Hej, jag undrar om det är normalt att vespan ska ha så hög kompression att jag inte ens kan snurra svänghjulet för hand även om tändstiftet är utskruvat?
På de moppar jag haft har det inte varit några problem att göra detta, men jag antar att det här är skillnaden mellan 50 och 150 kubik?
Ibland går det även jättetrögt att få runt motorn med kicken, men när den väl snurrar är det utan missljud i alla fall...
Kompression
Kompression
Vespa PX200e, den tredje (Vespa Popolino -66, såld) (Vespa Touring -62, såld)
men å...
Men borde det inte låta konstigt i så fall? Den har ju stått i typ 30 år, så då kanske det bara är lite trögt helt naturligt, allt kanske lättar när jag väl får i gång den?BD-Robert wrote:du ska kunna snurra lätt svänghjulet för hand utan t-stiftet..
sitter motorn fast eller går den runt typ ett halftvarv?
låter som nånting är i vägen i motorn..
det blir nog att splittra den...
då kan du passa på o byta packboxar då..
Jag har lite för mycket växelhusoja i den, som jag tänkt tappa ur till rätt nivå sedan, kanske det är därför det går trögt?
-
- Mästare
Re: Kompression
Om stiftet är ur så är kompressionen noll.Scooter wrote:Hej, jag undrar om det är normalt att vespan ska ha så hög kompression att jag inte ens kan snurra svänghjulet för hand även om tändstiftet är utskruvat?
På de moppar jag haft har det inte varit några problem att göra detta, men jag antar att det här är skillnaden mellan 50 och 150 kubik?
Ibland går det även jättetrögt att få runt motorn med kicken, men när den väl snurrar är det utan missljud i alla fall...
Det måste vara något annat som gör att det går trögt. Prova att ta av svänghjul och att snurra när du frikopplat. Kan även vara ramlagren som inte kommit på plats efter en motorrenovering och sitter i kläm. Det låter inget men lagren kommer slitas ut på nolltid eftersom kulorna inte kan surfa på oljan.
mvh/Henrik
Re: Kompression
ska jag alltså prova snurra veven när svänghjulet är borta med kopplingen intryckt?henrikborjeson wrote:
Prova att ta av svänghjul och att snurra när du frikopplat.
mvh/Henrik
löst
Det var kolven som gick trögt i loppet. Så fort jag sprutade i smörjmedel så gick det som en dans... varför provade jag inte det först?