ET4 toppfart?
-
- Mästare
ET4 toppfart?
Testade en ET4 2002 idag eftersom dottern vill ha en automatväxlad vespa. Blev lite förvånad över att den var ganska slö och att den inte gick fortare än 39 km/h (GPS) trots att mätaren visade 45.
Var det ett måndagsexemplar eller går de inte fortare än så?. Den gick jämnt och bra och hackade inte men kändes väldigt trött trots att den bara gått 1200 mil
mvh/HB
Var det ett måndagsexemplar eller går de inte fortare än så?. Den gick jämnt och bra och hackade inte men kändes väldigt trött trots att den bara gått 1200 mil
mvh/HB
Det låter ungefär som vår ET4 50cc, kanske något lägre toppfart. Vår visar 50 på mätaren och dryga 40 verklig fart.
Den är slö, inget tal om annat, men det finns positiva saker med den också, förutom att den är jäkligt snygg!
1. Den är RIKTIGT bra byggd. Enkel att serva, robust, kraftigt dimensionerad i alla delar. Bromsarna är t.ex. grymma, bättre än på mina två Honda 125:or.
2. Den är snål. Kanske inte snålare än andra i sin årskull, MEN om man tar bort varvtalsbegränsningen (5 minuters arbete med 10 nyckel och bågfil) drar den ca 0.25 l/mil. Den toppar då 60-70 på mätaren, vilket ger 50-60 verklig fart. Den drar drygt 0.3l/mil ostrypt.
Tvåtaktarna känns mycket vassare i responsen på de här små motorerna, men det spelar ingen större roll om man inte kör racing med dem, de går lika fort framåt.
Den är slö, inget tal om annat, men det finns positiva saker med den också, förutom att den är jäkligt snygg!
1. Den är RIKTIGT bra byggd. Enkel att serva, robust, kraftigt dimensionerad i alla delar. Bromsarna är t.ex. grymma, bättre än på mina två Honda 125:or.
2. Den är snål. Kanske inte snålare än andra i sin årskull, MEN om man tar bort varvtalsbegränsningen (5 minuters arbete med 10 nyckel och bågfil) drar den ca 0.25 l/mil. Den toppar då 60-70 på mätaren, vilket ger 50-60 verklig fart. Den drar drygt 0.3l/mil ostrypt.
Tvåtaktarna känns mycket vassare i responsen på de här små motorerna, men det spelar ingen större roll om man inte kör racing med dem, de går lika fort framåt.
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Nej, det finns ingen strypning i variatorn. Enbart cdi varvtalsbegränning. Eftersom det är förgasare innebär den strypningen att gnistan missas ibland men bensinen flödar ut oförbränd genom avgasröret. Därför drar den mindre ostrypt och går bättre.
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Jag hade en ET4 50 för ett par år sedan. Den hade iaf. en strypning i variatorn.PapaD wrote:Nej, det finns ingen strypning i variatorn. Enbart cdi varvtalsbegränning. Eftersom det är förgasare innebär den strypningen att gnistan missas ibland men bensinen flödar ut oförbränd genom avgasröret. Därför drar den mindre ostrypt och går bättre.
Jag tog bort varvtalsbegränsaren och plastringen i variatorn. Efter det gjorde den runt 70 på mätaren.
Om du tittar mellan variator"skivorna" så ser du en "liten" plastring som är ditsatt för att hindra remmen att gå ner maximalt. Du kan inte missa den om det sitter en "strypring/variatorring" där.
Ta väck den och släng den åt helvete så ska du se att "moppen" går bättre.
Kolla även så att det inte sitter en extra "tarm" påsvetsad på avgasröret, den sitter där på de flesta EU-mopeder jag skruvat med (visserligen 2-takt). "Tarmen" sitter där som en form av avgasstrypning, avgaserna kan inte färdas ut rakt genom röret som det är tänkt, avgaserna kommer att först gå genom "tarmen" för att sedan färdas ut normala vägen (beskrivningen låter ju som nåt lavemangsliknande
vägkung
Ta väck den och släng den åt helvete så ska du se att "moppen" går bättre.
Kolla även så att det inte sitter en extra "tarm" påsvetsad på avgasröret, den sitter där på de flesta EU-mopeder jag skruvat med (visserligen 2-takt). "Tarmen" sitter där som en form av avgasstrypning, avgaserna kan inte färdas ut rakt genom röret som det är tänkt, avgaserna kommer att först gå genom "tarmen" för att sedan färdas ut normala vägen (beskrivningen låter ju som nåt lavemangsliknande

vägkung
-
- Mästare
Tack för många bra svar. Nu är jag inte ute efter att trimma mopeden utan ville gärna att den skulle göra 45 s.a.s. av sig själv. Känns lite onödigt att skaffa en EU45 moped som bara går 1-2km fortare än en klassisk 30-moped.
Av svaren så drar jag slutsatsen att om man inte tar bort strypningarna så är det svårt att få en ET4 att gå i 45-50?
mvh/HB
Av svaren så drar jag slutsatsen att om man inte tar bort strypningarna så är det svårt att få en ET4 att gå i 45-50?
mvh/HB
Ja, det finns en del modeller som gör mer än lagstadgade 45-kmh, kymco till exempel, och en del andra märken.
Jag anser inte att det är att trimma när man tar bort den s.k variatorringen, lika lite lite tycker jag inte att det är och trimma genom att ta bort "tarmen" på avgasröret och återställa det till som det från första början var tänkt.
Jodå, jag vet att det är olagligt, men dessa små åtgärder får ju moppen att gå så mycket bättre och lugnare i motorn
vägkung
Jag anser inte att det är att trimma när man tar bort den s.k variatorringen, lika lite lite tycker jag inte att det är och trimma genom att ta bort "tarmen" på avgasröret och återställa det till som det från första början var tänkt.
Jodå, jag vet att det är olagligt, men dessa små åtgärder får ju moppen att gå så mycket bättre och lugnare i motorn

vägkung
-
- Mästare
Dels borde det vara lite spridning och dels testar de väl farten med en fullvuxen förare på 80kg? Men i ET4 fallet verkar det som om man kombinerat varvtalsbegränsare med variatorring men strypt ner för hårt eftersom maxhastigheten var ungefär densamma uppför och nedför oberoende av om jag eller min dotter körde.vägkung wrote:Ja, det finns en del modeller som gör mer än lagstadgade 45-kmh, kymco till exempel, och en del andra märken.
Jodå, jag vet att det är olagligt, men dessa små åtgärder får ju moppen att gå så mycket bättre och lugnare i motorn![]()
![]()
vägkung
mvh/HB
-
- Entusiast