Tyst från våra GTS 300 åkare...

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
DP
Lärling
Lärling

Tyst från våra GTS 300 åkare...

Post by DP »

Ciao Scootisti....

Väldigt vad tyst det blev från våra nya GTS 300ie ägare (Vägkung & Nico), sitter dom bara och nöter asfalt med dom och inte har tid att slå sig ner framför Forumet och delge sina erfarenheter????

Våran har snart 500 mil på mätaren, varav ca hälften med en kund som "lånade" den när hennes HD packade ihop dagen innan ett gäng HD-åkare skulle åka till Norge några dagar, hon kom tillbaka med ett stort flin, ett gäng avundsjuka (men det vågar dom inte erkänna) skinklädda, skäggprydda, tattuerade tuffingar som hade spenderat 3 gånger så mycket på bensin och åkt hälften så bekvämt, hon har beställt sin alldeles egna GTS 300ie. I veckan bytte vi bakdäck, helt slut!!! nog lite tack vare Mavio's och minna burnisar, det är bara såååååå kul att elda bakhjul med den och på Iron Horse Show i Nyköping fick jag rungande applåder för det....

DP says: Håller som bäst på att putsa upp den inför försäljningen, kommer att sakna den...
exter
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by exter »

Min har gjort 430 mil nu, ska in med den på service så fort lönen kommer. Det blir bara roligare att köra hela tiden, allra helst som jag fått in känslan för att köra med passagerare efter en längre tripp till Öland. Dubbelt så kul, kanske man kan säga (förutom att accet blir lite sämre)!
2009 Vespa GTS 300 Super
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by vägkung »

Hej på dig DP!

Tyvärr har jag legat i bingen i snart en vecka nu, jag sträckte mig nå så innehelvete i ryggen i början på veckan, jag lagade en HD åt en som jag känner och lyfte lite tokigt :(

Jag har inte kunnat åka mer än de c:a 28 mil som blev när jag körde hem 300:an, och som ryggen känns nu, och med tanke på vädret, ser det ut som att jag inte kommer att köra de erfoderliga 100 milen för första servicen den här säsongen :evil:

Idag är första dagen som jag kan räta ut kroppen och gå och röra mig något så när.
Jag hade ju tänkt att bevista Enköping och festa lite nu i helgen (Strul å mälaren runt), men det sket sig ju.

Hur går det med främre pakethållaren förresten?

Mvh 300-hälsningar
vägkung
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

vägkung in da house:
Hur går det med främre pakethållaren förresten?

Någon hos importören hade lyckats sälja iväg den i det öppnade kittet men en ny är beställd från Italien, tyvärr har dom stängt en vecka till, hör av mig när den landar hos mig, dealet på box & pakethållare gäller ändå....

DP says: Hade riktigt kul på Strul (rimmar) fredag & lördag....
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by vägkung »

Tack för svaret. Det var nog lika bra att det dröjde ett tag, för nu kan jag inte ens åka fyrhjuling med tanke på "ondryggen".

Som sagt, hör av dig när du får pakethållaren så kommer jag så snabbt jag kan och hämtar box & pakethållare.

PS: Tack för den mycket generösa dealen :D

vägkung
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by vägkung »

Å nu en fråga gällande kringutrustning.

Alltså- hur pass effektiv är den "lilla" vindrutan? Fixar den att ta bort vinddrag överhuvudtaget?
Eller är det "jätterutan" som gäller? Jag förstår ju att den högre tar bort vinddraget mest av de två, men tar den lilla bort nåt?

PS: Jag förstår att en del av er ryser vid blotta tanken att montera ruta, men den ska bara användas vid längre turer, för att sedan skruvas av.
Och på tal om att skruvas av- hur, och var skruvas rutan fast? Måste man "göra åverkan" någonstans för att rutan kan skruvas fast?

Mv 300IE hälsningar
vägkung
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Det finns färdiga hål på styrstångens framsida så monteringen är busenkel. Flyscreen (den lilla skärmen) är den som brukar rekommenderas. Den kostar 1157 kr. Jag har precis beställt en och fick då visat för mig hur den monteras.

Av diskussioner här och på modernvespa.com framgår att den lilla skärmen effektivt flyttar luftströmmen från brösthöjd till hjälmhöjd. Detta ger något bättre aerodynamiska egenskaper vid höga hastigheter. Det sägs att man kan öka maxhastigheten med 5 Kmh. Det blir dock fortfarande ett rejält drag kring hjälmen och jag antar att förarens längd och körställning påverkar detta.

Den stora skärmen används nog av dem som har Vespan som bruksfordon och kör i ur och skur. Den är säkert mycket effektiv för att leda bort fartvind och regn. Jag tycker dock personligen att den är för stor (ful?) och har läst att den har segel-tendenser, dvs att den reagerar mycket på vindstötar.
Nicko35
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Nicko35 »

Jag tycker att det blir lite stabilare i högre hastigheter med den lilla rutan!dessutom tycker jag att det blir fan så mycket snyggare,så det så!
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Hepp - jag har ju lilla rutan och kan meddela att:

* Den håller borta en del vind från överkroppen, men en del vind träffar en i ansiktet. Dock inte alls störande, och jag är lång, 192cm.
* Den är helt underlägsen den stora rutan vad gäller skydd, eller rättare sagt, den skyddar inte alls för regn vilket den stora rutan gör. För vinterkörning rekommenderar jag den stora, även om jag aldrig bytte över vintern (som är något varmare här nere än i Sverige). Dock är den stora rutan så brutalful att det gör ont i ögonen att se den, men om valet står mellan att ta bilen eller montera den stora rutan....

Image
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by vägkung »

Brutalful är väl bara förnamnet på den stora rutan, men som sagt, den är väl effektiv att ta bort drag och regn.

Jag läste på ett amerikanskt vespaforum, om en medlem som helt enkelt kapade ner den stora rutan. Som jag förstod det hela, så kapade han ner rutan så att slutresultatet blev en ruta som blev någonstans mellan storrutans höjd och högre än den lilla.
Kanske det vore något att satsa på? Frågan är väl- var ska rutans kant sluta när man sitter på vespan? I höjd med ögonen, eller en aning över?

vägkung
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Som jag ser det finns det 2 nackdelar med den lösningen:

1. Antagligen kommer du att ha en plexiglaskant i synfältet och
2. Rutan är även ful i nederkant. Den liksom välver sig ut kring händerna....
Post Reply