Första Vespa köp

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
E.Sköld
Drömmare
Drömmare

Första Vespa köp

Post by E.Sköld »

Tjena, har varit lite sugen på att skaffa en gammal pärla ett tag nu och efter att ha hittat detta forum med bilder av alla fina renoveringar så är suget enormt :)

Jag är ute efter nåt med iaf lite drag i så minst 125cc (har mc kort), en 150 touring hade vart perfa men utbudet på begagnat marknaden är ju minst sagt begränsat.

Har hittat en "Popolino 125" ifrån början på 60 talet som jag tänkt åka o ta en titt på...

Är det en bra hoj?
Går det att få tag i alla delar?
Finns det någon brist som man absolut ska se upp för?

Ja har dålig tillgång till svets så några större plåtjobb slipper ja helst, så då bör jag väl titta efter stora bucklor eller ställen där rost har ätit igenom helt, var är "de vanliga ställena"?

Mvh Erik
Svennas
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Första Vespa köp

Post by Svennas »

E.Sköld wrote:Tjena, har varit lite sugen på att skaffa en gammal pärla ett tag nu och efter att ha hittat detta forum med bilder av alla fina renoveringar så är suget enormt :)

Jag är ute efter nåt med iaf lite drag i så minst 125cc (har mc kort), en 150 touring hade vart perfa men utbudet på begagnat marknaden är ju minst sagt begränsat.

Har hittat en "Popolino 125" ifrån början på 60 talet som jag tänkt åka o ta en titt på...

Är det en bra hoj?
Går det att få tag i alla delar?
Finns det någon brist som man absolut ska se upp för?

Ja har dålig tillgång till svets så några större plåtjobb slipper ja helst, så då bör jag väl titta efter stora bucklor eller ställen där rost har ätit igenom helt, var är "de vanliga ställena"?

Mvh Erik
Här kan du läsa lite om Popolino: http://www.vespapopolino.se/
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Rost brukar dyka upp i/på:
* Övre stötdämparfästet i karossen
* Golvlisterna på undersidan
* Golvet precis bakom framhjulet där det sprutat sand/salt/sten
* skarven i karossens bakkant mellan halvorna
* Framskärmens skarv mellan halvorna
* sidkåpans infärstning mot kaross, smallframes har en sträng av karosserikitt som brukar torka ut och ramla av
* botten i tanken kring bensinkranen

Om det är annonsen med en Primavera med "låga mil" du syftar på så ta detta med en nypa salt. Hastighetsmätarwiren kan ha varit sönder ärskilliga mil under fordonets livstid och det finns ofta inga serviceböcker som styrker miltalet. Mätaren kan dessutom vara bytt.

mvh/HB

[/list][/list]
E.Sköld
Drömmare
Drömmare

Post by E.Sköld »

Lite rost i karosskarvar borde ju gå att bästra bort, de jag är orolig för är ju om det är stora hål som bildats... fästpunkter för golvlisterna känns ju väldigt utsatta ja...

Läste lite på länken som Svennas postade me, popolino är alltså en lättvikts variant av den "vanliga vespan"? Låter lite billigt men men...

Tack för svaren! :) är nybörjare på området. :oops:

Mvh Erik
Post Reply