Hej!
Vad har Ni för växellådsolja till V 50:orna? Instruktionsboken rekommenderar som bekant SAE 30, men denna funkar inte alls bra för mitt vidkommande. Kopplingen slirar inledningsvis vid varje växling. Även igångsättning med kicken kan kärva om man missar på första. Körde tidigare på tvåtaktsanpassad transmissionsolja SAE 80 (Bel Ray), vilket funkade betydligt bättre. Någon som har andra rekommendationer?
Vänliga hälsningar
/ Terraplane Blues, ägare av 4 st V 50 1966-69
Koppling slirar med "rätt" olja...(V50)
Hej!
Jag kör med SAE30 det är den enda oljan som fungerat för mej.
Om kopplingen slirar så beror det nog på för hårt spänd kopplingswire, dåliga lameller eller dålig kopplingsfjäder.
Är wiren och lamellerna ok så är det enklast att byta kopplingsfjäder till en förstärk variant, fungerar kanon.
Lite jobbigare att hålla in kopplingen vid rödljus men den slirar inte.
Kolla på http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 596&kId=76.
//Leif
Jag kör med SAE30 det är den enda oljan som fungerat för mej.
Om kopplingen slirar så beror det nog på för hårt spänd kopplingswire, dåliga lameller eller dålig kopplingsfjäder.
Är wiren och lamellerna ok så är det enklast att byta kopplingsfjäder till en förstärk variant, fungerar kanon.
Lite jobbigare att hålla in kopplingen vid rödljus men den slirar inte.
Kolla på http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 596&kId=76.
//Leif
-
- Dekaltrimmare
Hej igen och tackar för svaren!
Jo, det kan nog vara fjädern som är aningen för slapp. Det märkliga är att den aktuella V 50:an slirade nada med SAE 80 för drygt en vecka sedan.
PS. Alltid trevligt att skåda Robert Johnson f*ns, om än på en Vespasite... Tycker egentligen att "Travelling Riverside Blues" är hans främsta, men det nicket kändes för långt... DS.
Vänliga hälsningar
Jo, det kan nog vara fjädern som är aningen för slapp. Det märkliga är att den aktuella V 50:an slirade nada med SAE 80 för drygt en vecka sedan.
PS. Alltid trevligt att skåda Robert Johnson f*ns, om än på en Vespasite... Tycker egentligen att "Travelling Riverside Blues" är hans främsta, men det nicket kändes för långt... DS.
Vänliga hälsningar