Försäkring

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Scooter
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Försäkring

Post by Scooter »

Vad betalar ni i premie för era veteranklenoder? Hel, halv? Året runt försäkring?

Jag vill åka när jag vill på min, inte bara "fin"-åka som man måste göra om man har en MHRF försäkring.

Tacksam för svar

Vespa PX200e, den tredje (Vespa Popolino -66, såld) (Vespa Touring -62, såld)
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Det finns ett antal olika varianter av försäkringar för gammelscootrar.

Billigast är MHRF-försäkringen, men också mest regelstyrd. En helförsäkring där kostar runt 300 kr/år men:
* hojen måste genomgå en speciell besiktning och godkännas av MHRF-försäkringen (läs mer under "Försäkringar" i överkant på scooterklubben.com)
* den får inte användas för "nyttobruk" och måste förvaras inomhus
* du måste vara med i en MHRF-ansluten klubb, t ex Svenska Scooterklubben

En väldigt vanlig försäkring är MC-Bilsports Classica, kostar runt 700 kr/år för helförsäkring för en scooter från 60-talet. Den har jag på min Lambretta 1965. Enda regeln är att din Vespa ska stå inomhus när du är hemma.

Eller så kan du ibland få ett bra erbjudande av ditt "vanliga" bolag. De ger ibland rabatter när man har många försäkringar hos dem som kan göra att det kan vara förmånligt att ta sin försäkring där.

Dessutom, se upp med självriskerna! Vissa bolag har mycket höga självrisker, 5-7000 kr, som säkert kan vara ok om man försäkrar en HD värd 100 - 200.000 men inte när det handlar om en Vespa för 10 - 20.000.

Detta ämne har diskuterats några varv tidigare här på forumet. Sök på "Försäkring" så bör du finna mer fakta i ämnet. Och ha så trevligt med din Vespa!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Post Reply