Lite kvalitetsmissar på GTS300
Lite kvalitetsmissar på GTS300
Är i det stora hela oerhört nöjd med min GTS,men en del smågrejer är så där om man ska va ärlig!till en början så har i princip alla pålimmade dekaler lossnat,från super på bakskärmen till dom små silvriga linjerna i luftintaget fram.Köpte superlim idag och limmade på allt igen,kanske inget stort problem men ändå ganska surt på en helt ny hoj,dessutom så har sidostödet faktiskt börjat att rosta(efter en månad)!!men det ska jag ta med verkstan på tisdag när jag ska serva den.Någon mer än jag som varit med om samma problem?
Å här kommer fler kvalitetsmissar (eller vad man nu ska kalla det).
Hastighetsmätaren = glädjemätare
Bensinmätaren = visar fel mängd
Trippmätre = saknas
Dynans utformning = träsmak
Å detta med bensinmätaren är ju satans irriterande om man dessutom tänker på att det saknas trippmätare, man skulle ju kunna mäta för förbrukning kontra avläsning på trippmätaren (om det nu fanns nån).
Hög bensinförbrukning upplever jag också att det är, å då ska ni veta att jag inte gasar som en tok, jag befinner mig fortfarande under inkörningsperioden.
Men annars är jag helnöjd, å allt går ju att fixa ändå, hastigheten kan ju kollas mot annat "pålitligt" fordon så man vet hur fort det går.
Trippmätaren blir ju svårare, och förbrukningen får man väl leva med förmodar jag.
Likaså den taskigt utformade dynan (hård stoppning och helt platt). På LX 125:an jag har sitter man betydligt skönare på.
Nu har äntligen "ondryggen" börjat att ge med sig, jag har tagit några kortare turer
Och nu väntar jag bara att DP ska ringa mig snart och meddela att pakethållaren kommit.
Vänliga 300-hälsningar
vägkung
Hastighetsmätaren = glädjemätare
Bensinmätaren = visar fel mängd
Trippmätre = saknas
Dynans utformning = träsmak
Å detta med bensinmätaren är ju satans irriterande om man dessutom tänker på att det saknas trippmätare, man skulle ju kunna mäta för förbrukning kontra avläsning på trippmätaren (om det nu fanns nån).
Hög bensinförbrukning upplever jag också att det är, å då ska ni veta att jag inte gasar som en tok, jag befinner mig fortfarande under inkörningsperioden.
Men annars är jag helnöjd, å allt går ju att fixa ändå, hastigheten kan ju kollas mot annat "pålitligt" fordon så man vet hur fort det går.
Trippmätaren blir ju svårare, och förbrukningen får man väl leva med förmodar jag.
Likaså den taskigt utformade dynan (hård stoppning och helt platt). På LX 125:an jag har sitter man betydligt skönare på.
Nu har äntligen "ondryggen" börjat att ge med sig, jag har tagit några kortare turer

Och nu väntar jag bara att DP ska ringa mig snart och meddela att pakethållaren kommit.
Vänliga 300-hälsningar
vägkung
Det blir snarare tvärtom, ja alltså med hastighetsmätaren. Om jag kör i 70Kmh så är den "verkliga" hastigheten c:a 65.
Kör jag i 96/98 är den "verkliga" hastigheten 90Kmh.
Det har jag mätt upp med diverse fordon (mc och bil).
Jag säger inte att det är vetenskapligt bevisat bara för att jag har mätt upp hastigheten med diverse fordon, men de fordon jag mätt mot har alla visat förhållandet jag nyss nämt.
Jag vet inte vad det står i specifikationerna att 300:hundrorna ska dra per mil, men förbrukningen är lite väl hög tycker jag, vi snackar ju trots allt bara om 300cc-motorer, och med ganska begränsade hästkrafter.
Jag har en HD (tung Road-King) på 1540cc med portade toppar och Mikuniförgasare, den drar "bara" 0.45 mil, och det vet i fan om inte vespan drar i stort sett det dubbla (njaaaaaa nu överdrev jag väl en "aaaaning"), men det är i alla fall mer än Road-Kinge:n.
Ang bensinmätaren som jag nämde, kan man väl kanske säga så här. Förbrukningen är kanske högre än vad jag räknat med, då "syns" nålen sjunka fortare på mätaren än vad man tycker att den borde (hajar ni?)
I så fall är mätaren korrekt, och det är bara min känsla som styr, inte den verkliga mängden, ja inte vet jag.
Jag ska tanka fullt nästa gång och köra den torr för att se hur långt man kommer på en tank, då får jag en hint om hur mycket den drar per mil.
Mv 300:a hälsningar
vägkung
Kör jag i 96/98 är den "verkliga" hastigheten 90Kmh.
Det har jag mätt upp med diverse fordon (mc och bil).
Jag säger inte att det är vetenskapligt bevisat bara för att jag har mätt upp hastigheten med diverse fordon, men de fordon jag mätt mot har alla visat förhållandet jag nyss nämt.
Jag vet inte vad det står i specifikationerna att 300:hundrorna ska dra per mil, men förbrukningen är lite väl hög tycker jag, vi snackar ju trots allt bara om 300cc-motorer, och med ganska begränsade hästkrafter.
Jag har en HD (tung Road-King) på 1540cc med portade toppar och Mikuniförgasare, den drar "bara" 0.45 mil, och det vet i fan om inte vespan drar i stort sett det dubbla (njaaaaaa nu överdrev jag väl en "aaaaning"), men det är i alla fall mer än Road-Kinge:n.
Ang bensinmätaren som jag nämde, kan man väl kanske säga så här. Förbrukningen är kanske högre än vad jag räknat med, då "syns" nålen sjunka fortare på mätaren än vad man tycker att den borde (hajar ni?)
I så fall är mätaren korrekt, och det är bara min känsla som styr, inte den verkliga mängden, ja inte vet jag.
Jag ska tanka fullt nästa gång och köra den torr för att se hur långt man kommer på en tank, då får jag en hint om hur mycket den drar per mil.
Mv 300:a hälsningar
vägkung
WOW 0.23 per mil skulle göra c:a 4-mil per liter, omräknat c:a 36 mil på en tank då tankrymden är 9.2 liter enligt spacifikationerna, än en gång WOOOW.
Jag kan då i alla fall inte köra 36 mil på en tank, det skulle i mitt fall ha inneburit att jag fram till nu i så fall "bara behövt" ha tankat c:a 2 gånger då mätaren nu visar 75 mil, och jag har tankat fler gånger än två om man säger så.
Nej jag är duktigt skeptisk till uppgiften 0.23 per mil, kanske om man åker i 5 kmh och absolut inte mer, men vem kan det????
Nej, jag tycker inte att det är skit samma, jag vill kunna åka lite längre sträckor utan att behöva stanna för att tanka stup i ett, avskyr det helt enkelt.
Mv 300 hälsningar
vägkung
Jag kan då i alla fall inte köra 36 mil på en tank, det skulle i mitt fall ha inneburit att jag fram till nu i så fall "bara behövt" ha tankat c:a 2 gånger då mätaren nu visar 75 mil, och jag har tankat fler gånger än två om man säger så.
Nej jag är duktigt skeptisk till uppgiften 0.23 per mil, kanske om man åker i 5 kmh och absolut inte mer, men vem kan det????
Nej, jag tycker inte att det är skit samma, jag vill kunna åka lite längre sträckor utan att behöva stanna för att tanka stup i ett, avskyr det helt enkelt.
Mv 300 hälsningar
vägkung
vägkung in da house:
Jag kan då i alla fall inte köra 36 mil
Det längsta jag kört på en tank är 22 mil och då fick jag ändå inte i 9liter i den, kommer inte exakt ihåg hur mycket just nu men som oftast när "varningslampan" tänds så får man inte i mer än 7liter, känns som om det är helt omöjligt att fylla tanken helt innan man börjar fylla sadelbaljan, fan gör det nästan varje gång!!!! Har varit nere och nosat på höga 0.20 efter att motorn lossnat helt men som oftast verkar den hamna runt 0.3 - 0.35 och då går det med "full mutter" för det mesta...
Det med emblem som lossnar har inte hänt på våran annat än en av småbitarna över "tuthålet" alla andra sitter som berget, lyckades klippa en kråka med framskärmen och fick en repa, däremot sprack styrkåpan under "locken" för backspegeln men det fixades under garanti...
Upplever också "glädjemätaren" men häromsistens när jag var ute och åkte tillsammans med Max och hans Busa så visade dom ganska exakt lika (dock ej runt 300kph), visst känns det ibland som det inte går så fort som den visar. Soppamätaren är också o-exakt, den visar fullt, droppar sakta ner till ½ sen störtdyker den till E och gula lampan tänds, detta känns som genomgående på mopeder & scooters som har bensinmätare och inte bara en varningslampa, syndromet kan även vara att man i en bil med 60-70liters tank får en jämnare effekt på mätaren. En trippmätare vore en bra-att-ha-pryl tycker jag också...
DP says: Nu är den till salu 54.500.- nyservad 500mil & nytt bakdäck...
Jag kan då i alla fall inte köra 36 mil
Det längsta jag kört på en tank är 22 mil och då fick jag ändå inte i 9liter i den, kommer inte exakt ihåg hur mycket just nu men som oftast när "varningslampan" tänds så får man inte i mer än 7liter, känns som om det är helt omöjligt att fylla tanken helt innan man börjar fylla sadelbaljan, fan gör det nästan varje gång!!!! Har varit nere och nosat på höga 0.20 efter att motorn lossnat helt men som oftast verkar den hamna runt 0.3 - 0.35 och då går det med "full mutter" för det mesta...
Det med emblem som lossnar har inte hänt på våran annat än en av småbitarna över "tuthålet" alla andra sitter som berget, lyckades klippa en kråka med framskärmen och fick en repa, däremot sprack styrkåpan under "locken" för backspegeln men det fixades under garanti...
Upplever också "glädjemätaren" men häromsistens när jag var ute och åkte tillsammans med Max och hans Busa så visade dom ganska exakt lika (dock ej runt 300kph), visst känns det ibland som det inte går så fort som den visar. Soppamätaren är också o-exakt, den visar fullt, droppar sakta ner till ½ sen störtdyker den till E och gula lampan tänds, detta känns som genomgående på mopeder & scooters som har bensinmätare och inte bara en varningslampa, syndromet kan även vara att man i en bil med 60-70liters tank får en jämnare effekt på mätaren. En trippmätare vore en bra-att-ha-pryl tycker jag också...
DP says: Nu är den till salu 54.500.- nyservad 500mil & nytt bakdäck...
Min är också oexakt, även om den är digital.Nicko35 wrote:Hur vet du att bensinmätaren visar fel?Kan hålla med dej om att det går åt mycket soppa,visserligen gillar jag och gasa men fan va man får tanka ofta.
I princip faller den långsamt långsamt ner till halv tank, kanske 120 km till 60% full, och sedan dyker den till varningslampa på kanske 60.
Kan klämma ur ca 200 km / tank vid långkörningar, och då är det alltid full gas, 100-120 km/h och ofta passagerare som gäller.
Detta fenomen med bensinmätaren gäller även för bilar, och jag tror att det beror på en av alternativt båda följande faktorer:
* bensintankar är smalare i underkant, ofta urfasade för att få in en stänkskärm eller liknande under. Dock är mätaren linjärt avstämd mot höjden på bränslenivån i tanken. Därmed går det fler liter per centimeter i tankens överkant, för att sedan gå färre och färre liter per centimeter i underkant.
* psykologi. Eftersom det svider i plånboken att tanka, vill fordonstillverkare få dig att känna att ditt fordon går långt på lite bränsle direkt efter din tankning. Efter ett par dagar när det inte längre svider i plånboken gör det därmed inte så mycket om nivån sjunker fort innan det är dags att tanka igen, speciellt inte som du efter tankning kommer att tänka "jäklar vad lite den drar när allt kommer kring".

/.v
Hastighetsmätaren visar grovt för lite. Förstår inte varför fordonstillverkare inte kalibrerar dem på ett ackurat sätt, antagligen är det deras legala avdelning som avråder från det för att motverka eventuella stämningsansökningar.
När jag kört med GPS har jag lagt märke till att den visar minst 10 km / h fel från 70 km/h och uppåt.
När jag kört med GPS har jag lagt märke till att den visar minst 10 km / h fel från 70 km/h och uppåt.
Provade idag att mäta förbrukningen.
Men först lite fakta- 300:an har gått c:a 75 mil, vid "provtillfället" överskreds aldrig hatigheten 90kmh, jag var ensam på vespan, och ingen packning eller annat som gjorde vespan tyngre.
Jag började med att tömma tanken, jag fyllde sedan i "exakt" 5.75 liter 98 oktanig bensin.
Sedan körde jag den tom (vespan stannade alltså) och för säkerhets skull kollade jag så att det inte fanns bensin i tanken, och sen avlästes mil/km-mätaren.
Och så här blev resultatet. På 5.75 liter bensin kunde jag åka 11.91 mil, det blir omräknat i förbrukning per mil 0.4827875.
Ganska mycket för att vara en vespa på 300cc.
Vid extremt lugn körning med min volvo v70 på 170HKR kommer jag i trakterna för förbrukningen på vespan.
Jag vad säger man om det då??
Hoppas att förbrukningen minskar desto mer jag kör med vespan, men varför skulle den det????
Mv 300-hälsningar
vägkung
Men först lite fakta- 300:an har gått c:a 75 mil, vid "provtillfället" överskreds aldrig hatigheten 90kmh, jag var ensam på vespan, och ingen packning eller annat som gjorde vespan tyngre.
Jag började med att tömma tanken, jag fyllde sedan i "exakt" 5.75 liter 98 oktanig bensin.
Sedan körde jag den tom (vespan stannade alltså) och för säkerhets skull kollade jag så att det inte fanns bensin i tanken, och sen avlästes mil/km-mätaren.
Och så här blev resultatet. På 5.75 liter bensin kunde jag åka 11.91 mil, det blir omräknat i förbrukning per mil 0.4827875.
Ganska mycket för att vara en vespa på 300cc.
Vid extremt lugn körning med min volvo v70 på 170HKR kommer jag i trakterna för förbrukningen på vespan.
Jag vad säger man om det då??
Hoppas att förbrukningen minskar desto mer jag kör med vespan, men varför skulle den det????
Mv 300-hälsningar
vägkung
Det är alldeles för mycket. Jag har kollat varenda tankning på min GTS 250 sedan den var ny och förbrukningen har alltid legat i intervallet 0,35 – 0,32 liter/mil. Det tycks inte spela någon roll om jag kör långkörning eller fräser runt i/kring stan. Jag kör alltid runt 21 mil på en tankning (250:an har ju trippmätare...).vägkung wrote: Och så här blev resultatet. På 5.75 liter bensin kunde jag åka 11.91 mil, det blir omräknat i förbrukning per mil 0.4827875.
Ganska mycket för att vara en vespa på 300cc.
Beträffande tankmätaren så tycker jag min stämmer någorlunda. När den visar halv tank återstår visserligen något mindre än halv tank, men det är likadant på min Alfa Romeo, så det tycks vara italiensk standard.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Jo, jag tycker nog förbrukningen är på tok för hög, jag får väl be dom kolla det på 100-milaservicen, vad dom ska göra?? Ja, jag vet inte.
Jag har inte märkt någon skillnad på förbrukningen (den höga) under tiden jag ägt vespan.
Man kan ju tycka att en motor på 300cc med insprutning, inte ska dra mer än en harleymotor på 1540cc med portade toppar och förgasare, men så är det i det här fallet
Mv 300-hälsningar
vägkung
Jag har inte märkt någon skillnad på förbrukningen (den höga) under tiden jag ägt vespan.
Man kan ju tycka att en motor på 300cc med insprutning, inte ska dra mer än en harleymotor på 1540cc med portade toppar och förgasare, men så är det i det här fallet

Mv 300-hälsningar
vägkung
Tack Nicko35, återkom gärna med svar på vad firman tror. Vilken firma är det?
Jag ska lämna in min hos Starol i Enköping när det är dags för 100-milsservice, jag köpte den där, hoppas att de hittar något fel på vespan.
I normalfallet vill man ju inte att det ska vara nåt fel på klippnya fordon, men eftersom förbrukningen är ovanligt hög, hoppas jag att det är nåt fel.
Kanske ny programvara för insprutet??
Jag är förutom den höga förbrukningen helnöjd med vespan, tro inget annat, men jag vill kunna åka lite längre på varje tank än jag kan idag. Det drar ner lite av glädjen av åkandet att alltid ha förbrukningstankar i tänkandet för varje gång jag ska ut och åka, en annan sak jag funderat på är, om det är nåt fel på insprutet (programvarufel etc etc) kan det skada motorn??
Insprutskurvan kontra tändningskurvan kanske inte lirar ihop som det ska, och jag vet ju att HD:s system för detta är det "lite noga" med. Iofs snackar vi ju nu två helt olika märken, men tändning och insprut bygger ju på samma princip oavsett märke.
Mv 300 hälsningar
vägkung
Jag ska lämna in min hos Starol i Enköping när det är dags för 100-milsservice, jag köpte den där, hoppas att de hittar något fel på vespan.
I normalfallet vill man ju inte att det ska vara nåt fel på klippnya fordon, men eftersom förbrukningen är ovanligt hög, hoppas jag att det är nåt fel.
Kanske ny programvara för insprutet??
Jag är förutom den höga förbrukningen helnöjd med vespan, tro inget annat, men jag vill kunna åka lite längre på varje tank än jag kan idag. Det drar ner lite av glädjen av åkandet att alltid ha förbrukningstankar i tänkandet för varje gång jag ska ut och åka, en annan sak jag funderat på är, om det är nåt fel på insprutet (programvarufel etc etc) kan det skada motorn??
Insprutskurvan kontra tändningskurvan kanske inte lirar ihop som det ska, och jag vet ju att HD:s system för detta är det "lite noga" med. Iofs snackar vi ju nu två helt olika märken, men tändning och insprut bygger ju på samma princip oavsett märke.
Mv 300 hälsningar
vägkung
Lite statistik:
http://www.fuelly.com/motorcycle/vespa/ ... 00%20super
Om man räknar på ett snitt på ca 60 MPG så ger det ca 0,39 liter per mil.
Min drar nåt liknande, körde 14 mil motorväg (fullgas) nytankad, och fick sedan i ca 6 liter.
http://www.fuelly.com/motorcycle/vespa/ ... 00%20super
Om man räknar på ett snitt på ca 60 MPG så ger det ca 0,39 liter per mil.
Min drar nåt liknande, körde 14 mil motorväg (fullgas) nytankad, och fick sedan i ca 6 liter.
2009 Vespa GTS 300 Super
Intressant läsning.
Det skulle vara trevligare om jag oxså kunde köra 14 mil med fullgas, för att sen kunna konstatera att jag bara behövde fylla upp med 6 liter, men det kan jag inte.
Läste för övrigt på ett engelskt GTS-forum om uppdateringar i ECU:n, detta gällde visserligen 2007:or , men kanske 2009:orna behöver sig en uppdatering av elektroniken.
300 hälsningar
vägkung
PS: exter- var kan man se din röda fina 300:a? Själv finns jag i dalarna.
Det skulle vara trevligare om jag oxså kunde köra 14 mil med fullgas, för att sen kunna konstatera att jag bara behövde fylla upp med 6 liter, men det kan jag inte.
Läste för övrigt på ett engelskt GTS-forum om uppdateringar i ECU:n, detta gällde visserligen 2007:or , men kanske 2009:orna behöver sig en uppdatering av elektroniken.
300 hälsningar
vägkung
PS: exter- var kan man se din röda fina 300:a? Själv finns jag i dalarna.
Förstår ditt tankesätt, men nej, jag tror inte att man skickar ut specialmoddade vespor som demo-ex för att eventuella locka till köp.
Man binder ris åt sin egen rygg med sådana affärsmetoder, det som lockar till köp består av andra saker, t.ex kundbemötande och ärlighet, annars riskerar firman att få dåligt rykte, och det tjänar firmornas ägare inget på i längden.
300 hälsningar
vägkung
Man binder ris åt sin egen rygg med sådana affärsmetoder, det som lockar till köp består av andra saker, t.ex kundbemötande och ärlighet, annars riskerar firman att få dåligt rykte, och det tjänar firmornas ägare inget på i längden.
300 hälsningar
vägkung
Fritte in da house:
Kanske den var specialjusterad för att gå snålt för att ge ett gott intryck?
Våran GTS 300ie är precis som Vägkung's uppackad, leveransservad, uppstartad och körd, inget "fiffel" med den, vi har inte uppdaterat någon programvara i den, har bara kört den sedan ny så NEJ inget speciellt med den....
Får koppla upp Piaggios digitala diagnosverktyg på Vägkung's när den kommer in på service och se om något inte är helt 100, programvaror uppdateras automatiskt och när man kopplar in scootern uppdateras även den men jag har varken sett eller hört om någon speciell "Service Bulletin" angående bensinförbrukningen på 300ie motornm varken i Aprilia eller Vespa men ska kolla upp det när jag är på firman...
DP says: Lite trist om den drar för mycket soppa, tar bort lite av nöjet med en Vespa...
Kanske den var specialjusterad för att gå snålt för att ge ett gott intryck?
Våran GTS 300ie är precis som Vägkung's uppackad, leveransservad, uppstartad och körd, inget "fiffel" med den, vi har inte uppdaterat någon programvara i den, har bara kört den sedan ny så NEJ inget speciellt med den....
Får koppla upp Piaggios digitala diagnosverktyg på Vägkung's när den kommer in på service och se om något inte är helt 100, programvaror uppdateras automatiskt och när man kopplar in scootern uppdateras även den men jag har varken sett eller hört om någon speciell "Service Bulletin" angående bensinförbrukningen på 300ie motornm varken i Aprilia eller Vespa men ska kolla upp det när jag är på firman...
DP says: Lite trist om den drar för mycket soppa, tar bort lite av nöjet med en Vespa...
Hur långt kommer du på en tank?vägkung wrote: Det skulle vara trevligare om jag oxså kunde köra 14 mil med fullgas, för att sen kunna konstatera att jag bara behövde fylla upp med 6 liter, men det kan jag inte.
...
PS: exter- var kan man se din röda fina 300:a? Själv finns jag i dalarna.
Jag bor i Halmstad, så min 300:a kan man se på vägarna i Göteborg, Halland, Skåne...
2009 Vespa GTS 300 Super
Nu har jag inte kollat att köra slut på en hel tank, för att se hur långt jag kommer innan det är slut igen.
Men så här blev resultatet när jag fyllde i 5.75 liter bensin, då kunde jag åka 11.91 mil, det blir omräknat i förbrukning per mil 0.4827875.
Som du ser inte långt från en halv liter
per mil
. Det är bara att konstatera, det är något som inte stämmer, men vad?? Ja inte vet jag.
Vi får väl se vid 100-mila servicen vad som framkommer, men en sak är alldeles helt klar, en sprillans ny vespa ska inte dra närmare en halv liter bensin per mil.
Och det är som jag tidigare sagt, det drar ner glädjen, och till viss del, vitsen med att köra vespa.
vägkung
Men så här blev resultatet när jag fyllde i 5.75 liter bensin, då kunde jag åka 11.91 mil, det blir omräknat i förbrukning per mil 0.4827875.
Som du ser inte långt från en halv liter




Vi får väl se vid 100-mila servicen vad som framkommer, men en sak är alldeles helt klar, en sprillans ny vespa ska inte dra närmare en halv liter bensin per mil.
Och det är som jag tidigare sagt, det drar ner glädjen, och till viss del, vitsen med att köra vespa.
vägkung
Jag vet inte hur det är på Vespa men på bilar brukar motorstyrningen vara så programmerad att om någon givare ger orimliga värden så aktiveras ett speciellt nödkörningsprogram där bränsle/luftblandningen fetas upp för att undvika skador på motorn. Det innebär också att bränsleförbrukningen ökar, så jag misstänker att just detta är vad som har hänt din Vespa. Det kan vara så enkelt som att lambdasondens anslutning är loss/glapp.vägkung wrote:en annan sak jag funderat på är, om det är nåt fel på insprutet (programvarufel etc etc) kan det skada motorn??
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Tack för alla tips.
Om det är som du säger (nödkörningsprogram) borde inte motorn då också uppvisa något mer "fenomen" än ökad förbrukning??
Skulle inte motorn gå sämre då, t.ex orkeslös?? Och skulle inte motorlampan lysa då??
Det enda som jag märker med motorn nu, är att den ibland kan tveka innan den kommer upp i varv, detta uppstår (när det uppstår) alltid efter att jag kört i normalfart och sedan låter motorn gå ner på tomgång (t.ex vid rödlysen) för att sedan åka iväg med normalt gaspådrag, den kan då tveka till lite innan varvet kommer som det ska. Det här med "tvekandet" är i tid räknat bara frågan om tiondels sekunder, men man märker det. I övrigt drar den upp i varv normalt som jag förstår det hela.
Ja som ni förstår ska det bli mycket intressant att få servicen gjord, och då få allt med elektroniken kollad.
En annan sak jag märkt ibland är att det tickar lite från motorn (förmodligen ventiltickande) när motorn är kall, alltså innan motorn uppnått normal arbetstemperatur, jag har tolkat det som normalt, då ljudet upphör när motorn blivit varmare, men det ska naturligtvis kollas på servicen.
Just nu känns det som om servicen skall göras nu trots att motorn inte gått 100 mil som är normal serviceintervall.
Får väl ringa till firman och ha ett snack med dom.
vägkung
Om det är som du säger (nödkörningsprogram) borde inte motorn då också uppvisa något mer "fenomen" än ökad förbrukning??
Skulle inte motorn gå sämre då, t.ex orkeslös?? Och skulle inte motorlampan lysa då??
Det enda som jag märker med motorn nu, är att den ibland kan tveka innan den kommer upp i varv, detta uppstår (när det uppstår) alltid efter att jag kört i normalfart och sedan låter motorn gå ner på tomgång (t.ex vid rödlysen) för att sedan åka iväg med normalt gaspådrag, den kan då tveka till lite innan varvet kommer som det ska. Det här med "tvekandet" är i tid räknat bara frågan om tiondels sekunder, men man märker det. I övrigt drar den upp i varv normalt som jag förstår det hela.
Ja som ni förstår ska det bli mycket intressant att få servicen gjord, och då få allt med elektroniken kollad.
En annan sak jag märkt ibland är att det tickar lite från motorn (förmodligen ventiltickande) när motorn är kall, alltså innan motorn uppnått normal arbetstemperatur, jag har tolkat det som normalt, då ljudet upphör när motorn blivit varmare, men det ska naturligtvis kollas på servicen.
Just nu känns det som om servicen skall göras nu trots att motorn inte gått 100 mil som är normal serviceintervall.
Får väl ringa till firman och ha ett snack med dom.
vägkung