Köpråd tack...
Köpråd tack...
Spanar på några, eller allt för många 125:or just nu och skulle veta bu eller bä...
Det jag är ute efter är stark motor, även i original, bra lastutrymmen, hjul som inte är små som en kundvagn.
De som ligger högst på min lista är:
SYM VS
Piaggio Fly
Yamaha Cygnus
Har även span på Aprilia Sportcity och Scarabeo men de är lite för dyra.
Så vad tycker ni om dessa?
Det jag är ute efter är stark motor, även i original, bra lastutrymmen, hjul som inte är små som en kundvagn.
De som ligger högst på min lista är:
SYM VS
Piaggio Fly
Yamaha Cygnus
Har även span på Aprilia Sportcity och Scarabeo men de är lite för dyra.
Så vad tycker ni om dessa?
oreng in da house:
Spanar på några, eller allt för många 125:or just nu och skulle veta bu eller bä...
Anledningen (annat än pris) till en 125'a??? ofta blir en 200/250 billgare i försäkring då 125'o förknippas med 16-åringar och en hel del skador, leta upp regnummer på dom du är intresserad av och kolla försäkringsbolagen innan du väljer, Bilsport & MC är ett bra val för en "pendlarscooter" du kan spara 1000-lappar som du kan lägga på en dyrare/bättre scooter. En 125'a är i klenaste laget om du ska ge dig ut utanför innerstaden, en 200/250 är klart bättre att åka på. Kolla runt lite på beggade 200/250 (av en händelse har vi en beggad SportCity 200 www.starol.se) där kan du hitta fina hojar. Om du frågar mig så går Keeway & Sym bort, vill du ha ett billigare Taiwan alternativ kolla Kymco, personligen gillar jag skarpt Kymco Agility City 150cc, stora hjul och bra motor....
DP says: Tror nog att du snart kommer att leta efter något större om du köper en 125'a...
Spanar på några, eller allt för många 125:or just nu och skulle veta bu eller bä...
Anledningen (annat än pris) till en 125'a??? ofta blir en 200/250 billgare i försäkring då 125'o förknippas med 16-åringar och en hel del skador, leta upp regnummer på dom du är intresserad av och kolla försäkringsbolagen innan du väljer, Bilsport & MC är ett bra val för en "pendlarscooter" du kan spara 1000-lappar som du kan lägga på en dyrare/bättre scooter. En 125'a är i klenaste laget om du ska ge dig ut utanför innerstaden, en 200/250 är klart bättre att åka på. Kolla runt lite på beggade 200/250 (av en händelse har vi en beggad SportCity 200 www.starol.se) där kan du hitta fina hojar. Om du frågar mig så går Keeway & Sym bort, vill du ha ett billigare Taiwan alternativ kolla Kymco, personligen gillar jag skarpt Kymco Agility City 150cc, stora hjul och bra motor....
DP says: Tror nog att du snart kommer att leta efter något större om du köper en 125'a...
Håller med föregående talare. Köp en 125:a endast om du måste (pris, ålder). De funkar bra i stan och på mindre vägar, men utanför stadsgränsen finns en naturlig begränsning.
Min Yamaha Majesty 125 var en utmärkt liten kamrat. Smidig, rolig, vägsäker, snygg. Men man blir ganska stressad av att köra i nära nog toppfart (90-100-110) t ex på en ringled med backspeglarna fulla av bilar som trycker på och vill förbi... Där är en 250 ett betydligt bättre val. Den har lite mer power att hålla undan på snabbare vägar.
Körde själv min 125:a i ett par år, testade 250:or (hyrscootrar) på landsväg (körde nog 30-40 mil) och köpte sedan en 500! Ok, det var kanske att gå lite långt... :-) Men en 250 funkar finfint!
EDIT: du skriver stark motor (se resonmanget ovan) samt trimvänlighet. Vad gäller det senare så är det oftast en dålig affär att trimma. Man får lägga ut bra mycket pengar för att få en relativt liten ökning av effekten. Då är det bättre att lägga de tusenlapparna på att köpa en större scooter med rätt prestanda redan från början.
Min Yamaha Majesty 125 var en utmärkt liten kamrat. Smidig, rolig, vägsäker, snygg. Men man blir ganska stressad av att köra i nära nog toppfart (90-100-110) t ex på en ringled med backspeglarna fulla av bilar som trycker på och vill förbi... Där är en 250 ett betydligt bättre val. Den har lite mer power att hålla undan på snabbare vägar.
Körde själv min 125:a i ett par år, testade 250:or (hyrscootrar) på landsväg (körde nog 30-40 mil) och köpte sedan en 500! Ok, det var kanske att gå lite långt... :-) Men en 250 funkar finfint!
EDIT: du skriver stark motor (se resonmanget ovan) samt trimvänlighet. Vad gäller det senare så är det oftast en dålig affär att trimma. Man får lägga ut bra mycket pengar för att få en relativt liten ökning av effekten. Då är det bättre att lägga de tusenlapparna på att köpa en större scooter med rätt prestanda redan från början.
DP, din Aprilia 200 är väldigt lik en Piaggio 250 som jag körde på Kreta 2006. Samma hoj i grund och botten...?av en händelse har vi en beggad SportCity 200 www.starol.se) där kan du hitta fina hojar.
Trevlig hoj i så fall! Smidig i stan, funkar på landsväg, ok att jobba sig upp för branta bergsvägar (var uppe på 1100 m ö h, vill jag minnas).
Funkar oxå på kortare sträckor av motorväg. Toppade kanske 130(?). Jag var på semester och var inte ute efter några toppfartstester, men var "tvungen" att ta några mil motorväg för att ta mig från en ort till en annan. Körde c:a 25 mil totalt under en dag, utan alltför mycket träsmak.
tmax 500 in da house:
DP, din Aprilia 200 är väldigt lik en Piaggio 250 som jag körde på Kreta 2006. Samma hoj i grund och botten..
Noop SportCity designades av Aprilia innan dom gick upp i Piaggio Group så den har en helt egen ram, fjädring, gaffel, hjul, bromsar & plast, tanken med SportCity var att vara ett mellanting mellan SR & Scarabeo, sportig men med större hjul, det fanns även en DiTech 500cc L-Twin (som Ducati) direkt insprutad (i förbränningsrummen) 2-taktare som var "planerad" för den men tyvärr "tvingades" Aprilia att lägga den motorn på hyllan och använda sig bara av Piaggios tillgängliga motorer. 200'an är en en förgasarmotor, 250'an & 300'a sprutmotorer dom har även dubbla skivor fram, en grövre gaffel och uppstyvad ram, Vespa 300ie är "cult" & en höjdar maskin men SportCity 300ie är riktigt frän, 10-15kph högre topp än Vespan, och ram & bromsar som heter duga....
DP says: finns en "ny" SportCity One men inte med samma kraftiga ram...
DP, din Aprilia 200 är väldigt lik en Piaggio 250 som jag körde på Kreta 2006. Samma hoj i grund och botten..
Noop SportCity designades av Aprilia innan dom gick upp i Piaggio Group så den har en helt egen ram, fjädring, gaffel, hjul, bromsar & plast, tanken med SportCity var att vara ett mellanting mellan SR & Scarabeo, sportig men med större hjul, det fanns även en DiTech 500cc L-Twin (som Ducati) direkt insprutad (i förbränningsrummen) 2-taktare som var "planerad" för den men tyvärr "tvingades" Aprilia att lägga den motorn på hyllan och använda sig bara av Piaggios tillgängliga motorer. 200'an är en en förgasarmotor, 250'an & 300'a sprutmotorer dom har även dubbla skivor fram, en grövre gaffel och uppstyvad ram, Vespa 300ie är "cult" & en höjdar maskin men SportCity 300ie är riktigt frän, 10-15kph högre topp än Vespan, och ram & bromsar som heter duga....
DP says: finns en "ny" SportCity One men inte med samma kraftiga ram...
Last edited by DP on Sat 08 Aug 2009, 09:19, edited 1 time in total.
Ok, du verkar ha koll! :-)DP wrote: den har en helt egen ram, fjädring, gaffel, hjul, bromsar & plast...
Men de två är rätt så lika, åtminstone på bild. Kollade på semesterfoton och jämförde. Inte identiska, men lika. Skulle kunna ha varit "syskon" eller kusiner.
De olika designerna kanske hade varit kurskamrater på samma skola...? Eller besökt samma trendseminarier innan de gick hem och ritade var sin scooter...? *ler*
Last edited by TMax500 on Fri 07 Aug 2009, 09:05, edited 2 times in total.
tmax500 in da house:
Skulle kunnat har varit "syskon" eller kusiner
Kan ju vara så att SportCity sålts som en Piaggio i Grekland, "badge engeneering" är ju inget nytt så varför inte, däremot säljer Derbi (som ingår i Piaggio Group) en 125 & 250ie version av SportCity under namnet Derbi Rambla, personligen gillar jag den skarpt i vitt. Rambla finns redan på Svenska marknaden för några 1000-lappar under Aprilia versionen, 2010 får även den 300ie motorn...

DP says: Precis som Opel/Vauxhall så använder man olika namn på samma fordon...
Skulle kunnat har varit "syskon" eller kusiner
Kan ju vara så att SportCity sålts som en Piaggio i Grekland, "badge engeneering" är ju inget nytt så varför inte, däremot säljer Derbi (som ingår i Piaggio Group) en 125 & 250ie version av SportCity under namnet Derbi Rambla, personligen gillar jag den skarpt i vitt. Rambla finns redan på Svenska marknaden för några 1000-lappar under Aprilia versionen, 2010 får även den 300ie motorn...

DP says: Precis som Opel/Vauxhall så använder man olika namn på samma fordon...
tmax500 in da house:
kanske badge enginering... Laddade upp en bild.
Noop den där är en Beverly eller bara B som den hette på slutet, ersatt med Carnaby 200 (som jag faktiskt åker på idag!!), samma hjul, gaffel men idag monteras Carnaby & Fly, tillsamans men Aprilia SR50 Factory (för USA markanden) och Aprilia SportCity One på Piaggio/Aprilia fabriken i Kina....
DP says: Vi ser inte alla modeller från Piaggio i Sverige, för liten marknad för det...
kanske badge enginering... Laddade upp en bild.
Noop den där är en Beverly eller bara B som den hette på slutet, ersatt med Carnaby 200 (som jag faktiskt åker på idag!!), samma hjul, gaffel men idag monteras Carnaby & Fly, tillsamans men Aprilia SR50 Factory (för USA markanden) och Aprilia SportCity One på Piaggio/Aprilia fabriken i Kina....
DP says: Vi ser inte alla modeller från Piaggio i Sverige, för liten marknad för det...
Förra året tog Reinhardt (Skandinavisk generalagent för Vespa) in en handfull Vespa GTS 125. Det är på många sätt den ultimata 125 cc scootern, åtminstone för den som vill färdas i stil. Årets modell har 14,9 hästkrafter och lär hänga med bra även på motorvägen. Min 2008:a kommer lätt upp i 120 på långa raksträckor (förmodligen ca 110 'riktiga' kmh). Men GTS 125 är mycket svåra att få tag på i Sverige, så det gäller att ha tur.