren (chefen) mig i rimlig tid. Jag ska köra lite balansövningar och lågfartsputtrande i Kristinebergs industriområde (den är rätt så tung så jag behöver att öva upp balansen lite) imorgon.
Tmax: Jag hade förväntat mig fler och värre kommentarer
Martin O:
Klart du ska hälsa
, Malmö är inte så stort ju. Jag vinkar alltid på Vespaåkare då jag puttrar fram på min Habana 50cc. Går jag till fots och ser en parkerad Vespa bruka jag tvärstanna och titta förhäxat på den en stund.

Tmax: Jag hade förväntat mig fler och värre kommentarer

Martin O:
Klart du ska hälsa

Nix, har inte kastat adressen eller rr den
, har dock varit lite "bissy".
Kul att det gick bra och att du är nöjd.
Om du krypkör så får du använda bakbromsen en del för att du vill ju ha dragläge, men något du förmodligen redan vet.
För alla som inte har ett kortet än, så är MP3 ett underbart alternativ.
Ger både MC känslan och så kan man köra NU. (Och skall man vara ärlig så är ju det man vill)
Som du påpekade. Den är förvånadsvärt pigg till 90, men efter det så tappar den orken. Detta märks mer när man sitter 2 på den.
Visserligen kommer MP3 i 3 utföranden.
250 (den jag har och skrevspark) , 400 cc och 500 cc.
Så beroende på vad man är ute efter så finns det en MP3 för stan -> landsvägen.
250 cc kan du köra i 120 + och 500án har jag hört att 140 km / h är inga problem och det finns mer att hämta.
Så alla 3 alt kan ge dig böter om du har oturen på motorvägen.
Själv så har jag fått lappen (ja är det bara en lapp och inte den laminerade varianten) och min MP3 250 cc kommer att ha sälskap av en Versys 650 ett tag framöver.
Så kör försiktigt och ha så kul.

Kul att det gick bra och att du är nöjd.
Om du krypkör så får du använda bakbromsen en del för att du vill ju ha dragläge, men något du förmodligen redan vet.

För alla som inte har ett kortet än, så är MP3 ett underbart alternativ.
Ger både MC känslan och så kan man köra NU. (Och skall man vara ärlig så är ju det man vill)
Som du påpekade. Den är förvånadsvärt pigg till 90, men efter det så tappar den orken. Detta märks mer när man sitter 2 på den.
Visserligen kommer MP3 i 3 utföranden.
250 (den jag har och skrevspark) , 400 cc och 500 cc.
Så beroende på vad man är ute efter så finns det en MP3 för stan -> landsvägen.
250 cc kan du köra i 120 + och 500án har jag hört att 140 km / h är inga problem och det finns mer att hämta.
Så alla 3 alt kan ge dig böter om du har oturen på motorvägen.

Själv så har jag fått lappen (ja är det bara en lapp och inte den laminerade varianten) och min MP3 250 cc kommer att ha sälskap av en Versys 650 ett tag framöver.
Så kör försiktigt och ha så kul.
Vet inte om det är jag som är trött eller om du bara skojade men dragläge på en automat?rille wrote: Om du krypkör så får du använda bakbromsen en del för att du vill ju ha dragläge, men något du förmodligen redan vet.![]()


Menar du när motorn börjar driva hjulet?
//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
Du är inte trött
Saken är: Hur har man dragläge på en CVT motor.
En CVT vill ju ha X antal varv innan remmen tar (detta beror på koppling mm).
Så för att ha ett "högre" varvtal på CVT motorn (så att kopplingen är på) så kan man fuska genom att bromsa. (förslagsvis bakbromsen).
På detta sätt så har man "dragläge" (vilket i normala fall ger en ökad hastighet) och en lägre hastighet än vad man normal skulle ha.
Vad man bör komma ihåg är: Detta sliter på bromsarna mer än normalt. Detta gör att bromsen blir varm och man bör inte öva för länge. (Onödigt mycke slitage)
Hoppas att denna förklaring hjälpte lite.
(Jag har med min MP3 kört manöverbanan för att testa, och utan denna teknik så får man en mycket ryckig gång som blir okontrollerbar i låg hastighet)

Saken är: Hur har man dragläge på en CVT motor.
En CVT vill ju ha X antal varv innan remmen tar (detta beror på koppling mm).
Så för att ha ett "högre" varvtal på CVT motorn (så att kopplingen är på) så kan man fuska genom att bromsa. (förslagsvis bakbromsen).
På detta sätt så har man "dragläge" (vilket i normala fall ger en ökad hastighet) och en lägre hastighet än vad man normal skulle ha.
Vad man bör komma ihåg är: Detta sliter på bromsarna mer än normalt. Detta gör att bromsen blir varm och man bör inte öva för länge. (Onödigt mycke slitage)
Hoppas att denna förklaring hjälpte lite.
(Jag har med min MP3 kört manöverbanan för att testa, och utan denna teknik så får man en mycket ryckig gång som blir okontrollerbar i låg hastighet)
-
- Administrator
- Posts: 439
- Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
- Location: Stockholm
- Contact:
-
- Entusiast
- Posts: 159
- Joined: Fri 22 May 2009, 17:15
Är mer än nöjd med MP3an, nu när jag får A-kortet kommer jag alla gånger att behålla min trehjuling, vill inte ha något annat. Möjligtvis en 125a som jag kan ha som höst/vinter scooter.
Troligtvis byter jag upp mig till en 400cc eller 500cc om den kommer att säljas i Sverige igen (Annars kan man säkert impotera från Tyskland)
Jag tycker efter att ha blängt på filmer, tidningsartiklar och min egen att de fanimej är riktigt snygga, framför allt 500,an som har något millitärt över sig. De är stabila och helt enkelt skitkul att köra.
Troligtvis byter jag upp mig till en 400cc eller 500cc om den kommer att säljas i Sverige igen (Annars kan man säkert impotera från Tyskland)
Jag tycker efter att ha blängt på filmer, tidningsartiklar och min egen att de fanimej är riktigt snygga, framför allt 500,an som har något millitärt över sig. De är stabila och helt enkelt skitkul att köra.
Aprillia Habana 50cc
Piaggio MP3 250cc
Vespa GTS 300
Piaggio MP3 250cc
Vespa GTS 300
Om skall du åka lite halvlångt på landsväg så är 400/500 cc att föredra. Visst funkar det att tuffa landsväg på 250 cc oxå, men de större är skönare att köra. Mer kraftreserver och lägre varvtal. Min 500:a (visserligen en tvåhjuling :-) rullar ledigt i 130 km/t mil efter mil i ytterfilen om det behövs.
Då har jag ytterligare drygt 30 km/t kvar till toppfart (iofs rätt ointressant att köra så fort, men det ger en indikation på "graden av ansträngning" för scootern).
Men kör du mest i stan så är det inte lika nödvändigt att byta upp sig....
Då har jag ytterligare drygt 30 km/t kvar till toppfart (iofs rätt ointressant att köra så fort, men det ger en indikation på "graden av ansträngning" för scootern).
Men kör du mest i stan så är det inte lika nödvändigt att byta upp sig....
Float like a butterfly, sting like a bee
Kawasaki J300
Triumph Thruxton
Triumph Sprint ST
Triumph Tiger 1050
Tidigare:
Yamaha YP 125 - såld
Yamaha TMax 500 - såld
Aprilia SportCity 200 - såld
Piaggio X9 180 - såld
Kawasaki J300
Triumph Thruxton
Triumph Sprint ST
Triumph Tiger 1050
Tidigare:
Yamaha YP 125 - såld
Yamaha TMax 500 - såld
Aprilia SportCity 200 - såld
Piaggio X9 180 - såld
-
- Entusiast
- Posts: 159
- Joined: Fri 22 May 2009, 17:15
Jo, det är lite så jag också tänker. Jag har den uteslutande till nöjesåkningar och utflykter. Men eftersom jag är nybörjare så tuffar jag på med 250an tills jag blir lite varmare i kläderna.
Men man ska aldrig säga aldrig, Vesporna är skitsnygga, en GTS 300 är riktigt läcker. Olika sorters snygg helt enkelt, hade man haft råd med båda så.......
Men man ska aldrig säga aldrig, Vesporna är skitsnygga, en GTS 300 är riktigt läcker. Olika sorters snygg helt enkelt, hade man haft råd med båda så.......
Aprillia Habana 50cc
Piaggio MP3 250cc
Vespa GTS 300
Piaggio MP3 250cc
Vespa GTS 300