Packbox byte

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Don Nanisan
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Wed 29 Jul 2009, 13:48
Location: Skurup

Packbox byte

Post by Don Nanisan »

Kan man byta packbox bakom svänghjulet utan att plocka isär motorn på 150cc touring -59 (enligt service protokoll från tidigare ägare som haft den på em-scooter ska den vara fusk tätad med silikon eller liknande)
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Post by Mike Tropic »

Hejsan, nej tyvärr, packboxen sitter mellan ramlagret och blockhalvan och är monterad inifrån
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Don Nanisan
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Wed 29 Jul 2009, 13:48
Location: Skurup

Post by Don Nanisan »

Mike Tropic wrote:Hejsan, nej tyvärr, packboxen sitter mellan ramlagret och blockhalvan och är monterad inifrån
Jaha då fick man vinter jobb.
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Snarare helgjobb, med alla delar på plats gör du det på två dagar även om det är första gången. Kolla i Haynes manualen för hur du ska göra alt. scooterhelp.com

mvh/HB
Don Nanisan
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Wed 29 Jul 2009, 13:48
Location: Skurup

Post by Don Nanisan »

henrikborjeson wrote:Snarare helgjobb, med alla delar på plats gör du det på två dagar även om det är första gången. Kolla i Haynes manualen för hur du ska göra alt. scooterhelp.com

mvh/HB
Så det är inte värre! är det annat man bör byta/kolla när man ändå har den isär?
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Don Nanisan wrote:
henrikborjeson wrote:Snarare helgjobb, med alla delar på plats gör du det på två dagar även om det är första gången. Kolla i Haynes manualen för hur du ska göra alt. scooterhelp.com

mvh/HB
Så det är inte värre! är det annat man bör byta/kolla när man ändå har den isär?
* oringar, packningar
* växelkors
* gummistopp till kicken
* shims till växellådan
* alla lager i motorn - speciellt de modeller som har kullager med plastgördel

mvh/HB
Don Nanisan
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Wed 29 Jul 2009, 13:48
Location: Skurup

Post by Don Nanisan »

henrikborjeson wrote:
Don Nanisan wrote:
henrikborjeson wrote:Snarare helgjobb, med alla delar på plats gör du det på två dagar även om det är första gången. Kolla i Haynes manualen för hur du ska göra alt. scooterhelp.com

mvh/HB
Så det är inte värre! är det annat man bör byta/kolla när man ändå har den isär?
* oringar, packningar
* växelkors
* gummistopp till kicken
* shims till växellådan
* alla lager i motorn - speciellt de modeller som har kullager med plastgördel

mvh/HB
låter inte helt billigt, men lika bra att ta allt när man ändå är igång...
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Don Nanisan wrote:
henrikborjeson wrote:
Don Nanisan wrote: Så det är inte värre! är det annat man bör byta/kolla när man ändå har den isär?
* oringar, packningar
* växelkors
* gummistopp till kicken
* shims till växellådan
* alla lager i motorn - speciellt de modeller som har kullager med plastgördel

mvh/HB
låter inte helt billigt, men lika bra att ta allt när man ändå är igång...
Sant, man ångrar sig bittert när man haft motorn isär och den börjar hoppa i växlarna efter ett par veckor. Man kan iofs dela motorn och bara ha packningar/packboxar hemma och kolla om de andra delarna behöver bytas. Av egen erfarenhet vet jag att när man har allt isär så vill man ha ihop det så fort det bara går och inte vänta på delar som ska skickas. Lycka till
mvh/HB
PS Lamellbyte kräver iofs inte att motorn delas men lika bra att ta allt på en gång. Lameller + kopplingstryckplatta + mässingsbussning byts
Don Nanisan
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Wed 29 Jul 2009, 13:48
Location: Skurup

Post by Don Nanisan »

henrikborjeson wrote:
Don Nanisan wrote:
henrikborjeson wrote: * oringar, packningar
* växelkors
* gummistopp till kicken
* shims till växellådan
* alla lager i motorn - speciellt de modeller som har kullager med plastgördel

mvh/HB
låter inte helt billigt, men lika bra att ta allt när man ändå är igång...
Sant, man ångrar sig bittert när man haft motorn isär och den börjar hoppa i växlarna efter ett par veckor. Man kan iofs dela motorn och bara ha packningar/packboxar hemma och kolla om de andra delarna behöver bytas. Av egen erfarenhet vet jag att när man har allt isär så vill man ha ihop det så fort det bara går och inte vänta på delar som ska skickas. Lycka till
mvh/HB
PS Lamellbyte kräver iofs inte att motorn delas men lika bra att ta allt på en gång. Lameller + kopplingstryckplatta + mässingsbussning byts
Jo så är det ju, man vill alltid ha ihop grejerna så fort som möjligt, speciellt nu när det är åk säsong.
Mvh Anders
Post Reply