Den enda av scootrarna som ännu är i min ägo är denna Monarscoot-59:a, denna köpte jag 1996 och detta var starten på min jakt efter drömmoppen, den är faktist en svart Zündapp KS50 med röd sadel, pungkrossartank och attityd som få, men här är 59:an!

59:an gav mersmak och jag skaffade denna 61:a, som dock var i ett väldigt skabbigt skick, men jag fick med flera reservmotorer, och med lite pill och lackning och putsning så blev den såhär:

Jag tror denna Monarscoot senior är en 71:a, den krävde mycket krångelmek, med bakaxeln som hade skivbroms, den gick som ett jehu, för den hade större cylinder än vanligt, men ack vilken plats den tog i garaget, jag tröttnade efter renoveringen och sålde iväg den:

En kompis i Moppeklubben kom med den häftigaste scooter jag sett, nyrenoverad, grön och fin, en Lambretta Luna -68, jag hittade den på genom forumet swe-moped hos någon i Östersund, fick ner den via ASG, men den var för skabbig, så jag sålde den vidare till Stockholm. Men visst är det en tuff modell, ritad av Bertone himself!

Året var 2000 och jag och frugan hade kommit hem från Korfu där vi hade hyrt en PVC-scooter, en Suzuki 80 cc. Jag fick mersmak och fick köpa denna Italjet Formula 50 av svågern för en billig penning, den gick som en raket en sommar tills den började krångla, då sålde jag den.

Det här är en Crescent 2000S, som jag genom kontakter sökte upp i Långsand bortanför Skutskär. Den var rätt skabbig, men jag såg potentialen den hade och putsade järnet och bytte gummimattor och fixade. Den var dock fruktansvärt seg i motorn, och dessutom ramsned, men väldigt vacker. Men jag sålde skiten i alla fall. Veckan efter låg den ute på blocket igen för dubbla beloppet jag sålde den för. 14 000:- !!

Den här köpte jag 2005, det är en Zündapp RS50 -71, eller "Roller", det var en Tysk-import, och tydligen så hade en Tysk polis haft denna som privatfordon, jag fick med Orginalpapper på den. Det blev en hel del fix och trix och puts på den också. Modellen är jäkligt mysig, men jag fick inte rätta känslan, så jag sålde den.

Kolla ringklockan, Zünapp original!

I januari 2008 tog jag släpet ner till Västerås och köpte denna Honda Zoomer, spritt ny! Den var nedsatt 5000 kr för det var en 2007:a. Tanken var att jag skulle ha den som jobb-pendlar moppe, och den skulle ju (enligt Honda) vara den bästa moped som någonsin tillverkats. Men ack så sakta den gick! 43 km/h och 1,7 mil enkel resa till jobbet. Och nästan 4500 kr/år i försäkring! Nä, det gick inte, så jag sålde den hösten samma år, fick ändå tillbaka pengarna!

Så är vi då framme i nuet! Förra veckan tog jag hem denna! En Touring -62, väntar just nu på verktyg och prylar så jag kan fixa kopplingen! Ivrig!