Popolino startar ej!!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
krille_kadett_p
Nybörjare
Nybörjare

Popolino startar ej!!

Post by krille_kadett_p »

Hej alla scooter vänner! nu har jag ett problem...efter en liten 50 mils semester med min popolino -61 gav den upp 7 mil hemifrån mycket pinsamt.
det är gnista på den men den blir sur! har funkat bra med samma inställingar innan men nu på slutet gick den bara sämre och sämre...den kan bara dö när man kör och efter någon/några sekund tända till igen och detta blev värre och värre.
när jag tog bort svänghjulet så hitttade jag en gul kabel som gick ifrån den vänstra ljusspolen som var uppskavt troligtvis ifrån svänghjulet men efter jag isolerat den blev det ingen skillnad.
har även testat att koppla bort alla kablar ifrån kopplingsdosan men ingen skillnad.
någon som har varit med om något liknande?
efter en djupdykning bland vespa delar hittade jag en tändplatta ifrån en gs 160 kan denna passa på popolino? läste något om att en utvändig tändspole skulle vara mycket bättre...kanske är en ide?

tacksam för svar!
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

har du kollat brytarspetsarna? om de har blivit slitna så kan avståndet blivit för litet. vet inte vad avståndet ska vara men mät avståndet och öka 1/10 mm och se om det blir bättre.
Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
krille_kadett_p
Nybörjare
Nybörjare

Post by krille_kadett_p »

jo avståndet är riktigt 0,4mm ska det väl vara, jag testade attt öka lite och sänka men det blev bara sämre gnista...
Post Reply