Få fram gammalt reg. nummer?
Få fram gammalt reg. nummer?
Tenkte jeg skulle stille et spørsmål som jeg er sikker på andre har vart borte i.
Jeg har kjøpt en Popolino fra 1960(?), uten pappirer.
For å få denne registrert i Norge må jeg ha orginal registrerings bevis. Jeg har kommit så pass langt i detektiv arbeidet at jeg har funnit den siste personen den var registrert på, och han visste om namnet på kjørskolan som den var registrert på førsta gången.
Jag var i kontakt med lænstyrelsen i Gøteborg tidligare idag, och dær har dom ingenting på ægare utan går bara på chassi nummer. Risken hær nu ær ju at den eventuellt var registrerad i ett annat læn første gang.
Ær det noen som kan gi meg litt "tips and tricks" på hur man på besta møjliga sett kan hitta org reg nummer. Var helt sikker på at det var til stor hjelp at jag har klarat at spåra upp den sista registrerade ægaren.
Jeg har kjøpt en Popolino fra 1960(?), uten pappirer.
For å få denne registrert i Norge må jeg ha orginal registrerings bevis. Jeg har kommit så pass langt i detektiv arbeidet at jeg har funnit den siste personen den var registrert på, och han visste om namnet på kjørskolan som den var registrert på førsta gången.
Jag var i kontakt med lænstyrelsen i Gøteborg tidligare idag, och dær har dom ingenting på ægare utan går bara på chassi nummer. Risken hær nu ær ju at den eventuellt var registrerad i ett annat læn første gang.
Ær det noen som kan gi meg litt "tips and tricks" på hur man på besta møjliga sett kan hitta org reg nummer. Var helt sikker på at det var til stor hjelp at jag har klarat at spåra upp den sista registrerade ægaren.
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Jag vet inte om det ger svar på dina frågor, men har du kollat med Riksarkivet?
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=2302
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=2302
-
- Entusiast
Jo da jeg har chassi nummer. Men blir litt forvirrad når di spørr om første bokstav i orginal reg nummer. Det har jeg inte. Det jeg har er den trafikskola som kjøpte vespan som ny, och sista registrerade ægaren innan den blev avskiltad.
Jeg fikk en kjænsla av at om jag inte hadde den førsta bokstaven så var detta ett døtt løp. Det førvånar meg vidare at dom inte har denne typen av informasjon datorisert, utan hær ær det et manuellt register.....
Jeg fikk en kjænsla av at om jag inte hadde den førsta bokstaven så var detta ett døtt løp. Det førvånar meg vidare at dom inte har denne typen av informasjon datorisert, utan hær ær det et manuellt register.....
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Den gammla ægaren har ingen aning om registrerings nummret. Han har heller inga gammla bilder eller liknande der det kommer frem. Lænstyrelsen må her gjøra et manuellt søk i arkiven (som inte er lagt in på data) før at førsøka hitta det gammla chassi nummret.
Den avkyltades någon gån i børgan av 80 talet
Den avkyltades någon gån i børgan av 80 talet
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Tror inte at den har hatt nya skyltar med tanke på at den blev avregistrerad i 80, og registrerad i 60. Om det inte var sånn at skyltarna byttes?Paka wrote:Då hade den ju nya skyltar, de uppgifterna finns hos SVAR i Ramsele.
Erbjöd de sig att bläddra manuellt? Låter helt otroligt.
/P
Den jeg snakket med skulle se hva di kan finne og eventuellt sende meg pappirene i posten. Jeg stoler ikke helt på at di legger hjertet i saken og vil derfor sjekke ut hvis det er mer jeg kan gjøre. Jeg har sjekket han som den var registrert på men data på han går ikke så pass langt tilbake at det er søkbart.
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
-
- Entusiast
Nej, de kan ju tyvärr inte det. Jag lyckades få fram uppgifter på en Primavera från SVAR (2002), utan att veta det gamla reggnumret (dvs bara med chassienummer) men nuförtiden så ska det enligt uppgift inte vara möjligt.
/G
/G
skrevspark wrote:Polisen eller Transportstyrelsen borde kunna få fram alla uppgifter på förra ägare eller regnummer via chassienummer.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Funderar vilt på när bytet till de nya skyltarna egentligen skedde och konstaterar att det måste varit i mitten av 70-talet, definitivt före 1980. Det gick så till att man fick nya skyltar med posten, skruvade av sina gamla och satte på de nya. Din Primavera bör alltså definitivt ha fått ett "nytt regnummer", med tre bokstäver och tre siffror.janove wrote:Tror inte at den har hatt nya skyltar med tanke på at den blev avregistrerad i 80, og registrerad i 60. Om det inte var sånn at skyltarna byttes?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Entusiast
Verkar ju märkligt, om polisen hittar ett övergivet/stulet fordon utan regskyltar måste de ju kunna härleda den till en ägare. Inte så att jag inte tror dig Hedge, men det låter konstigt. Jag ska fråga en kompis som är polis, kanske han kan hjälpa oss.Hedge wrote:Nej, de kan ju tyvärr inte det. Jag lyckades få fram uppgifter på en Primavera från SVAR (2002), utan att veta det gamla reggnumret (dvs bara med chassienummer) men nuförtiden så ska det enligt uppgift inte vara möjligt.
/G
skrevspark wrote:Polisen eller Transportstyrelsen borde kunna få fram alla uppgifter på förra ägare eller regnummer via chassienummer.
-
- Entusiast
-
- Lärling
Har du provat att beställa utdrag ur fordonsregistret hos Statens Arkiv.janove wrote:Her i norge har di mulighet at søke på fordon tilbake til 1917, uanset om di er avregistrerte eller ikke. Det går at søka på chassi, reg, region, eller tidligere eiere.
http://www.statensarkiv.se/default.aspx?id=17472
Det går tillbaka till 1907 och du kan söka på chassinr.